تاریخ انتشار: ۱۶:۲۷ - ۰۷ آبان ۱۳۹۷
وزارت بهداشت:

تعداد مسمومان با «الکل» به ۹۵۹ نفر رسید/ ۲۷ نفر نابینا شدند

از ۱.۵ ماه اخیر که موجی درباره مسمومیت با الکل ایجاد شد و بسیار هم غیر عادی است تا دیروز ۹۵۹ نفر مسموم مراجعه کننده با الکل داشته‌ایم.
تعداد مسمومان با «الکل» به ۹۵۹ نفر رسید
رویداد۲۴ سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به آخرین آمار مسمومان با الکل درباره ایجاد مراکز «ترک الکل» از سوی وزارت بهداشت توضیحاتی ارائه داد.

دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری وزارت بهداشت درباره آمار رسیدگی‌های پزشکی به زائران اربعین گفت: باید توجه کرد که زائران اربعین در دو قسمت خدمات درمانی را دریافت می‌کنند. یکی در داخل و دیگری در خارج از کشور؛ بر این اساس ارائه خدمات درمانی در داخل کشور تا لب مرز را وزارت بهداشت انجام می‌دهد و ارائه خدمت در کشور عراق از سوی هلال احمر و گروه‌های داوطلب اتفاق می‌افتد.

وی افزود: برای مراسم اربعین ۱۷ هزار نفر نیرو بسیج شده‌اند که ۲۰۰۰ نفر در حوزه درمانی، ۶۵۰ نفر مربوط به حوزه بیماری‌ها، ۲۶۰ نفر مربوط به حوزه بهداشت بوده و ۳۰۰۰ نفر هم در مرز‌ها مستقر شده‌اند. بر همین اساس میزان ارائه خدمات تا شب گذشته در داخل کشور به ۵۲ هزار و ۳۰۸ بیمار انجام شده که ۳۱ هزار نفرشان مرد و ۲۱ هزار نفر هم زن بوده‌اند. در عین حال ۲۴۷۳ بیمار غیر ترافیکی و ۶۱۷ نفر ناشی از حوادث ترافیکی به مراکز درمانی اعزام شده‌اند و تعدادی هم بیمار تنفسی و قلبی داشته‌ایم. ۴۹ هزار نفر نیز در محل درمان شده‌اند.

حریرچی با اشاره به برخی حاشیه‌های ایجاد شده در خصوص اعزام نیرو برای پوشش مراسم اربعین و پرداخت پول به آن‌ها گفت: با توجه به کثرت داوطلبان، ریالی برای اعزام پزشکان و پرستاران به مراسم اربعین هزینه نشده است. بلکه این افراد به صورت داوطلبانه رفته‌اند و فقط برای رفت و آمدشان اقداماتی انجام شده است.

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره جایگزینی تست HPV با تست پاپ اسمیر گفت: کمیته کشوری که درباره این موضوع تصمیم می‌گیرد شامل ۱۵ نفر از اساتید کشور است و بر اساس مبانی علمی تصمیم کشوری می‌گیرند. باید توجه کرد که متاسفانه پاپ اسمیری که تا کنون در کشور انجام شده غیر از پاپ اسمیر‌های استانداردی است که در دنیا اتفاق می‌افتند و در این زمینه پروتکلی در کمیته کشوری تصویب شده تا بر اساس آن افراد در سنین ۳۰ تا ۴۹ سال اگر به سطح یک یا دو مراجعه کنند انجام نمونه برداری توسط افراد دارای صلاحیت برایشان انجام می‌شود و به آزمایشگاه‌های عضو شبکه HPV ارسال شده و پذیرش و ثبت می‌شود. در نهایت نتیجه به آزمایشگاه اولیه ارسال و در صورتیکه نرمال باشد طبق پروتکل تصویب شده تا ۱۰ سال بعد اقدامی نیاز نیست. در عین حال با بیمه هم مکاتبه شده تا بتوان این خدمت را تحت پوشش قرار داد؛ بنابراین کمیته کشوری HPV را به عنوان یک روش مورد قبول علمی پذیرفته و آن را تصویب کرده است.

به گفته حریرچی، در سال ۹۵، ۳.۵۸ درصد از درآمد ناخالص ملی ایرانیان در حوزه بیمارستانی هزینه شده است.

وی در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه به طور متوسط بیمارستان‌های کشور ۴۱ تا ۴۲ درصد هزینه‌های ناخالص کشور را به خود اختصاص می‌دهند، ادامه داد: بر این اساس در سال ۹۵، ۵۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در بیمارستان‌های کشور هزینه شده، یعنی ۳.۵۸ درصد از درآمد ناخالص ملی ایرانیان در حوزه بیمارستانی هزینه شده است که در کشور‌های دیگر نیز آمار نسبتا مشابهی در این زمینه وجود دارد. باید توجه کرد که در اکثر کشور‌ها طی ۴۰ سال گذشته هزینه‌های بیمارستانی رو به افزایش بوده و اکثرا برای کاهش آن برنامه ریزی کرده‌اند.

وی افزود: در کشور ما نیز یک بیست و هشتم درآمد کل ایرانیان صرف هزینه در ۹۸۱ بیمارستان دولتی، خصوصی، خیریه و عمومی غیر دولتی با ۱۲۶ هزار و ۶۰۴ تخت موجود در آن‌ها می‌شود. بر این اساس از هر ۲۸ تومانی که هر ایرانی هزینه می‌کند یک تومانش به بیمارستان منتقل می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد هزینه‌های بیمارستانی در کشور ما بالاست و باید آن‌ها را کنترل کنیم. برای موفقیت در این حوزه علاوه بر برنامه ریزی به همکاری پزشکان، پرستاران، پیراپزشکان و ... و توجیه افکار عمومی نیاز داریم.

۴۰ درصد تخت‌های بیمارستان‌های خصوصی خالی است

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی نظام سلامت استفاده مناسب از امکانات موجود و ارتقای بهره وری است، گفت: این در حالیست که علی رغم کمبود شدید تخت بیمارستانی به طور متوسط ۴۰ درصد تخت‌های بیمارستانی خصوصی ما در سال‌های گذشته خالی بوده‌اند. یعنی ۶۷۰۰ تخت خالی در مقایسه با کل ۱۶ هزار و ۷۵۰ تخت در بیمارستان‌های خصوصی کشور و ۱۲۶ هزار و ۶۵۰ تخت بیمارستانی در کل کشور؛ برای استفاده بهینه از امکانات بخش خصوصی در حوزه سرپایی هم این مشکل را داریم به طوریکه از ۵۰ درصد ظرفیت‌های بخش خصوصی در این حوزه استفاده نمی‌شود و ۶۵ درصد هم استفاده ضعیف و محدود اتفاق می‌افتد.

در ایران چند پزشک عمومی و متخصص کار می‌کنند؟

حریرچی با بیان اینکه در کشور ما ۵۱ هزار و ۱۷۴ پزشک عمومی و ۳۹ هزار و ۱۲۷ پزشک متخصص کار می‌کنند، گفت: به ازای هر ۱۰ هزار نفر ایرانی ۶۵ پزشک عمومی و ۴۸ متخصص داریم. همچنین به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ایرانی ۱.۶ تخت بیمارستانی داریم؛ بنابراین علی رغم پیشرفت‌هایی که در قالب طرح تحول در نظام سلامت اتفاق افتاده، اما هنوز این نسبت‌ها پایین است.

وی با بیان اینکه علل مختلفی برای عدم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی وجود دارد، گفت: یکی از این دلایل این است که پزشکان بعد از گذراندن طرح خودشان محل خدمت‌شان را انتخاب می‌کنند و عمدتا هم برای ارائه خدمت به شهر‌های بزرگ می‌روند. بطوریکه در ۴۰ درصد برخی رشته‌های تخصصی متخصصین در تهران هستند و ۶۰ درصد هم در تهران و سایر شهر‌ها وجود دارند. این موضوع باعث می‌شود که دسترسی به متخصصین در مناطق کمتر برخوردار با مشکل مواجه شود. از طرفی ضعف در کار تیمی یکی دیگر از علل عدم استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی است. باید توجه کرد که در کشور‌های غربی مطب انفرادی زمانی تاسیس می‌شود که بتواند صبح و عصر خدمت ارائه کند در غیر این صورت مطب‌های اشتراکی تاسیس می‌کنند.

۸۰ درصد مردم توانایی دریافت خدمات بخش خصوصی را ندارند

حریرچی تاکید کرد: با اینکه فعالین بخش خصوصی همواره بر پایین بودن تعرفه‌ها در کشور تاکید می‌کنند، اما برآورد‌ها نشان می‌دهد که ۸۰ درصد مردم استطاعت دریافت خدمت در بخش خصوصی را ندارند، ۱۵ تا ۱۷ درصدشان با کمک بیمه‌های تکمیلی می‌توانند این خدمات را دریافت کنند و فقط سه الی چهار درصد مردم می‌توانند به راحتی و با تعرفه‌های فعلی به بخش خصوصی مراجعه کنند. البته تاکید می‌کنم در شرایط تحریم باید از تمام امکانات در حداکثر ممکن و با تعرفه مورد استطاعت مردم استفاده کنیم.

تعداد مصدومان با الکل به ۹۵۹ نفر رسید/۲۷ نفر نابینا شدند

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره آخرین آمار مصدومان الکل گفت: از ۱.۵ ماه اخیر که موجی درباره مسمومیت با الکل ایجاد شد و بسیار هم غیر عادی است تا دیروز ۹۵۹ نفر مسموم مراجعه کننده با الکل داشته‌ایم که ۴۰۲ نفر در البرز، ۳۲۶ نفر در هرمزگان، ۷۶ نفر در خراسان شمالی و ۶۱ نفر در تهران بوده‌اند. همچنین متاسفانه ۸۴ نفر از آن‌ها فوت کرده‌اند و ۳۰۵ نفر هم مورد دیالیز قرار گرفته و ۲۷ نفر هم نابینا یا کم بینا شده‌اند.

وی با بیان اینکه عمدتا مسمومیت این افراد با الکل متیلیک بوده و بخشی از آن‌ها هم الکل دست ساز مصرف کرده‌اند، گفت: در این زمینه برخی دستگیری‌ها انجام شده است. در عین حال مردم باید بدانند که حتی الکل‌هایی که در بسته بندی‌های خارجی و پلمب شده هستند به راحتی امکان تقلب در آن‌ها وجود دارد.

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره راه اندازی مراکز ترک الکل در کشور، گفت: فعلا ۱۵۰ مرکز مبارزه با مواد مخدر را در زمینه ترک الکل آموزش داده‌ایم و آن‌ها به صورت پایلوت خدماتشان را انجام می‌دهند، البته اگر لازم باشد آن‌ها را توسعه نیز می‌دهیم.

قرص برنج پادزهر ندارد

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره میزان مسمومیت با قرص برنج نیز گفت: در پنج ماهه نخست امسال هر روز دو نفر فوتی ناشی از مصرف قرص برنج داشته‌ایم. باید توجه کرد که خرید و فروش این قرص ممنوع است، اما همچنان به صورت قاچاق عرضه می‌شود. باید توجه کرد که قرص برنج جزء مواردی نیست که بتوان مسمومیت ناشی از آن را با شستشوی معده درمان کرد و در هیچ کجای دنیا پادزهری ندارد و یکی از عوامل اصلی مسمومیت و خودکشی است. البته در اسفند ماه سال گذشته نامه‌ای به قوه قضائیه نوشتیم و درخواست کردیم که فروشندگان این قرص در فوت افراد شریک جرم باشند که این اتفاق می‌تواند به نوعی پیشگیرانه باشد.

حریرچی در پاسخ به سوال دیگری درباره ایجاد تسهیلات برای پزشکان از سوی برخی شرکت‌های دارویی یا تجهیزات پزشکی گفت: متاسفانه مواردی از سفر‌های خارجی با تامین هزینه از سوی شرکت‌های خارجی و بعضا داخلی گزارش می‌شود. اگر محرز شود که این موضوع باعث ایجاد رابطه مالی میان پزشک و شرکت شده و در تجویز نسخه‌ها اثرگذار بوده غیرقانونی و غیراخلاقی است. البته از آنجایی که اثبات این رابطه مالی سخت است در بسیاری از کشور‌ها هر گونه استفاده از این امکانات برای شرکت‌ها و پزشکان ممنوع شده است؛ بنابراین اگر در این زمینه موردی کشف شود و ایجاد رابطه مالی محرز شود از نظر وزارت بهداشت و محاکم قضایی و نظام پزشکی کاملا قابل برخورد است.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان