تاریخ انتشار: ۱۰:۳۱ - ۱۹ آذر ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
بازار سنجی به سبک سازمان حمایت؛

قیمت برخی از خودرو‌ها در سکوت افزایش یافت

قیمت برخی محصولات ایران خودرو در سکوت سازمان حمایت افزایش یافت و به نظر می‌رسد این گران شدن برای سنجش بازار خودرو صورت گرفته است.

قیمت برخی از خودرو‌ها در سکوت افزایش یافت

رویداد۲۴  قیمت ۴ خودرو شرکت خودروسازی ایران خودرو که قیمت آن‌ها بالای ۴۵ میلیون تومان است افزایش یافت و به نظر می‌رسد با توجه به اینکه سابق بر این قیمت گذاری خودرو‌های زیر ۴۵ میلیون تومان برعهده شورای رقابت بود، این افزایش قیمت خلاف قانون نیست.

اما نکته جالب توجه در این افزایش قیمت این است که قیمت جدید این خودرو‌ها بر مبنای طرح قیمت گذاری بر اساس حاشیه بازار تعیین شد یعنی خودروساز محصول خود را ۵ درصد کمتر از قیمت بازار به فروش برساند فرمولی که پیش ازاین طبق گمانه زنی‌ها توسط دست اندرکاران صنعت خودرو مطرح و بر آن تاکید شده بود.

در این بین سازمان حمایت از مصرف کنندگان که طبق دستور وزیر قبلی مرجع بررسی و قیمت گذاری است نیز با این فرمول موافق به نظر می‌رسد و این سازمان در خصوص افزایش قیمت محصولات ایران خودرو هیچ اظهار نظر دقیقی نکرده و معاون بازرسی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در این خصوص گفته که "بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد و اگر این افزایش غیر منطقی و غیر قانونی باشد با عاملان آن برخورد می‌شود. "

از این اظهار نظر چنین برداشت می‌شود که سازمان حمایت که با این نوع قیمت گذاری موافق به نظر می‌رسد در صدد بررسی، بازخورد و واکنش بازار به قیمت‌های جدید ۴ محصول ایران خودرو است که در صورت مساعد بودن وضعیت بازار، قیمت سایر خودرو‌های داخلی را نیز با همین روش افزایش دهد.

 عباس تابش رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان نیز در خصوص افزایش قیمت خودرو‌های ایران خودرو گفته "این خودرو‌ها مشمول قیمت‌گذاری نبوده است و ما می‌خواهیم بازار را رصد کنیم و اگر این اقدام منتج به کاهش قیمت در بازار نشود، آنگاه مدعی خودرو ساز می‌شویم. باید منتظر نتیجه این قیمت‌گذاری خودروساز در بازار بود.

اگر نتیجه این اقدام، کاهش قیمت خودرو در بازار باشد مورد قبول سازمان حمایت است، ولی اگر این تاثیر در بازار را نداشته باشد مورد قبول سازمان حمایت نیست. "

با توجه به آن چه گفته شد می‌توان نتیجه گرفت سازمان حمایت در حال بررسی بازار خودرو است که در صورت عدم واکنش منفی به گرانی ۴ خودرو شرکت ایران خودرو قیمت سایر خودرو‌های داخلی را نیز با فرمول ۵ درصد کمتر از قیمت بازار مصوب کند که البته این امر متضمن ادامه حیات خودروسازان خواهد بود.

در همین خصوص امیر حسن کاکایی کارشناس خودرو می‌گوید: «واقعیت این است که همه می‌دانند که قیمت خودرو باید افزایش پیدا کند و این امر قابل احصا است و با بررسی می‌توان به یک عدد منطقی رسید و باید آن را اعمال کرد.»

وی می‌افزاید: «اما شرایط جامعه به گونه‌ای است که گران‌تر شدن قیمت خودرو به مردم فشار می‌آورد و ظاهرا تا کنون از افزایش قیمت جلوگیری شده است و هیچ یک از مسئولان علاقه ندارند که این خبر بد (گران شدن قیمت خودرو) را به مردم بگویند.»

این کارشناس خودرو در پاسخ به این سوال که آیا سازمان حمایت در حال فرصت خریدن برای ابلاغ قیمت‌های جدید است و یا در حال بررسی بازار عنوان می‌کند: «از همان روزی که قیمت گذاری از شورای رقابت گرفته شد به نوعی فرصت خریدن بود و گرنه قیمت‌ها مشخص است که باید اعمال شود، اما من معتقدم صنعت خودرو مسائل مهم‌تر از قیمت گذاری دارد.»

کاکایی تصریح کرد: «همه ذهن‌ها معطوف قیمت خودرو است لیکن موضوعات اصلی صنعت خودرو از جمله سرمایه گذاری برای خطوط تولید، پیدا کردن راه حل برای تامین قطعات در شرایط تحریم و عموما موضوعات تولید خودرو از نظر‌ها غافل مانده؛ الان تولید موضوع اصلی و قیمت، موضوع ثانویه این صنعت است.»

وی در پایان خاطر نشان می‌کند: «در این جنگ اقتصادی باید فداکاری کرد و باید قیمت خودرو هر چه سریعتر اعمال شود و مسئولان برای رفع مشکلات تولید و مطالبات مردم اقدامات اساسی انجام دهند.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
0
0
باشه
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان