تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵

ابداع روشی جدید برای تازه نگه داشتن میوه

یک تیم از محققان دانشگاه تافتز موفق به ساخت یک پوشش ابریشمی شدند که بدون نیاز به عوامل خنک کننده می‌تواند از خراب شدن میوه‌ها در طولانی مدت جلوگیری کند.
رویداد24- یک تیم از محققان دانشگاه تافتز موفق به ساخت یک پوشش ابریشمی شدند که بدون نیاز به عوامل خنک کننده می‌تواند از خراب شدن میوه‌ها در طولانی مدت جلوگیری کند.

این محققان پوششی از ابریشم را توسعه دادند که می‌تواند میوه‌ها و سبزیجات را برای جلوگیری از خراب شدن زودهنگام پوشش دهی کند.

عملکرد این پوشش به گونه ای است که هنگامی که میوه‌ها و سبزیجات فقط در معرض مقدار کمی از بخار آب قرار می‌گیرند، پروتئین‌های فیبروئین به یکدیگر متصل شده و به شکل یک فیلم محافظ به نام صفحه بتا در می آیند که بین 27 تا 35 میکرون ضخامت دارد.

صفحه بتا دومین حالت برای ساختار پروتئین‌ها است که از تعدادی رشته‌های بتا که به طور جانبی به وسیله 3 یا تعداد بیشتری پیوند هیدروژنی به هم وصل شده‌اند تشکیل شده است که معمولا این صفحات حالتی تابیده و چین‌دار دارند.

این تیم برای اثبات کارآیی این روش جدید، از میوه توت فرنگی استفاده کرده و آن را با این پوشش ابریشمی پوشش دهی کردند. آنها سپس این میوه ها را با گونه های مشابه که پوشش دهی نشده بود مقایسه کردند.

پس از هفت روز محققان مشاهده کردند که توت فرنگی‌های پوشش داده شده آبدار و تازه مانده اما توت فرنگی‌های دیگر تغییر رنگ داده و خشک شده بودند.

محققان ادعا می‌کنند که این پوشش بی بو و زیست سازگار بوده و بر خاصیت میوه‌ها تاثیر مخربی نمی‌گذارد.

این پژوهش در مجله Scientific Reports منتشر شده است.
منبع: ایسنا
برچسب ها: رویداد24 ، محقق ، میوه ، سبزیجات ، خنک
نظرات شما
پیشخوان