تاریخ انتشار: ۱۳:۱۳ - ۲۲ مهر ۱۳۹۷
فریدون مجلسی:

اگر با بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا مخالفت هستید، دفتر سازمان ملل را هم تعطیل کنید/ دلواپسان در سفارت‌خانه‌ها دیوارنوردی می‌کنند

اروپا و دولت ایران از بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در ایران حمایت کردند، اما در مقابل دلواپسان داخلی با مطرح کردن احتمال جاسوسی مخالفت خود را با بر پایی این دفتر اعلام می‌کنند

اگر با بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا مخالفت هستید، دفتر سازمان ملل را هم تعطیل کنید/ دیوار کشدن دور کشور، کره شمالی را به نکبت کشید

رویداد۲۴ بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در ایران، دوباره به صدر اخبار باز گشته است. اروپا و دولت ایران از بازگشایی این دفتر حمایت کرده اما در مقابل درکمان تأسف تندروها و دلواپسان داخلی حتی با مطرح کردن احتمال جاسوسی اروپایی‌ها از طریق این دفتر مخالفت خود را با بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا اعلام می‌کنند. حال اینکه ایران حساب ویژه‌ای بر روی سازوکار مالی اتحادیه اروپا در مقابل تحریم‌های آمریکا بازکرده است. ساز و کاری که البته هنوز نهایی نشده و احتمال آن وجود دارد که هم ‌زمان با اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا این ساز و کار ویژه اجرایی شود. برای بررسی بیشتر علت مخالفت تندروها در ایران با بازگشایی دفتر این اتحادیه، همچنین تأثیر ساز وکار مالی ویژه‌ای که قرار است اتحادیه اروپا برای تجرت با ایران به وجود آورد «نگاه» با فریدون مجلسی، کارشناس مسائل بین‌الملل به گفت‌وگو پرداخته که در ادامه می‌خوانید.

دلواپسان با بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در ایران به‌رغم موافقت دولت ایران مخالف‌اند. علت را هم احتمال جاسوسی از طریق این دفتر می‌دانند، تا چه میزان این احتمال واقعی است؟

دلواپسان بار‌ها به بهانه اینکه سفارت‌خانه‌ها لانه جاسوسی است، دست به دیوار نوردی زده‌اند. اگر هر سفارت‌خانه‌ای می‌تواند به محلی برای جاسوس تبدیل شود، بهتر نیست تمامی سفارت‌خانه‌ها را در ایران تعطیل اعلام کنند و درب مملکت را بسته و دورتا دور آن را را دیوار کشید. سؤال این است که مگر ایران در اتحادیه اروپا و در بروکسل دفتر نمایندگی مستقل ندارد؟ درنتیجه آن‌ها نیز متقابلا خواهان داشتن دفتری در ایران هستند. ایران در کشور‌های مختلف سفارت‌خانه دارد، اما در بروکسل دارای دفتر جداگانه‌ای است. اصولا طبق قاعده رفتار متقابل اگر ایران در هر مکانی دفتری داشته باشد آن‌طرف نیز می‌تواند در ایران دفتری دایر کند. ایران در واشنگتن نیز دفتر نمایندگی زیر پرچم سفارت پاکستان دارد، دفتری که فعال است.

*دواپسان از اعلام چنین خواستی به دنبال چه هستند؟

قطع رابطه با جهان خارج بهترین راه برای برطرف کردن مشکلات دلواپسان این است که از زیر پرچم سازمان ملل هم خارج شویم و نمایندگی سازمان ملل و سفارت‌خانه‌ها را هم در ایران تعطیل کنند و دور ایران دوار بکشند، دیواری که سال‌های سال کره شمالی را به نکبت کشید و امروز رهبر جوان کره تلاش دارد آن دیوار را فروبریزد.

*اما دلواپسان اعتقاددارند این دفتر مشکلاتی را برای کشورمان به وجود خواهند آورد؟

اتفاقا بسیاری از مشکلات توسط همین دلواپسان در کشورمان به وجود می‌آید. مگر خاوری دلواپس نبود و با علائم دلواپسان در محافل مختلف سخنرانی نمی‌کرد حال این فرد کجاست. واقعیت این است که زمان این حرف‌های گذشته و اگر قرار است از دنیا نفع ببریم باید با جهان خارج در تعامل باشیم. اروپا ایران را چهارراه مهمی می‌داند و همسایه نزدیک ایران است و می‌تواند به ایران کمک کند.

*حساب ویژه‌ای دولت ایران بر روی روابط مالی غیر سوئیفتی اتحادیه اروپا با ایران در برابر آمریکا بازکرده تا چه میزان می‌تواند مشکلات ما را حل کند؟

آثار طرح نقل و انتقال غیر سوئیفتی اتحادیه اروپا به هیچ وجه مشخص نیست. تا زمانی که مشکلات متقابل جامعه جهانی و ایران حل نشود موارد این‌چنینی مسکن‌های التیام‌بخش است. آمریکا در روز تسخیر سفارت ایران تحریم‌ها را آغاز خواهد کرد این بدان معناست که آمریکا به دنبال گروگان‌گیری اقتصاد ایران است. ایران باید با جهان خارج گشایش اعتبار کند و اقدامات اروپا درمان واقعی نیست. این بسته اعلام می‌دارد که اروپا نفت ایران را می‌خرد و در مقابل نیاز ایران در برابر نفت تأمین می‌کند. این بسته ایران را محدود به اروپا می‌کند. البته در شرایط سخت فعلی که مشکلاتی برای کشتی‌های باری ایران به وجود آمده چنین طرح‌هایی بسیار مهم است. تا زمانی که مسائل اساسی ایران با جامعه جهانی حل‌وفصل نشود هرگونه اقدامی دراین ارتباط مسکنی بیش نیست.

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان