تاریخ انتشار: ۲۲:۰۲ - ۳۰ آبان ۱۳۹۷

واکنش متفاوت دانشجویی به یک رویداد؛ برگزاری میزگرد در خرابه‌ها!

در این میزگرد که جمعی از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در آن حضور داشتند، ضمن اعتراض به اتفاقات روی داده در این منطقه و عملکرد مسئولان الزهرا، از بررسی پرونده مربوط به این تخریب‌ها در دانشگاه‌های شریف و تهران خبر داده شد.
 رویداد۲۴ به فاصله چند روز از اقدام دانشگاه الزهرا تهران برای تخریب برخی خانه‌های ده ونک، جمعی از دانشجویان در واکنشی جالب توجه، به این منطقه رفته و در میان خرابه ها، میزگرد برگزار کردند.

 در این میزگرد که جمعی از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در آن حضور داشتند، ضمن اعتراض به اتفاقات روی داده در این منطقه و عملکرد مسئولان الزهرا، از بررسی پرونده مربوط به این تخریب‌ها در دانشگاه‌های شریف و تهران خبر داده شد.

بررسی پرونده‌ای که به باور دانشجویان، حاوی ابهامات جدی در اصل پرونده و احکام صادره است. موضوعی که پویا سلیمانی، مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف درباره آن گفت: طبق بررسی‌هایی که ما در دانشگاه تهران و شریف انجام داده ایم واضح است که ابهامات جدی در اصل پرونده و احکام صادره در خصوص خانه‌های ده ونک وجود دارد.

وی افزود: اگر دانشگاه الزهرا واقعا ترسی از اینکه احکام صادر شده ایرادی ندارند آن‌ها را به صورت واضح در رسانه‌ها اعلام کنند تا در مجامع علمی بررسی شود. ولی واقعیت این است که مسوولین دانشگاه الزهرا در جا‌هایی که رسانه‌ها و مردم حضور دارند حاضر نمی‌شود.

سلیمانی با بیان اینکه مساله خانه‌های ده ونک ربطی به اصلاح طلب و اصولگرا ندارد، افزود: مستضعفین کسانی هستند که به آن‌ها ظلم می‌شود و نمی‌توانند حرف خود را به مسئولان برسانند و یا رسانه‌ها حرف‌های آن‌ها را پوشش نمی‌دهند. با این وجود در ماجرای ده ونک شاهد بودیم که اتفاقات رخ داده بازتابی در رسانه ملی و دیگر رسانه‌ها نداشتند و این در حالی است که اگر از دست یک آقازاده خون بچکد همه باید پاسخگو باشند.

وی با تاکید بر اینکه ۹۰ خانوار ساکن ده ونک بی خانمان شده اند، گفت: در اینجا مساله مردم هستند با این وجود این پرونده یک پرونده امنیتی نیست از این رو نباید با مردم به مانند دیگر مسائل برخورد شود. قوه قضاییه نباید زمانی که مساله مردم هستند سکوت کند؛ اگر بنا بر سکوت قوه قضاییه باشد پس مردم باید به چه کسی رجوع کنند؟ آیا باید به من دانشجو رجوع کنند؟ مگر چه کاری از دست دانشجو برمی‌آید جز اینکه از رسانه‌ها دعوت کند و آن هم معلوم نیست که آیا رسانه‌ها اقدامی انجام دهند یا نه.


اگر دانشگاه الزهرا طرح توسعه‌ای دارد، آن را ارایه کند

در ادامه میزگرد، محمدکاظم پرهیزکار، دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشگاه تهران با بیان اینکه مسائل ده ونک‌ها و هفت تپه‌ها به دلیل دوری برخی از مسئولین از آرمان‌های انقلاب به وجود می‌آید، گفت: امروز در ده ونک با دو مساله مواجه هستیم. اول اینکه شفافیت و پاسخگویی را نمی‌بینیم و دیگر اینکه با یک سری احکام قضایی روبرو هستیم که با استناد به آن‌ها به یکباره با بلدوزر می‌ریزند و خانه‌های مردم را شبانه خراب می‌کنند.

وی به نامه نگاری‌های انجمن اسلامی دانشجویان تهران خطاب به مسئولین برای ورود به مساله ده ونک اشاره کرد و افزود: ما هنوز پاسخی از طرف مسئولین دریافت نکرده‌ایم و همه خاموش هستند و به نحوی در ورطه عدم پاسخگویی افتاده‌اند. معتقدیم دانشگاه یک دعوای حقوقی به راه انداخته و باید پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه وقتی فرزندان انقلاب از مستضعفین دفاع می‌کنند به آن‌ها برچسب می‌زنند و می‌گویند ضد انقلاب در حالی که ضدانقلاب کسی است که به آرمان‌های انقلاب پشت کرده، گفت: حق مسکن در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده با این وجود الان دولت کجاست که مردم را به خانه‌های خود برساند در حالی که با بلدوزر خانه‌های آن‌ها را خراب می‌کنند.

وی با بیان اینکه "اگر دانشگاه الزهرا طرح توسعه‌ای دارد، آن را ارایه کند" افزود: انقلاب اسلامی قرار بود در برابر کاخ نشین‌ها بایستد و همراه کوخ نشین‌ها باشد با این وجود قرار نبود برج ساز باشیم و مردم از طرف ارباب ثروت و قدرت تحت فشار قرار بگیرند و عدالت اجتماعی به چالش کشیده شود.


آیا حقوق شهروندی این است که خانه‌های مردم را با بلدوزر خراب کنند؟

محمد بیژنی عضو شورای مرکزی شورای عدالت خواه دانشجویی، فرد دیگری بود که در این میزگرد سخنرانی کرد. او گفت: برای ما کاملا مشهود است که دانشگاه الزهرا در حق مردم ده ونک ظلم می‌کند. ما یک تیم حقوقی مجرب را برای پیگیری مسائل ایجاد شده در منطقه ده ونک به کارگرفتیم و الان نیز این تیم در حال فعالیت است.

وی خطاب به مسوولان دانشگاه الزهرا گفت: دخترانی که ۱۴ ساله بوده اند در خانه‌های ده ونک ساکن شدند و الان آن‌ها ۸۰ سالشان است با این وجود مسئولان دانشگاه الزهرا با یک حکمی که ۱۵ سال پیش آن را گرفته اند می‌خواهند این زمین‌ها را تصرف کنند. بعد از حقوق شهروندی هم حرف می‌زنند، در حالی که نمی‌دانند حقوق شهروندی چیست.

وی با بیان اینکه مردم جهوری اسلامی را پناهگاه خود قرار داده اند و از انقلاب استمداد می‌طلبند، افزود: سوال بنده این است که آیا حقوق شهروندی این است که خانه‌های مردم را با بلدوزر خراب کنند بعد بگویند ما کامیون می‌گیریم تا اسباب و لوازم مردم را جابه‌جا کنند و پول آن را هم می‌دهیم؟ در همین محل زنی زندگی می‌کرده که همسر و پسر خود را در این دادگاه‌ها از دست داده است با این وجود شما باید در محضر خداوند پاسخگو باشید.

وی با بیان اینکه "دانشگاه الزهرا چه گلی به سر کشور زده که می‌خواهند آن را از ۶ جهت گسترش دهند؟ "، گفت: این برجی که در کنار دانشگاه ساخته اند، یک زمین بازی بوده است؛ سوال این است که با کدام مجوزی توانسته اند آن را تغییر کاربری بدهند و در مقابل یک دانشگاه تک جنسیتی برج بسازند؟ مگر در تهران چند محله با قدمت مانند ده ونک وجود دارد؟ شما تاریخ، فرهنگ و اقتصاد را به هم ریخته اید؛ پس ده ونک را برای مردم بگذارید.

لازم به ذکر است که «تابناک» آمادگی دارد پاسخ مسئولان دانشگاه الزهرا و دیگر مسئولان به موارد مطرح شده در این میزگرد را دریافت و منتشر نماید.
منبع: تابناک
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان