تاریخ انتشار: ۰۶:۱۷ - ۰۲ آبان ۱۳۹۷
وزیر نفت:

شدت مصرف انرژی در کشور وحشتناک است

وزیر نفت با اشاره به میزان و نحوه مصرف انرژی در کشور، اظهار کرد: شدت مصرف انرژی در کشور وحشتناک است.
وزیر نفت: شدت مصرف انرژی در کشور وحشتناک است
رویداد۲۴ بیژن زنگنه در مراسم امضای قرارداد توسعه حمل‌ونقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرمانشاه، مشهد، کرج و قم با بیان این که باید تلاش کنیم امید را در دل مردم تقویت کنیم، گفت: باید نشان دهیم در شرایط سخت کار می‌کنیم و تسلیم شرایط نشده‌ایم.

وی با اشاره به گازرسانی به روستاها، گفت: از سال ۹۳ تاکنون ۱۳ هزار روستا گازرسانی شدند که برای این فرایند حتی یک سنت از دولت نگرفتیم و سرمایه آن از محل صرفه‌جویی در مصرف تأمین شد.

وزیر نفت افزود: با این گازرسانی میلیون‌ها تن خوشحال شدند، در مصرف سوخت مایع صرفه‌جویی شد، برای کشور درآمدزایی داشت و باعث ایجاد اشتغال شد. در توسعه مترو هم همین فرایند طی می‌شود. هم مردم برنده هستند و هم دولت.

زنگنه ادامه داد: من برای مساله هوای تهران خیلی فکر کردم. وظیفه من بهبود وضع بنزین و گازوئیل است. در حال حاضر کیفیت گازوئیل بسیار مطلوب است اما ممکن است در برخی از جاها بنزین یورو ۴ نداشته باشیم. البته باید گفت اوکتان بنزین برخی نقاط زیر یورو ۴ است که عامل آلایندگی اصلی نیست.

وی با بیان این که تعداد خودرو بسیار بالا است، گفت: باید حمل‌ونقل عمومی را توسعه دهیم.

زنگنه با بیان این که راه‌آهن حمل‌ونقل عمومی زیرساخت قابل توجهی دارد، گفت: نیاز است که این زیرساخت‌ها تجهیز شود تا رضایت‌مندی مردم افزایش یابد.

وزیر نفت در ادامه گفت: بنده همان جلسه‌ای که مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به هیأت دولت برای تصویب احداث مترو آمده بود، حضور داشتم. ایشان آمدند که از تصویب آن دفاع کنند. هنگام رأی‌گیری کنار مهندس موسوی نشسته بودند که از ایشان هم خواستند رأی مثبت بدهند. ایشان هم رأی دادند ولی در هر حال میزان آرا، شکننده بود.

زنگنه با بیان این که با اجرای ماده ۱۲ رفع موانع تولید، با صرفه‌جویی اقدام به خریداری می‌کنیم، تأکید کرد: این ماده باید تحقق یابد اما متأسفانه سال ۹۷ ماده ۱۲ به حالت احتضار افتاده که باید تلاش کنیم برای سال ۹۸ آن را زنده کنیم؛ چرا که این موضوع اکنون مغلوب یارانه‌ها شده است. البته این‌ها دشمن هم نیستند و می‌توانند به هم کمک کنند. ما نیز باید سعی کنیم این موضوع حل شود.

وزیر نفت با بیان این که در بهینه‌سازی به معنای عام، کارهای زیادی در دست اجرا است، گفت: بزرگ‌ترین کار جایگزین کردن گاز طبیعی با سوخت مایع است. سال ۹۲، ۲۷ میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاه‌ها توزیع شد که معادل ۱۸ میلیارد دلار بود و اگر ادامه پیدا می‌کرد، کشور قابل اداره نبود و همه کشور پر از مازت می‌شد که محیط زیست تحمل آن را نداشت اما اکنون میزان مصرف مازت ناچیز شده و فقط در زمستان به‌ دلیل افزایش مصرف خانگی گاز میزان مصرف مازت هم افزایش می‌یابد.

زنگنه با تأکید بر این که باید آیین‌نامه مصرف بهینه در خانه‌ها رعایت شود، یادآور شد: در حال حاضر ۹۸ درصد جمعیت‌شهری و ۸۰ جمعیت روستایی گاز دارند که این میزان ۹۰ درصد کل را شامل می‌شود و تا دو سال آینده به ۹۵ درصد می‌رسد اما همچنان  آلایندگی زیاد است و شدت مصرف انرژی وحشتناک است.

وزیر نفت با بیان این که در حال حاضر علائم قیمتی، غلط است، تصریح کرد: گاز مایع را ما ۱۰ دلار می‌دهیم؛ درحالی که قیمت بین‌المللی آن ۵۵۰ دلار است. پسر پیغمبر هم باشد، احتمال گمراه شدنش هست.

وی یادآور شد: ما نباید از مردم طلبکار باشیم. باید خودمان کار را درست کنیم. استانداردها و ساخت‌وسازها درست شود و به آیین‌نامه مبحث ۱۹ درست عمل شود تا مصرف کم شود. باید همه با هم کمک کنیم و از استانداران و شهرداران بخواهیم کمک کنند، مصرف خانگی گاز همان‌گونه که درباره برق اتفاق افتاد، کم شود.

ویر نفت ادامه داد: امسال تابستان مصرف نیروگاه‌ها ۲۹۰ میلیون متر مکعب معادل ۲ میلیون بشکه نفت خام بود؛ در حالی که راندمان نیروگاه‌ها ۳۲ درصد بود و این به محیط زیست آسیب زده و ثروت کشور را هدر می‌دهد.

وی افزود: ما دعوا می‌کنیم که راندمان بالا برود اما وقتی قیمت سوخت صفر است و آن را هم نمی‌دهند، اتفاقی نمی‌افتد. باید کار غیرقیمتی هم انجام شود تا بهینه‌سازی صورت گیرد.

زنگنه با تأکید بر این که باید در مجلس دنبال کنیم که ماده ۱۲ اجرایی شود، خاطرنشان کرد: باید کاری کنیم که ماده ۱۲ که اکنون محتضر است، مرحوم نشود. توسعه مترو، کار و تولید امید در این شرایط که در مقابل فشار خارجی هستیم، مهم هستند. در این شرایط باید سعی کنیم تأمین فاینانس خارجی به تأخیر نیفتد تا مردم آثار کار را ببینند و فاصله قطارها کم شود و بار ترافیکی از روی زمین به زیر زمین منتقل شود.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اقتصاد ، انرژی ، گاز ، مازت
نظرات شما
پیشخوان