تاریخ انتشار: ۱۴:۳۴ - ۰۵ آذر ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

مجادله خاتمی، عباس عبدی، رضا کیانیان و تسنیم درباره آزادی مشروب و مطلبی که نوشته نشد

مجادله خاتمی، عباس عبدی، رضا کیانیان و تسنیم درباره آزادی مشروب و مطلبی که نوشته نشد

رویداد۲۴ عباس عبدی هفته گذشته در یادداشتی در روزنامه ایران نوشته بود در ۴۵ روز گذشته ۹۵۹ نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی که ظاهرا حاوی الکل متانل بوده است دچار مسمومیت‌های شدید شده اند. این اتفاق در ماه محرم و صفر رخ داده که حتی اگر میزان مصرف کمتر نشده باشد، بعید است که اضافه شده باشد.... ولی در مواجهه با این مشکل چه اقدامی صورت می‌دهیم؟ در جامعه‌ای که شرب خمر حرام و جرم است و مستوجب مجازات و نیز در صورت تکرار حکم آن اعدام است، پس چگونه می‌شود که رفتاری به این مهمی که مجازات آن حدی است و قابل گذشت هم نیست، تا این اندازه رواج پیدا می‌کند که ظاهرا درصد و میزان مصرف آن بالاست، بطوری که تعداد افرادی که وابستگی به مصرف آن پیدا کرده اند نیز چشمگیر است. آن قدر این پدیده در ایران شایع شده است که بسیاری از افراد در حین رانندگی نیز بیش از حد مجاز مصرف کرده اند و تصادفات وحشتناکی در کشور به علت همین عامل رخ داده است. در مقابل در کشور‌هایی که مصرف آن آزاد است، کمتر شاهد این حد از رانندگی در حالت مستی هستیم.»
عباس عبدی در ادامه با اشاره به پیشنهاد یکی از فق‌ها که گفته بود مراکزی برای تست مشروب سالم پیش بینی شود، ادامه داده است به جای نگاه ریشه‌ای به مساله، وارد فرآیند دوربرگردان می‌شویم. این‌ها جملگی نشان دهنده آن است که کارکرد مجازات و فلسفه حقوق با آنچه که ما مدعی هستیم تطابق ندارد. باید قضیه را ریشه ای‌تر حل کرد. نگاه ما به موضوع حقوقی و جرم باید مبتنی بر نظر اجتماعی باشد و گناه را باید از طریق دیگری جلوگیری کرد.... برندگی ابزار قانون محدود است هنگامی که آن را برای هر هدفی استفاده کنیم، به ناچار از برندگی آن کاسته می‌شود.
بعد از صحبت‌های عباس عبدی، احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران گفت: در یکی از روزنامه‌ها که از بودجه بیت‌المال تغذیه می‌کند، آمده که "شراب‌های قلابی بلای جان مردم شده، به همین دلیل باید خرید و فروش شراب، آزاد شود"، بنده به هیئت نظارت بر مطبوعات می‌گویم که "شما باید رصد و برخورد کنید، نه اینکه من در خطبه‌ها بگویم"؛ امروز می‌گویند "شراب را آزاد کنید" و فردا می‌گویند "بی‌حجابی را آزاد کنید"، حتماً بعد‌ها هم می‌گویند "اسلام را به رفراندوم بگذارید"، در حالی که این آرزو را به گور می‌برند.
بعد از این صحبت ها، چند سایت خبری مثل خبرگزاری تسنیم اینطور تحلیل کردند که مخاطلب صحبت‌های احمد خاتمی، عباس عبدی بوده است. عباس عبدی البته از منتقدان خواهش کرد یک بار دیگر یادداشت او را مطالعه کنند. امروز خبرگزاری تسنیم، مطلبی که علیه عباس عبدی منتشر کرده بود را از خروجی خود حذف کرد و نوشت تسنیم روز گذشته گمانه‌زنی درباره مخاطب صحبت‌های امام جمعه تهران کرده بود که اعلام می‌کنیم برداشت صورت گرفته از یادداشت عباس عبدی با عنوان "دوربرگردان فرهنگی" در روزنامه ایران، دقیق نبوده و با محتوای مطلب آقای عبدی همخوانی ندارد... با بررسی بیشتر این مطلب معلوم شد که نظر آقای عبدی در دفاع از نظر فرد یاده شده نیست بلکه در ادامه، این اظهارات فرد یادشده را "دوربرگردان فرهنگی" می‌داند. صرف‌نظر از اینکه دیدگاه‌های آقای عبدی در حوزه فرهنگی تا چه حد قابل دفاع و تا چه حد قابل نقد است، اما از یادداشت منتشر شده نمی‌توان آزادشدن فروش مشروبات الکلی یا مجوز دادن به مراکز تست الکل را برداشت کرد.

رضا کیانیان نیز در واکنش به این مباحث در صفحه اینستاگرام خود نوشت آقای خاتمی امام جمعه تهران آیا خبر دارید ایران یکی از کشور هاییست که بالاترین مصرف سرانه مشروبات الکلی را دارد؟ آیا می دانید این همه مشروب الکلی از کجا تامین می شود؟... در ایران فقط مشروبات الکلی دست ساز مصرف نمی شود، بلکه حجم بالایی از مصرف داخلی از خارج وارد می شود و این واردات آنقدر زیاد است که در اکثر نقاط ایران، هر کجا و هر لحظه ای که اراده کنید در اختیارتان قرار می گیرد؟ فقط کافی ست تلفن کنید و برایتان بیاورند درب خانه. آیا می دانید این مشروبات الکلی خارجی، در این حجم زیاد چگونه وارد ایران می شود؟ ‌آیا می دانید چون این مشروبات قاچاق هستند، سوءاستفاده کنندگان زیادی مشروبات تقلبی می سازند و در اختیار مصرف کننده قرار می دهند؟...من از مصرف الکل حمایت نمی کنم اما با مصرف مواد مخدر با تمام وجود مخالفم شما حتما به فیلم هایی که وزارت کشور و وزارت اطلاعات از بلاهایی که مصرف مواد مخدر به سر این مردم مظلوم آورده و میاورد در اختیار دارند دسترسی دارید....آیا تا به حال به آسیب شناسی این معضلات کمک کرده اید؟ شما به گونه ای در مورد کشور ایران صحبت می کنید که انگار یک کشور خیالی ست در ایران واقعی مثل همه کشور های دیگر جهان ، چه بخواهید و چه نخواهید این مواد مصرف می شوند اما کشور های دیگر صورت مسله را پاک نمی کنند بلکه با واقعیات کشور به شکل واقعی رو برو می شوند آسیب شناسی می کنند و راه حل پیدا می کنند موضوع مشروبات الکلی هم مثل همه مشکلات فقط با ندیده گرفتن حل نمی شود....فرض کنیم روزنامه ایران هم به این موضوع اشاره نکرد و هیات نظارت بر مطبوعات روز نامه ایران را توقیف کرد ، آیا مشکل حل می شود؟ دیگر کسی مشروب نمی خورد؟ دیگر مشروب قاچاق در آن حجم زیاد وارد کشور نمی شود؟ دیگر مشروب تقلبی ساخته نمی شود و مصرف کنندگان این محصولات تقلبی کور نمی شوند و نمی میرند؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
0
0
جالب بود
نظرات شما
پیشخوان