تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۰۷ آذر ۱۳۹۷
معاون وزیر امور خارجه:

کودکان ایرانی تحت تاثیر تحریم‌‌‌ها حق سلامت و رفاه خود را از دست داده‌‌‌‌اند

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران قائم به کرامت همه کودکان است، تاکید کرد: کودکان سال‌ها است که قربانی اقدامات یکجانبه ایالات متحده هستند. کودکان ایرانی نیز تحت تاثیر تحریم‌‌‌ها حق سلامت و رفاه خود را از دست داده‌‌‌‌اند.
کودکان ایرانی تحت تاثیر تحریم‌‌‌ها حق سلامت و رفاه خود را از دست داده‌‌‌‌اند
رویداد۲۴ غلامحسین دهقانی صبح امروز در کنفرانس منطقه‌ای حقوق کودکان گفت: کودکان ارزشمندترین دارایی بشر هستند که معصومیت و نقش برجسته آنان به عنوان سازنده دنیایی که می‌خواهیم، اهمیت پرداختن به آن‌ها را مطرح می‌کند.

وی ادامه داد: ایران به عنوان یک کشور اسلامی به کرامت انسانی به عنوان یک اصل فارغ از جنس، قومیت و ملیت معتبر می‌داند لذا ایران قائم به کرامت همه کودکان است و حمایت بیشتری برای آنان در قانون پیش بینی کرده است که توسط سخنرانان پیشین به آنان پرداخته شد.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه ایران سال ١٩٩٠ به کنوانسیون حقوق کودک پیوست، اظهار داشت: همچنین ایران به پروتکل الحاقی فروش و فحشا پیوسته است. این گزارش‌ها شامل اقدامات و ماموریت‌های انجام شده ایران در این حوزه است که در بسیاری موارد از سوی نهاد‌های معتبر مورد توجه قرار گرفته اند. خوشبختم به برخی تلاش‌های مشترک میان نهاد‌های داخلی صورت گرفته اشاره کنم. ایران در حمایت از ارزش‌های انسانی همواره فرامرزی عمل کرده است و در همین راستا، براساس فرمان رهبری ثبت نام از کلیه کودکان حتی فاقد مدارک هویتی فراهم شده است.

دهقانی با بیان اینکه تصویب لایحه اصلاح قانون تعیین و تکلیف تابعیت حقوق اجتماعی کودکان، حق اقامت پایدار آن‌ها را فراهم می‌کند، تصریح کرد: به عنوان معاون وزیر امور خارجه لازم می‌دانم به نکاتی درخصوص حقوق کودکان در منطقه اشاره کنم. بی شک هیچ وجدان آگاهی نمی‌تواند یکجانبه گرایی‌های آمریکا و جاه طلبی برخی کشور‌ها بی تفاوت بماند. امروز کودکان زیادی تحت تاثیر جنگ فاقد حق هستند و حقوق بشر آن‌ها به صورت سیستماتیک نقض شده است.

وی با بیان اینکه به گفته رییس اجرایی یونیسف، دو میلیون کودک یمنی از آموزش محروم شده اند و از بیماری‌های گوناگون مثل وبا رنج می‌برند، خاطرنشان کرد: این کودکان قربانی قرارد‌های اسلحه کشوری هستند که در کشور خود مادران را از کودکان جدا می‌کند و با اصل ملی گرایی، ابتدایی‌ترین حقوق جهانی را نقض می‌کند. مضحک اینجاست که دولت ایالات متحده دولتی را به نقض حقوق بشر متهم می‌کند که سال‌ها است میزبان پناهندگان است.

معاون وزیر امور خارجه افزود: کودکان سال‌ها است که قربانی اقدامات یکجانبه ایالات متحده هستند. کودکان ایرانی نیز تحت تاثیر تحریم‌ها حق سلامت و رفاه خود را از دست داده اند. در این رابطه لازم می‌دانم به گزارش ادریس جزایری اشاره کنم؛ این گزارش یادآوری می‌کند بین سال‌های ٩١ تا ٩٨، هزاران کودک جان خود را در عراق از دست داده اند.

دهقانی با تاکید بر اینکه بی شک ملت‌ها این فاجعه جهانی را فراموش نخواهد کرد، ابراز داشت: یادآور می‌شوم کشور من با تحریم‌ها توانسته پیشرفت‌های بالایی در زمینه حقوق کودک داشته باشد و در زمینه حقوق مدنی به عنوان کشور پیشرو عمل می‌کند. امروز با اراده کودکان دیروز که والدین امروز هستند، در این جنگ بیهوده به یاری خدا پیروز خواهیم شد.

وی اضافه کرد: همبستگی منطقه‌ای ما می‌تواند حال و آینده خوبی را برای کودکانمان فراهم کند. انتظار کشور‌ها و کودکان آن‌ها از دفاتر سازمان ملل و اعضای کمیته حقوق کودک این است که در برابر چالش‌های ایجاد شده، واکنش نشان دهند و در برابر یکجانبه گرایی ساکت ننشینند.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان