تاریخ انتشار: ۰۶:۰۳ - ۰۲ آذر ۱۳۹۷
رویداد۲۴ بررسی می‌کند؛

مثلث اصولگرایان برای انتخابات مجلس یازدهم/ کدام رهبران، کدام فهرست‌ها؟ +جدول

تحرکات جریان اصولگرا نشان می‌دهد آنها برای انتخابات مجلس یازدهم در حال برنامه‌ریزی جدی هستند.

مثلث اصولگرایان برای انتخابات مجلس  یازدهم، کدام رهبران، کدام فهرست‌ها؟+ جدول

رویداد۲۴ میثم سعادت: جمعیت رهپویان، یکی از احزاب اقماری و البته مهمترین تشکیلات نزدیک به جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی اعضای جدید شورای رهبری خود را معرفی کرد و به نظر می‌رسد اصولگرایان، مشتاق‌تر از هر زمان دیگری برای انتخابات مجلس یازدهم برنامه‌ریزی می‌کنند.

 این جریان یکی از سه ضلع جریان اصولگرا است که در حال حاضر حوزه نفوذ مناسبی بین جریان اصولگرا دارد. این ضلع شامل جمعیت ایثارگران (اکثریت از فرماندهان سابق سپاه پاسداران) جمعیت رهپویان (اکثریت از فرماندهان بسیج) و جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی (اکثریت از خانواده رزمندگان جنگ که گرایش اصولگرا دارند) است که عموما از نهاد‌های نظامی وارد سیاست شده‌اند و از آبشخور نهاد‌های عقیدتی و اطلاعاتی سپاه پاسداران تغذیه فکری می‌شوند.

عمده رسانه‌های مهم جریان اصولگرا نیز توسط این جریان مدیریت و هدایت می‌شوند. «فارس»، «تسنیم»، «جوان» و «مشرق» (که به نهاد‌های نظامی وابستگی دارند) از یک سو و رسانه‌هایی همچون روزنامه «وطن امروز» و «صبح نو» و در نهایت چندصد کانال تلگرامی، به صورت منسجم توسط نیرو‌های این جریان مدیریت می‌شوند.

حضور علی دارابی به صدا و سیما نیز، گستره این جریان را در تلویزیون و رادیو افزایش داد. در حال حاضر بیشتر انتصابات سیاسی سازمان، با مدیریت مستقیم این جریان انجام می‌شود و نبض اخبار جریان اصولگرا، کاملا در دست این جریان است تا جایی که مثلا در انتخابات ۹۶، بسیاری از رای دهندگان اصولگرا این باور را داشتند که میرسلیم به نفع رئیسی انصراف داده است و کمتر رسانه‌ای از جریان حاضر می‌شد تکذبیه میرسلیم را منتشر کند!

محمود احمدی نژاد نیز از چهره‌های موثر این جریان بود که بعد از انتخابات ۸۴، به اعضای این جریان کمتر بها داد و در نهایت از آنها جدا شد. سردار قالیباف نیز این روز‌ها با طرح شعار نواصولگرایی گویا قصد دارد ساز جدایی از این جریان سر دهد. یاران قالیباف معتقدند مدیریت این طیف نهایت منجر به انصراف قالیباف از انتخابات ریاست جمهوری شد.

نقد اصلی این جریان به روحانی، درباره سیاست خارجی و به خصوص برجام و البته قرارداد‌های مبارزه با پولشویی بود. بعضی اعضای ارشد این جریان در مدریت چند بانک نیمه خصوصی و خصوصی حضور دارند و هشدار داده اند شفافیت مالی و مبارزه با پولشویی، می‌تواند برای اقتصاد ایران خطرناک باشد.

ضلع دیگر این جریان، جریان بازار (به رهبری موتلفه اسلامی، انجمن اسلامی بازار و تشکیلات همسو با جبهه پیروان خط امام) است که هفته گذشته برای تقویت حوزه نفوذ خود حزب جدیدی به نام جامعه اسلامی مدیران را برای فعالیت همسو با سایر تشکیلات این جریان معرفی کرد. این جریان از تندروی جریان‌های دیگر اصولگرا رضایت ندارد، از همین رو در انتخابات مجلس از مصطفی میرسلیم حمایت کرد. رهبری فکری این جریان با روحانیون سنتی حوزه علمیه بود، اما همواره این نهاد به اقتصاد بازار نیز به چشم احترام نگریسته و در دولت روحانی نیز، ارتباط خوبی بین این جریان و دولت برقرار بود.

تشکل‌های تخصصی این جریان مثل جامعه اسلامی مهندسان و جامعه اسلامی مدیران، عموما به خاطر مشی میانه‌ای که داشته‌اند، در اکثر دولت‌های بعد از انقلاب (جز دولت اصلاحات) در مسئولیت‌های کلان قرار گرفتند و هنوز هم در بدنه بسیاری ارگان‌ها مثل صدا و سیما، دانشگاه آزاد اسلامی، قوه قضائیه، و اتاق‌های بازرگانی، در پای نیرو‌های این جریان دیده می‌شود.  

شهاب الدین صدر یکی از رهبران این جریان بود که چند سال قبل در فهرست این جریان برای انتخابات قرار نگرفت و حالا خبر رسیده است که قصد دارد برای انتخابات پیش رو، مجددا نامزد شود و لیست جدایی منتشر کند. در صورتی که موتلفه مسیر خود را از تندرو‌ها جدا کند، شاید با جریان شهاب الدین صدر به توافق برسد، اما جدایی موتلفه از اصولگرایان نیز، بعید به نظر می‌رسد.

جریان پایداری (با محوریت روحانیون جوان حوزه علمیه و حواریون مصباح یزدی)  دیگر جریانی است که سال ۸۴ احمدی نژاد را به پیروزی رساند. احمدی نژاد برخی باور‌ها و شعار‌های این جریان (عدالتخواهی، انتظار) را به نفع خود مصادره کرد و گفتمان بهار را پدید آورد. افول احمدی نژاد باعث شد این جریان نیز تا حد زیادی با افول مواجه شود.

 این جریان بیشترتخصص در مسائل فرهنگی مثل سانسور در سینما و موسیقی و البته مسائل مربوط به پوشش زنان دارد و با روحانیون سنتی هم روز به روز خط کشی خود را پر رنگ‌تر می‌کند.

مثلث اصولگرایان برای انتخابات مجلس  یازدهم، کدام رهبران، کدام فهرست‌ها؟+ جدول

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان