تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۰۹ آبان ۱۳۹۷
سید محمد حسینی:

موحدی کرمانی و یزدی بر جمنا نظارت می‌کنند/ جلسه با رئیسی مشورتی است نه انتخاباتی

سخنگوی جمنا گفت: یکی از ماموریت‌ها و مسئولیت‌های مهم جمنا، ایجاد وفاق بین نیروهای انقلابی و ولایی در مقطع انتخابات است اما از آغاز تاسیس بر این نکته تاکید شد که بنا نیست که این مجموعه فقط در زمان انتخابات اعلام موضع کند بلکه در غیر ایام انتخابات هم قرار است جلسات و فعالیت‌های جبهه تداوم داشته باشد.
موحدی کرمانی و محمد یزدی در قالب شورای فقهی بر جمنا نظارت می‌کنند/ جلسات جمنا با آقای رئیسی مشورتی است نه انتخاباتی/ قالیباف همچنان با جمنا در ارتباط است
رویداد۲۴ بعد از تجربه انتخابات سال ۹۲ که اصولگرایان نتوانستند به اجماع برسند و با چند کاندیدا در انتخابات حاضر شدند، تصمیم گرفتند برای انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب را تشکیل دادند تا به کاندیدای واحد برسند و از شکستن آراء جلوگیری کنند؛ البته اولین تجربه جمنا با شکست ابراهیم رئیسی در انتخابات همراه شد. بعد از انتخابات گذشته فعالیت‌های جمنا کمرنگ شد، اما از چند وقت قبل زمزمه‌هایی برای فعالیت مجدد این تشکیلات در فضای سیاسی مطرح شده است.

آقای حسینی، این روز‌ها جمنا چه وضعیتی دارد؟

جلسات هیئت رئیسه جمنابه طورمنظم هر یک‌شنبه تشکیل می‌شود و در آن تحلیلی از مباحث روز صورت می‌گیرد؛ قسمت عمده جلسات هیئت رئیسه به مباحث کاری وتشکیلاتی مربوط می‌شود. علاوه بر جلسات هفتگی هیئت رئیسه، جلسات شورای مرکزی هم ماهانه برگزار و در آن دیدگاه‌ها و نظرات ارائه وتصمیم گیری‌های لازم صورت می‌گیرد.

جلسه دیگری که دو هفته یک بار به صورت منظم تشکیل می‌شود جلسه دبیران کمیته‌های ۲۲ گانه تخصصی و اقشاری است؛ در این جلسات هم رصد تحولات و تحلیل اخبار روز را داریم و هم بحث‌های تشکیلاتی که هر کمیته چه اقداماتی انجام داده و یا چه برنامه‌هایی پیش رو دارد. معادل این کمیته‌ها و کانون‌ها را در استان‌ها هم داریم و جمنا امتدادی تا حد شهرستان‌ها دارد. همچنین در جلسه دبیران اقشار معمولا با حضور مسئول اقشار و دبیر یک استان، بابرنامه‌ها، نقدها، پیشنهادات، تجربیات و مشکلات آن استان آشنا می‌شویم و برای ادامه موثرتر بودن اقدامات تبادل نظر صورت می‌گیرد. در جلسات دبیران همچنین گزارشی از آخرین وضعیت کمیته‌های استانی ارائه می‌شود. مسئولان بعضی کمیته‌ها مانند دانشگاهیان در همه استان‌ها تعیین شده‌اند و یک نشست هم در تهران داشته‌اند.

در استان‌ها هم جلسات اعضای جبهه مردمی به تدریج شروع شده است. به طور نمونه روز چندی پیش در جلسه جمنا در اراک حضور یافتم وعلاوه بر سخنرانی و پاسخ به سوالات، احکام مسئولان کمیته‌ها تقدیم شد. این فعالیت‌ها بیانگر این است که جبهه فعالیت خود را جدی‌تر از گذشته دنبال می‌کند و بروز و ظهور بیشتری در سطح استان‌ها و ملی خواهد داشت و نشان‌دهنده این است که فعالیت جبهه مستمر است و در شرایط فعلی هم این توقع هست که عناصر فعال سیاسی حضور جدی‌تر درصحنه داشته باشند و مطالبات مردم را به گوش مسئولان قوای سه‌گانه و نهاد‌های حاکمیتی برسانند و برای برون‌رفت کشور از مشکلات وچالش‌های کنونی کمک نمایند.

جمنا قرار است مرجعی برای تصمیمات کلی جریان اصولگرایی باشد و یا بنا دارد بیشتر در انتخابات‌ها فعال باشد؟

در عین حال که احزاب و تشکل‌ها برنامه‌ها و فعالیت‌های خاص خود را دارند، جبهه مردمی هم فعال است. جمنا از اول بنایش بر این بوده که همگرایی بین این تشکل‌ها ایجاد کند و علاوه بر این، نیرو‌هایی را که به هر دلیلی عضو هیچ حزب و تشکیلاتی نیستند، جذب کند، که تعداد این اشخاص سیاسی، معتقد، با انگیزه و اثرگذار کم نیست.

یکی از ماموریت‌ها و مسئولیت‌های مهم جبهه، ایجاد وفاق بین نیرو‌های انقلابی و ولایی در مقطع انتخابات است، اما از آغاز تاسیس بر این نکته تاکید شد که بنا نیست که این مجموعه فقط در زمان انتخابات اعلام موضع کند بلکه در غیرایام انتخابات هم قرار است جلسات و فعالیت‌های جبهه تداوم داشته باشد، هم اقدامات درون سازمانی در جریان باشد و هم به انحاء مختلف ازجمله صدور بیانیه واعلام مواضع در سطح جامعه اثرگذاری داشته باشد؛ بنابراین در کنار فعالیت مستقل احزاب و تشکل‌های اصولگرا، جبهه برنامه‌های کوتاه مدت و دراز مدت خود را به منظور انسجام بخشی هرچه بیشتر مجموعه نیرو‌ها وعناصر فعال تعقیب می‌کند. در این زمینه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ موفق شدیم به گزینه واحد برسیم و به تفرقه وتشتت سال ۹۲ پایان بدهیم.

در واقع جمنا ترکیبی از یک سری افراد حقیقی و حقوقی است؟

بله؛ جبهه از همه نیرو‌ها استقبال می‌کند و در اواخر سال ۹۵ براساس مکانیزمی که در مجمع ملی سه هزار نفره اعمال شد، شورای مرکزی انتخاب شدند. البته این ملاحظه را داشتیم که حتما درصدی از منتخبان جوان باشند و همچنین زنان در شورای مرکزی حضور جدی داشته باشند که در حال حاضر ۷ نفر از زنان درشورای مرکزی هستند. به هرحال در رای‌گیری مجمع سراسری اعضای شورای مرکزی انتخاب شدند که این افراد صرفاً از احزاب نیستند. البته از احزاب و تشکل‌ها مانند حزب موتلفه، ایثارگران، رهپویان و کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در شورای مرکزی نقش آفرین هستند.

امسال هم قصد داریم در سه ماهه آخر سال مجمع سراسری را تشکیل دهیم و از آنجایی که عضویت در شورای مرکزی دو ساله است، در انتخابات اعضای ۳۰ نفره جدید شورای مرکزی برگزیده می‌شوند و از همه افراد حقیقی و نیز حقوقی به عنوان نمایندگان احزاب و تشکل‌ها برای مشارکت دعوت می‌کنیم. محدودیتی هم وجود ندارد و همه می‌توانند خود را درمعرض آراء قراردهند تا یک شورای قوی‌تر و منسجم‌تر دراین دوره شکل بگیرد و بتواند پاسخگوی انتظارات و توقعات بحق اعضای جبهه مردمی و مردم باشد.

رابطه جمنا با جامعتین چگونه است و به صورت کلی چه رابطه‌ای با روحانیت دارد؟

در اساسنامه جبهه مردمی یک شورای فقهی پیش‌بینی شده که شخصیت‌هایی مانند آیت‌الله موحدی کرمانی از جامعه روحانیت و آیت‌الله یزدی از جامعه مدرسین برای آن شورا در نظر گرفته شده اند؛ و ارتباط خوبی هم وجود دارد به خصوص در شرایط حساس مثلا در مقطع انتخابات ریاست جمهوری بار‌ها با آیت‌الله موحدی کرمانی جلسه داشتیم و ایشان یکی از سخنرانان اصلی درهمایش‌ها بودند. حتی بعد از انتخابات در جلسه‌ای که برای تشکر از دبیران استانی وتحلیل انتخابات برگزار کردیم آیت‌الله موحدی کرمانی سخنران اصلی مراسم بودند.
 

آیا تصمیماتی که در جمنا گرفته می‌شود باید به تصویب جامعتین برسد؟

همان گونه که اشاره شد دو بزرگواری که از جامعتین عضو شورای فقهی هستند در مباحث مهم نظرات خود را که به طور طبیعی ماحصل دیدگاه‌های این دو مجموعه مهم است، ارائه می‌دهند و با این ساز وکار ارتباط با این دومجموعه تاثیر گذار روحانی برقرار است. درضمن یک کمیته تخصصی روحانیون و طلاب داریم که وظیفه جلب همکاری علماء در سراسر کشور را برعهده دارد.


در شورای فقهی جمنا چه افرادی حضور دارند؟

نام دو شخصیت اصلی را ذکر کردم.


نوع همکاری جمنا با آقای قالیباف چگونه است؟

در دروه انتخابات، ایشان به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی جبهه مردمی مطرح بود و تا هفته آخر هم یکی از دو گزینه نهایی بود، اعضای جبهه با ایشان ارتباط دارند و رابطه خوبی برقرار است. بله ممکن است هر فردی نقد‌ها و ایراداتی به جبهه داشته باشد؛ خود اعضای جبهه هم معتقد نیستند که کارشان بدون ایراد و اشکال است. بعد از انتخابات جلسات متعدد داشتیم که اختصاص به آسیب‌شناسی اقدامات جبهه مردمی طی پنج ماه منتج به انتخابات داشت.


ارتباط آقای رئیسی با جمنا چگونه است؟ جلسات هفتگی که ایشان دارند ربطی به برنامه‌های جمنا دارد؟

دوره قبل که شورای مرکزی جمنا تشکیل می‌شد یکی از شروط این بود که کاندیدا‌های ریاست جمهوری داوطلب عضویت در شورای مرکزی جبهه نباشند؛ بنابراین در شورای مرکزی فعلی آقایان قالیباف، رئیسی، زاکانی، حاج بابایی و ...، حضور ندارند. چون قید شد برای اجتناب ازشائبه‌ها و، چون بناست در شورای مرکزی راجع به کاندیدا‌ها بحث شود کسانی که ذی‌نفع هستند تصمیم‌گیر نباشند. برای شورای مرکزی آینده امیدواریم که افراد و چهره‌های موثر، حضور پیدا کنند تا جبهه بتواند اهداف خود را با توانمندی بیشتر پیگیری کند. البته جلسات مشورتی از جمله با آقای رئیسی هم اکنون برقرار است. جلساتی که آقای رئیسی دارند مشورتی است و شخصیت‌های مختلفی از جمله افرادی از جبهه هم در آن شرکت می‌کنند و اتفاق غیرمعمول و خاصی نیست.


این جلسات انتخاباتی است؟

خیر، اصلاً ربطی به انتخابات ندارد. در خود هیئت رئیسه شورای مرکزی جبهه هم ما تاکنون بحث انتخابات را مطرح نکرده‌ایم. اکنون گرفتاری عمده مردم مشکلات معیشتی، اقتصادی، مدیریتی و سیاسی است که باید در جلسات بررسی و راهکار ارائه شود و همه ما باید کمک کنیم تا از این فشار‌های روانی و اقتصادی عبور کنیم. برای انتخابات مجلس در سال ۹۸ به اندازه کافی فرصت وجود دارد. از سوی دیگر برای انتخابات مجلس ضرورت ندارد که اقدامات و تصمیمات در تهران متمرکز شود. در هر شهرستان و استان نیرو‌های بومی شناخت و ارزیابی واقعی‌تری از کاندیدا‌ها دارند لذا سر فرصت تصمیم خواهند گرفت. البته ممکن است در یک جا‌هایی اختلاف‌نظر‌هایی وجود داشته باشد که برای حل و فصل مرکز هم ورود پیدا کند، اما اصل بر این است که در مراکز استان مسائل حل وفصل شود. از این جهت انتخابات مجلس فرق دارد با انتخابات ریاست جمهوری که باید درتهران به یک شخص واحد برسیم با مدیریت واحد درسراسر کشور فعالیت کنیم.
 
 
منبع: اعتمادآنلاین
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان