تاریخ انتشار: ۱۴:۱۱ - ۰۷ آبان ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

انتقام در سوریه!/ پنتاگون نگران حملات تلافی‌جویانه ایران علیه نیرو‌های آمریکایی در منطقه است

تشدید و بسط حملات اسرائیل در منطقه علیه مواضع ایرانی نگرانی نیرو‌های نظامی آمریکا را تقویت کرده است. مقام‌های پنتاگون نگرانند ایران، آمریکا را مقصر حملات اسرائیل بداند و اقدامات تلافی جویانه‌ای علیه نیرو‌های آمریکایی در عراق کلید بزند.
پنتاگون نگران حملات تلافی‌جویانه ایران علیه نیرو‌های آمریکایی در منطقه است
رویداد۲۴ اسرائیل حملات همه جانبه‌ای را علیه گروه‌های مورد حمایت ایران در سراسر سوریه به راه انداخته است. اقدامی که با تشویق کاخ سفید شکل گرفته، اما همزمان منبع نگرانی برخی مقام‌های آمریکایی شده است.
 
مجله آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی نوشته است در حالی که کاخ سفید اقدام اسرائیل را علیه ایران در خاک سوریه تحسین می‌کند، مقام‌های نظامی این کشور گفته‌اند این حملات ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد اگر ایران به این باور برسد که آمریکا پشت پرده بسیاری از حملات به گروه‌های مورد حمایت خودش است، ایران را به سمت حمله به نیرو‌های آمریکایی در عراق و سوریه سوق خواهد داد. یک مقام ارشد نظامی آمریکا گفته این باعث نگرانی ماست.
 
حمله به ۲۰۰ هدف ایرنی در ۱۸ ماه گذشته!
 
اسرائیل به ۲۰۰ هدف در سوریه در ۱۸ ماه گذشته حمله کرده است. به ادعای این رژیم این حملات علیه محموله‌های سلاح ایران به حزب الله لبنان و با هدف جلوگیری از سنگرسازی‌های ایران در سوریه انجام شده است.
 
شان پترسون سخنگوی پنتاگون گفته که اسرائیل از طرف خودش اقدام می‌کند و عملیات‌های آنها مستقل است. اگرچه ما از اسرائیل و حق دفاع مشروع از سرزمینش علیه تهدیدهای امنیتی دفاع می‌کنیم.
 
او در مورد اینکه اگر اقدامات اسرائیل نیرو‌های آمریکایی را در خطر قرار دهد چه خواهد شد، گفته است: ما اقدامات لازم را انجام می‌دهیم و نیرو‌های آمریکایی همیشه آماده دفاع از خودشان هستند.
 
موضع کاخ سفید این است که اسرائیل همیشه حق دفاع از خودش را دارد و آمریکا از اقدام اسرائیل علیه ایجاد هلال کنترلی ایران از عراق و سوریه و لبنان حمایت می‌کند. سخنگوی کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای گفته ایران و حزب الله نمی‌توانند انبار‌های سلاحشان را علیه مرز‌های اسرائیل و تهدید منطقه به کار ببرند.
 
جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ نیز در جریان سفر به اسرائیل در ماه آگوست بر نقش اسرائیل در منطقه تاکید کرده و گفته که هر زمان ایران موشک‌ها و دیگر سلاح‌های تهدید آمیزش را به داخل سوریه منتقل کند اسرائیل باید این اهداف را مورد حمله قرار دهد.
 
نگرانی پنتاگون از پیامدهای حمایتی آمریکا از اسرائیل
 
با این حال در پنتاگون، مقام‌های نظامی آمریکا نگران وضعیت حمایتی آمریکا از اسرائیل هستند. نگرانی آن‌ها این است که ایران به این نتیجه برسد که حملات اسرائیل با هماهنگی‌های اطلاعاتی آمریکا به اسرائیلی‌ها انجام گرفته باشد. اگر ایران از دخالت آمریکا اطمینان کسب کند، می‌تواند حملات تلافی جویانه‌ای را علیه نیرو‌های آمریکایی به ویژه در عراق کلید بزند.
 
مقام‌های وزارت دفاع آمریکا می‌گویند در عراق بیش از ۵ هزار نیروی آمریکایی برای مبارزه علیه داعش مستقر شده‌اند. ایران بار‌ها آمریکا را برای حملات اسرائیل مقصر اعلام کرده است.
 
وال استریت ژورنال بار دیگر با تکرار ادعای حمله ایران به کنسولگری و سفارت آمریکا درعراق نوشت: حمله اخیر گروه‌های شیعه علیه آمریکا در عراق، نگرانی مقام‌های این کشور را تقویت کرده است. وزارت خارجه آمریکا کنسولگری خود را در بصره بعد از حمله‌ای که به زعم آمریکا از سوی شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران انجام شده بود، بست.
 
مقام‌های عراقی گفته‌اند که بستن سرکنسولگری از جانب آمریکا یک اقدام بیش از اندازه بوده است، اما آنها گفته‌اند نگران حملاتی هستند که علیه اعضای نمایندگی‌های آمریکا در عراق ممکن است ترتیب داده شود.
 
چشم انداز انتقام‌گیری ایران در سوریه بزرگ است
 
نیکولاس هرس یکی از اعضای تینک تنک مرکز امنیت آمریکا گفته این نگرانی بزرگی است. چشم انداز انتقام‌گیری ایران در سوریه بزرگتر است. آمریکا در سوریه واحد‌های ویژه‌ای دارد که به نیرو‌های محلی برای مبارزه با مبارزان باقی‌مانده داعش کمک می‌کند. آمریکا در عراق می‌تواند با همکاری دولت عراق مانع از دخالت خارجی علیه نیرو‌های آمریکایی شود، ولی در سوریه نفوذ کمتری دارد.
 
وال استریت ژورنال به نقل از مقام‌های نظامی آمریکایی در ادامه این گزارش نوشت: آمریکا نگرانی خود را به اسرائیل و به دولت شیعه عراق منتقل کرده است. آن‌ها گفته‌اند که نگرانی آن‌ها در طول رابطه نزدیک کاخ سفید و اسرائیل سابقه نداشته است.
 
اسرائیل به دنبال حمایت واشنگتن برای کمپینش در سوریه است. این در حالی است که تنش‌های اسرائیل و روسیه نیز در حال افزایش است. روسیه اسرائیل را در سقوط جنگنده خود مقصر می‌داند.
 
نگرانی آمریکا در شرق سوریه
 
یکی از مقام‌های امنیتی آمریکا گفته روسیه اس ۳۰۰ هایش را در سوریه مستقر کرده، اما هنوز عملیاتی تشده است. این در حالی است که مقام‌های نظامی آمریکا نگران بازخورد حملات اسرائیل علیه واحد‌های حزب الله و دیگر گروه‌های مورد حمایت ایران در شرق سوریه هستند. نیکولاس هرس گفته ایران و متحدانش همیشه آمریکا را در حمله به نیروهایش مقصر می‌داند.
 
یک مقام امنیتی آمریکایی نیز گفته: در حمله‌های اخیر اسرائیل، این کشور به سادگی برای دفاع از مرز‌های خودش اقدام نکرده بلکه خطوط توزیع سلاح را مورد حمله قرار داده است. در ماه ژوئن اسرائیل به یک محموله در نزدیکی مرز سوریه و عراق یعنی صد‌ها مایل دورتر از مرز‌های اسرائیل حمله کرد تا مسیر ارسال سلاح ایران از طریق پل زمینی را عراق و سوریه به سمت لبنان را مسدود کند.
 
این حمله که اسرائیل نیز مسئولیت آن را مستقیما بر عهده نگرفت، به کشته شدن ۲۰ تن از شبه نظامیان شیعه منجر شد. مقام‌های امنیتی ارشد اسرائیل بار‌ها گفته‌اند که اسرائیل از اینکه حملاتش را در عراق گسترش دهد هیچ ابایی ندارند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان