تاریخ انتشار: ۰۶:۰۵ - ۰۸ آبان ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
ملازهی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

مولوی عبدالحمید دلسرد شده، معلوم نیست برای آزادی مرزبانان رایزنی کند/ ایران حاضر به معامله با جیش العدل نیست

پیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل سیاسی بر این عقیده است که ارتش پاکستان و نیروهای محلی می‌توانند در زمینه آزادی مرزبانان ایرانی که در مرزمیرجاوه توسط گروه تروریستی جیش العدل ربوده شدند، کمک کننده باشند.

رفتار ایران با مولوی عبدالحمید بی انصافانه بود/ عبدالحمید دلسرد شده معلوم نیست برای آزادی مرزبانان رایزنی کند/ پاکستان در مسئله آزادسازی مرزبانان جدی نیست/ ارتش پاکستان می‌تواند موثر باشد/ ایران حاضر به معامله با جیش العدل نیست

رویداد۲۴ مقام‌های ایران در حالی همکاری برای آزادسازی مرزبانان ایرانی توسط دولت پاکستان را آزمون بزرگ عمران خان نخست وزیر این کشور توصیف کرده، که سپاه در اقدامی مستقل در حال رایزنی با مقام‌های نظامی این کشور است تا بتواند راهی برای آزادی مرزبانان پیدا کند. از سوی دیگر مقام‌های ایران درباره کمک سران طوایف و چهره‌های بانفوذ منطقه صحبت کرده‌اند. بدین ترتیب ایران در سه جبهه رسمی (دولت)، نظامی (سپاه) و غیر رسمی (سران طوایف و چهره‌های بانفوذ منطقه) در حال رایزنی است تا بتواند ۱۱ مرزبان ربوده شده را آزاد کند.

با توجه به استقرار دولت جدید پاکستان و ابهام در میزان مناسبات دو کشور، به نظر می‌رسد امکان پیروزی در رایزنی رسمی وجود نداشته باشد. شاید بتوان سفر سردار پاکپور به پاکستان و دیدار با مقام‌های نظامی پاکستان را در همین جهت ارزیابی کرد.

پیرمحمد ملازهی فعال و کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگوی خود با رویداد۲۴ وضعیت رایزنی‌های ایران با پاکستان را ارزیابی کرده و احتمالات برای آزادسازی مرزبانان ربوده شده را بررسی کرده است. او معتقد است مناسبات دو کشور ایران و پاکستان جدا از اتفاقاتی که در مرز‌ها رخ داده است، روابط دو جانبه و گسترده‌ای است لذا نیاز‌های دو کشور ایجاب می‌کند که فراتر از آن‌چیزی که در مرز‌ها رخ می‌دهد، مناسبات میان دو کشور افزایش پیدا کند.

دست عمران خان برای آزادسازی مرزبانان ایرانی باز نیست

ملازهی گفته است: از زمانی که عمران خان بر سر کار آمد، تصور اشتباهی در ایران ایجاد شد که فکرمی‌کردند این انتخاب می‌تواند به گسترش روابط دو کشور کمک کند، خصوصا زمانی که عمران خان گفت می‌خواهد به ایران سفر داشته باشد، این ذهنیت به وجود آمد که ممکن است روابط و موضع پاکستان نسبت به ایران تغییر کند، در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است، زیرا تنظیم روابط سیاست خارجی پاکستان در دست نخست وزیر نیست بلکه دست ارتش است. همانطور که دیدید عمران خان برای دومین بار به عربستان سعودی رفت، اما به ایران نیامد.

این کارشناس مسائل پاکستان می‌گوید: شاید بشود گفت با توجه به نزدیکی و حضور قابل توجه مسلمانان در دو کشور، پاکستان می‌تواند میانجی‌گری مناسبی میان ایران و عربستان انجام دهد اما در مورد آزادی مرزبانان، این دستگاه‌های امنیتی هستند که می‌توانند اقدامات موثری انجام دهند و مشکل را حل کنند نه دولت پاکستان، بنابراین باید گفت که دست عمران خان نخست وزیر پاکستان برای انجام چنین کار‌هایی باز نیست اما متاسفانه این تصور نابجایی است که در میان مسئولان ایرانی جا افتاده است.

رفتار ایران با مولوی عبدالحمید بی انصافانه بود/ عبدالحمید دلسرد شده معلوم نیست برای آزادی مرزبانان رایزنی کند/ پاکستان در مسئله آزادسازی مرزبانان جدی نیست/ ارتش پاکستان می‌تواند موثر باشد/ ایران حاضر به معامله با جیش العدل نیست
ملازهی معتقد است نقش ارتش پاکستان در این زمینه تعیین کننده است و تاکید می‌کند: کمک‌هایی که ارتش پاکستان می‌تواند انجام دهد، از دست دولت آنجا بر نمی‌آید اما متاسفانه پاکستان در این موضوع آنطور که باید جدی نیستند زیرا مرز‌های ایران برایشان کاملا امن است بنابراین تمرکزشان را روی مرز‌های هند و افغانستان گذاشته‌اند و به همین دلیل آن‌ها معتقدند که ایرانی‌ها خودشان باید از مرزهایشان حفاظت کنند.

ارزیابی از نقش سران طوایف برای آزادسازی مرزبانان میرجاوه

ملازهی به موضوع نقش سران طوایف اشاره می‌کند و می‌گوید: همانطور که نقش دستگاه‌های امنیتی در رایزنی‌ها بسیار تاثیرگذار است، نقش مردم محلی را نباید نادیده گرفت، زیرا آنها می‌توانند با نیرو‌هایی که مرزبانان را ربوده‌اند وارد گفت‌وگو شوند و به آزادسازی مرزبانان ایرانی کمک کنند، از این جهت سخت معتقدم که اقدام نیرو‌های محلی بسیار کارساز خواهد بود.

ایران نسبت به مولوی عبدالحمید و نیروهای محلی بی‌انصافی کرد

او به اتفاقات مشابه گذشته اشاره کرده و گفته است: در گذشته که چنین اتفاقی رخ داد، نیرو‌های محلی دست به کار شدند، اما ایران کمی بی انصافی کرد و حتی اسمی از نیرو‌هایی که در این اقدام پیشقدم شدند هم نیاورد و حتی آن‌ها را متهم کرد. به طور مثال مولوی عبدالحمید می‌تواند در این مسئله پیشقدم شود، اما ممکن است به دلیل رفتار‌های گذشته کمی دلسرد شده باشد.

ملازهی به میانه‌روی و تلاش مولوی عبدالحمید برای حفظ ثبات در منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: مولوی عبدالحمید اصلا به دنبال خشونت و درگیری نیست و طبیعی است که چنین فرد میانه‌رویی تا این اندازه از هر سو مورد اتهام قرار می‌گیرد.

ایران با جیش العدل معامله نمی‌کند

او می‌گوید: طرفی که نیرو‌های مرزبان ایران را ربوده است، یکسری محاسباتی دارد و با توجه به اینکه برخی از نیرو‌های آن‌ها نیز در دست ایران هستند، می‌خواهند دست به معامله بزنند، ولی بعید است که ایران بخواهد با این گروه‌ها وارد معامله شود، زیرا بعد از آن ممکن است مشکلاتی در این رابطه ایجاد شود.

ملازهی با تاکید بر اینکه ایران سیاست‌های درستی را در منطقه در پیش نگرفته است، گفته است: نباید به صورت یکطرفه مسائل را ارزیابی کرد بلکه باید با دید توسعه‌ای مسائل را بررسی کرد. اعتقادم بر این است که ما در داخل کشور هم باید برخی از مشکلات را حل کنیم، شما اگر به منطقه سیستان و بلوچستان بروید فکر می‌کنید که این منطقه کاملا فراموش شده است، ایران امکانات بسیار زیادی دارد و باید مشکلات این‌چنینی را حل و فصل کند تا بتواند در نهایت مشکلات خارجی را حل کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۸
1
3
عمران خان سه میلیارد دلار از آل سعود هدیه گرفته که کاری به کارتروریستهایی مرزی پاکستان که هر چند گاهی به ایران حمله می کنند نداشته باشد
پاکستان دست وهابیون است
مقدم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۸
0
1
سپاسگزارم تحلیل‌ جناب‌ملازهی درباره موضوع منطقه بسیار منطقی و واقیعت امردرباره سیاست هاوتصمیمات اجرایی کشور ودولت فعلی ودولت های قبلی طی سه،چهاردهه درقبال نادیده گرفتن مشکلات منطقه سیستان وبلوچستان بیان نموده‌ اند؟منطقه بااینهمه منابع غنی فقط بخاطرعدم توجه کافی مسولان امرمرکز روزبه روزفراموش تر،ضعیف تر وفقیرترمی شود!
الف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۸
0
0
تصمیم ظرفیت مولاناعبدالحمیدامام جمعه محترم اهلسنت زاهدان برای میانجی گری ورایزنی ازادی مرزبانان شجاع ربوده شده توسط گروه تروریستی جیش الظلم(جیش العدل)مطلوب ومثبت می باشد،لذاجادارد پس ازموفقیت امر‌وازادی مرزبانان عزیز؟مسولان امردولتی ونیروهای امنیتی،انتظامی؟ مثل موضوع قبلی ازادی مرزبانان بجای قدردانی وتشویق‌ با بی انصاف و حاشیه سازی وانتقاد وشریک جرم درباره مولاناعبدالحمید نپردازند!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۸
0
0
پاکستان لانه فسادی هست که تمام همسایگانش را ازار میدهد از طرفی هندوستان و از طرفی افغانستان و از طرفی ایران و البته پاکستان مزدور چین هم هست و اهالی مسلمان و همسایه سین کیانگ رو هم به چینیها میفروشه
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان