تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
رئیس جامعه متخصصان داخلی:

داروهای ماهواره‌ای بلای جان مردم شده است

رویداد24-رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران گفت: داروهای ماهواره‌ای بلای جان مردم شده است و کسانی که دچار عوارض این داروها می‌شوند، هیچ جایی برای شکایت ندارند.

  ایرج خسرونیا در آستانه برگزاری همایش مبارزه با داروهای قاچاق با هشدار درباره عوارض داروهای تقلبی و ماهواره ای گفت: وزارت بهداشت، دانشگاه های علوم پزشکی و سازمان غذا و دارو، ارگان هایی به شمار می آیند که بر قاچاق داروهای تقلبی و ماهواره ای نظارت می‌کنند؛ اما مردم هم باید هنگام خرید و تهیه داروهای مورد نیازشان آگاهانه‌تر عمل کنند.

معاون نظارت سازمان نظام پزشکی تهران افزود: داروهای تقلبی بیشتر از مرزهای جنوبی ایران یعنی از کشورهای عربی مانند دبی و همچنین از ترکیه و پاکستان وارد کشور می شوند. البته بخشی هم همراه با مسافر وارد می‌شود. این در حالی است که شماری از این داروها حتی نام و نشان کارخانه های مهم و معتبر دنیا را دارند اما تقلبی هستند و در دبی و ترکیه ساخته می‌شوند.

خسرو نیا ادامه داد: متاسفانه تبلیغات گسترده داروهای تقلبی و قاچاق در ماهواره‌ها و فضاهای مجازی و اینترنت صورت می‌پذیرد و بی آنکه در داروخانه ها وارد شود، تحویل مردم می‌شود.
عضو هیئت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ تاکید کرد: در نهایت مردم باید خودشان کمک کنند و از خرید داروهای قاچاق و غیر مجاز خودداری کنند؛ چرا که این داروها عوارض بسیاری دارند و کسانی که دچار عارضه می شوند، هیچ جایی برای شکایت ندارند؛ زیرا نه شرکت و کارخانه‌ای هست، نه این داروها نشان و تائیدیه وزارت بهداشت دارند و نه اجازه ورود به کشور که به استناد آن بشود به شکایت زیان دیدگان رسیدگی کرد.

به گزارش روابط عمومی همایش مبارزه با داروهای قاچاق ،رئیس دادگاه بدوی نظام پزشکی گفت: بیشترین داروهای تقلبی و قاچاق کشور، داروهای آرایشی و مربوط به پوست و زیبایی هستند که از طریق تبلیغات ماهواره‌ها در باشگاه های ورزشی و آرایشگاه‌ها به فروش می‌رسند.
خسرونیا همچنین درباره آسیب ها و عوارض این داروها اظهار کرد: بیماری‌های پوستی، گوارشی و بسیاری از مشکلات کبد و کلیه و حتی گاهی مرگ‌های ناگهانی از عوارض اصلی مصرف داروهای تقلبی است.

وی افزود: داروهای خوراکی و تزریقی اثرات سوء بیشتری دارند و داروهای موضعی نیزبیشتر سبب ضایعات و عوارض پوستی گاه جبران ناپذیر می‌شوند.
معاون نظارت سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ همچنین درباره مجازات قانونی تولید کننده ها، وارد کننده‌ها، توزیع کننده ها و فروشنده‌های این قبیل داروها اظهار داشت: مجازات این اشخاص را دادستان جرایم پزشکی تعیین می‌کند و با آنها درست مانند یک قاچاقچی رفتار می‌شود؛ ضمن اینکه به طور عمده متخلفان اصلی با زندان‌های طولانی مجازات می شوند.
خسرونیا توصیه کرد: مردم دارو را فقط از داروخانه‌ها تهیه کنند و به تاریخ انقضای دارو توجه داشته باشند و به هیچ عنوان داروهایی را که برچسب وزارت بهداشت ندارند خریداری و استفاده نکنند و به خصوص تحت تاثیر تبلیغات ماهواره‌ها و باشگاه های ورزشی و آرایشگاه ها قرار نگیرند که سلامتشان به خطر می افتد.

بررسی وضعیت داروهای تقلبی و قاچاق درایران، همزمان با برپایی هفتمین همایش انجمن داروسازی بالینی ایران از پنجم تا هفتم خرداد 95 درمرکز همایش های رازی در تهران برگزارمی شود.

منبع: ایرنا
برچسب ها: دارو ، ماهواره ، متخصص ، بهداشت
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان