تاریخ انتشار: ۱۶:۵۸ - ۲۱ آبان ۱۳۹۷
رئیس مرکز فنآوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

سواد رسانه‌ای ابزار زندگی در زیست بوم جدید است

رئیس مرکز فنآوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فضای مجازی را زیست بوم جدید خواند و گفت: سواد رسانه‌ای ابزار زندگی در زیست بوم جدید است، برای اینکه با آمدن دنیای «وب ۵» دنیای مجازی و واقعی به هم می‌آمیزند.
سواد رسانه‌ای ابزار زندگی در زیست بوم جدید است
رویداد۲۴ سید مرتضی موسویان روز دوشنبه در آیین اختتامیه دومین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در سالن همایش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: آنچه امروز فضای مجازی برای ما به ارمغان آورده معدل کمتر دانش آموزان ما بر اساس گزارش ۹۶ است، در حالیکه فضای مجازی باید به کمک ما می‌آمد که توانایی‌ها را افزایش دهیم.

موسویان گفت: یکی از تعاریفی که برای سواد رسانه‌ای آمده مهارت تفکر انتقادی است که به انسان کمک می‌کند، به طور مستقل فکر کند و با آگاهی کامل پیام‌های رسانه‌ای را پردازش کند، منظور از ارتقا دانش این است که پس از اضافه شدن اطلاعات به دانش نهفته، بر دانش کلی ما افزوده شود.

رئیس دومین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی فضای مجازی گفت: برای تحقق این امر نیاز به یک بنیان آموزشی است، مهمترین بخش برای ارتقای سواد رسانه‌ای دوره ابتدایی است. در کشور‌های توسعه یافته تمام هم و سرمایه شان را برای دوره ابتدایی می‌گذارند.
موسویان افزود: مارشال مک لوهان از دهکده جهانی حرف زده و پیش بینی کرده بود که انسان‌ها در این فضا نیاز به سواد رسانه‌ای دارند، امروز چنین شرایطی تحقق یافته پس باید بیاموزیم تفکر انتقادی چیست.

وی گفت: یک منتقد فیلم پس از مشاهده فیلم و بررسی و کشف زوایایی که جدید است و شما ندیده اید را از فیلم به شما نشان می‌دهد، منتقدی که ما قبولش داریم چیزی را می‌بیند که من نمی‌بینم، یا یک موسیقیدان در موسیقی نت‌هایی را می‌بیند که من نمی‌بینم، یک منتقد رسانه‌ها نیز همینگونه است.

** سواد رسانه‌ای میزان نخبگان جامعه را افزایش می‌دهد
موسویان افزود: هرجامعه‌ای درصدی از نخبگان را به عنوان عامل اصلی ثروت می‌پروراند که معمولا یک درصد جامعه هستند. یکی از مواردی که سواد رسانه‌ای دنبال می‌کند افزایش این یک درصد است. سواد رسانه‌ای به دنبال افزایش تعداد کسانی که می‌توانند دید انتقادی داشته باشند در حوزه‌های خود است تا پس از این مرحله که فرد به تولید خلاق رسید یک پارادیم و ارزش جدید را بتواند ارایه دهد.

این مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در درجه اول اعتقاد بر این است که این توانایی‌ها باید در مربیان و والدین دوره ابتدایی پرورانده شود تا بتوانند در کنار فرزندان در فضای مجازی زیست بوم اصلی که راه برگشتی برای زیست بوم قبلی نگذاشته است، زندگی کنند.

موسویان اظهار داشت: در عرصه جنگ نرم امروز، افراد با سواد رسانه‌ای می‌توانند واکسینه شده و از هژمونی رسانه‌ای دوری کنند. امنیت سواد رسانه‌ای به حدی است که امروز برای ثروت شدن در کشور‌های توسعه یافته این هزینه‌ها را سرمایه گذاری نام می‌گذارند.
وی افزود: بشر به دنبال شبیه سازی مغز انسان است از سوی دیگر جامعه شبکه‌ای که به وسعت تمامی حیوانات و بشر و همه نباتات و همه اشیای تولیدی همه چیز در یک شبکه قرار می‌گیرد تا جایی که نمی‌توان تشخیص داد با چه کسی یا چه چیزی در ارتباط هستید در حال گسترش است.

موسویان گفت: از سوی دیگر شبیه سازی محیط هم دارد صورت می‌گیرد. بحث مربوط به پردازش هر روز دارد قوی‌تر می‌شود. آخرین تحولی که دارد اتفاق می‌افتد و سواد رسانه‌ای تنها می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند ایجاد شبیه سازی شده‌های انسانی در دنیای مجازی است، تمام حواس پنجگانه ما در حال شبیه سازی است و در سال ۲۰۳۰ لامسه هم شبیه سازی اش صد درصد می‌شود.

وی گفت: تنها پیوند ما با فضای جدید مغز ماست، پس آنچه مهم است رشد فکری، بینشی و دانش ماست. تنها واسطه‌ای که در زیست بوم جدید برای انسان قابل ساختن مجدد نیست دانش ماست که در زیست بوم جدید محور اصلی است پس سواد رسانه‌ای ابزار زندگی در زیست بوم جدید است، برای اینکه با آمدن دنیای وب ۵ دنیایی به نام دنیای واقعی نداریم؛ بنابراین به روش‌های گذشته نمی‌توان اتکا کرد
این مقام وزارت فرهنگ، پیشنهاد داد در نظام دوره ابتدایی رده بندی سنی را یاد بدهند و گفت: انجمن سواد رسانه‌ای درنظر دارد برای رده‌های سنی مختلف بسته‌های آموزشی ایجاد کند و در اختیار مخاطبان قرار دهد.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان