تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۰۶ آبان ۱۳۹۷
عضو کمیسیون عمران در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

افزایش سقف وام مسکن و مدت بازپرداخت و کاهش نرخ سود بانکی راه رونق بازار مسکن است

شهریاری معتقد است اگر افزایش تسهیلات وام مسکن با افزایش مدت بازپرداخت آن و کاهش سود بانکی روبرو نشود، خیلی به بالا رفتن تقاضای خرید مردم منجر نخواهد شد.

11111111111111111111111

 رویداد۲۴ محمد آیتی: نگاهی به وضعیت قیمت‌ها در بازار مسکن در چند دهه اخیر نشان می‌دهد که قیمت مسکن از قاعده مشخصی پیروی نمی‌کند و قیمت‌گذاری سازندگان تنها ملاک در این حوزه است! اوج گرفتن ساخت و ساز و حتی خرید و فروش مسکن، تبدیل به شغلی پایدار برای بسیاری از افراد شده است. در این بین، یک از معضلات و سوالات همیشگی مردمی که صاحبخانه نبودندو یا جوانانی که در شرف ازدواج هستند این است که چطور و طی چه مکانیسمی می‌توانند خانه‌دار شوند؟

اکنون عده‌ای معتقدند باید وام تسهیلات مسکن افزایش پیدا کند تا افراد بتوانند با قدرت خرید بیشتری برای تهیه مسکن وارد این بازار شوند، زیرا با وجود تسهیلات پایینی که وجود دارد خیلی‌ها از خرید مسکن محرومند.

سیدکمال‌الدین شهریاری عضو کمیسیون عمران مجلس به رویداد۲۴ گفته است: قبل از اینکه آخوندی وزیر راه و شهرسازی شوند سقف تسهیلات برای مسکن ۲۰ میلیون تومان بود. سال‌ها مبلغ این تسهیلات ۲۰ میلیون تومان مانده بود که این مبلغ برای سقف وام در قیمت تمام‌شده یک واحد مسکونی به خصوص در کلان‌شهرها، هیچ بود و اثری در افزایش قدرت خرید متقاضیان مسکن نداشت به همین دلیل، همراه با رکود مسکن، این ۲۰ میلیون تومان در واقع هیچ تقاضایی را برای مسکن نمی‌توانست تعریف کند.

نماینده مجلس دهم می‌گوید: بعد از مدتی سقف این وام افزایش پیدا کرد و ابتدا وام به ۴۰ میلیون تومان و بعد ۵۰ و ۸۰ و سپس برای زوجینی که در کلان‌شهر‌ها زندگی می‌کردند برای هر کدام از آن‌ها ۸۰ میلیون تومان در نظر گرفته شد.

نماینده دشتی و تنگستان تصریح کرد: حدود سه سالی است که دو وام ۸۰ میلیون تومانی برای زوجینی که شرایط وام دارند را برای یک مسکن ارائه می‌دهند، اما با توجه به افزایش قیمت مسکن به نظر من هر چه سهم وام در قیمت خرید مسکن افزایش پیدا کند تقاضا برای خرید بالا می‌رود و این تحریک تقاضا باعث رونق بازار مسکن می‌شود. وقتی رونق بازار مسکن اتفاق بیفتد، ساخت و ساز‌ها و صدور پروانه‌ها افزایش پیدا می‌کند و اشتغال در بخش مسکن تا حد قابل ملاحظه‌ای با رشد مثبت روبرو خواهد شد.

شهریاری ادامه داد: امروز صنایع بسیاری وابسته به رونق در بخش مسکن است و بی‌تردید مدیریت مناسب در حوزه مسکن به افزایش تولید این صنایع مهم کمک خواهد کرد. باید توجه داشت که توجه به بخش مسکن یعنی توجه به اقتصاد کشور. با افزایش تسهیلات برای مسکن و مدیریت مناسب در ساخت و ساز‌ها می‌توان تا میزان قابل توجهی به بهبود فضای و کسب و کار کمک کشور کرد.

او در پاسخ به اینکه برخی معتقدند با حقوق‌های پایین مردم، افزایش تسهیلات وام مسکن هم چاره کار نیست، گفت: این تصمیم‌گیری بستگی به نرخ سود و مدت بازپرداخت وام دارد. اگر سقف وام مسکن افزایش پیدا کند باید مدت بازپرداخت آن هم طولانی‌تر شود و تا جایی هم که امکان دارد سود وام را هم کاهش داد.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفته است: اکنون انبوه‌سازان، وام مشارکت برای ساخت و ساز می‌گیرند و بعد که ساختمان را ساختند می‌توانند این وام مشارکت یکجا را تبدیل به وام خرید کنند یعنی وام مشارکت در ساخت را به فروش اقساطی تبدیل کنند لذا افزایش تسهیلات وام مسکن در صورتی که بازپرداخت آن بیشتر و سود بانکی آن کمتر نشود خیلی به افزایش تقاضای خرید مردم منجر نخواهد شد. امیدوارم در ماه‌های آتی شاهد تصمیم‌گیری جدی توسط دولت در این حوزه باشیم، زیرا رونق بازار مسکن هم به نفع مردم بدون مسکن است و هم به اقتصاد شغل‌های وابسته در این بخش کمک خواهد کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان