تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۰۳ دی ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

کاهش فروش نفت چگونه بودجه سال ۹۸ را تغییر داد/ درآمد‌هایی که محقق نمی‌شود

درحالی که در بودجه سال آینده میزان صادرات نفت ۱.۵ بشکه در روز با نرخ ۵۴ دلار پیش بینی شده هم اکنون آمار صادرات نفت محرمانه شده و هیچ آمار دقیقی در این مورد در دست نیست.

آمار صادرات نفت محرمانه شد

رویداد۲۴ متوسط صادرات نفت و میعانات گازی ایران در سال گذشته میلادی، ۲.۵ میلیون بشکه بود، اما اکنون آمار دقیقی از میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در دست نیست. خبرگزاری رویترز روز گذشته در خبری اعلام کرده صادرات نفت ایران به کشور‌های آسیایی در ماه اکتبر گذشته نسبت به ماه مشابه در سال گذشته، کاهش یک میلیون بشکه‌ای را نشان داده است. به گفته رویترز، صادرات نفت ایران در ماه اکتبر به ۷۶۲ هزار بشکه پائین آمده که این رقم بیشترین میزان افت صادرات ایران به آسیا، طی پنج سال گذشته بوده است.

گزارش‌ها در این مدت حاکی است که عراق، همسایه ایران نیز کاهش شدیدی در صادرات داشته صادرات این کشور از ماه اکتبر ۲۳۹ هزار بشکه در روز کاهش یافت و اکنون به ۳.۷۶۵ میلیون بشکه رسیده است. این در حالی است که بودجه سال ۹۸ بر مبنای صادرات ۱ میلیون و نیم بشکه بسته شده است. برخی منابع خبری گفته‌اند دلیل تاخیر ارسال بودجه به مجلس، کاهش صادرات نفت و احتمال تغییر در اعداد بودجه‌ای بوده است.

خادمی: رقم صادرات نفت محرمانه است

هدایت الله خادمی نماینده مجلس و عضو کمیسیون انرژی به خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ گفته هر چند در بودجه سال ۹۸ صادرات روزانه ۱.۵ بشکه نفت در نظر گرفته شده، اما بعید به نظر می‌رسد به این رقم دست پیدا کنیم، زیرا آمریکا تمام تلاش خود را برای کم شدن صادرات نفت ایران کرده است، اما اینکه صادرات را به صفر برساند نیز با واقعیت فاصله دارد.

این نماینده مجلس با اشاره به میزان صادرات نفت می‌گوید: این رقم محرمانه است، اما هم اکنون میزان صادرات حدود یک میلیون بشکه در روز است و در در صورتی که کشور‌های خریدار نفت بتوانند آمریکا را برای معافیت قانع کنند وضعیت صادرات بهتر خواهد شد.

خادمی درباره افت قیمت نفت می‌گوید: در بودجه سال آینده رقمی که برای فروش نفت در نظر گرفته شده ۵۴ دلار است، اما در حال حاضر شاهد کاهش بهای نفت هستیم، اما قیمت‌ها بازهم بالاتر خواهد رفت البته این موضوع به میزان تولید و صادرات عربستان و روسیه بستگی دارد. البته هم‌اکنون شناور‌های ما با مشکل مواجه هستند، بیمه‌ها و سوئیفت و تبادلات مالی قفل شده و حتی اگر نفت را هم بفروشیم، نمی‌توانیم ارز به کشور بیاوریم لذا به اعتقاد من درآمد‌هایی که در بودجه دیده شده، محقق نخواهد شد.

سیدحسین نقوی‌حسینی دیگر نماینده مجلس دهم، کاهش صادرات نفت به ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه در روز را رد کرده است. او به خبرنگار رویداد۲۴ گفته بودجه سال ۹۸ براساس صادرات نفت بیش از یک میلیون بشکه در روز و به قیمت هر بشکه ۵۴ دلار بسته شده و به نوسان‌های بازار توجه نشده است. یعنی اگر قیمت نفت ۶۰ یا ۷۰ دلار هم باشد، اما بودجه با نفت ۵۴ دلار در نظر گرفته شده، بنابراین سعی شده که بودجه سال ۹۸ در این زمینه واقعی نوشته شود.

نقوی‌حسینی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود ارسال بودجه به خاطر کاهش صادرات نفت به تعویق افتاده است، گفته بودجه سال ۹۸ که توسط دولت نوشته شده مشکلات زیادی داشته که اگر به مجلس می‌آمد با تغییرات زیادی مواجه می‌شد. وقتی کلیات بودجه مطرح شد نقد‌های جدی را به آن وارد دانستند به طور مثال ۱۵۷ هزار میلیارد تومان (بیش از ۵۰ درصد بودجه) از آن، هزینه جاری است که رقم بسیار بالایی بود بنابراین تاخیر در ارائه بودجه به این مسائل مربوط است وگرنه در حوزه صادرات و فروش نفت مشکلی برای بودجه پیش نیامده است.

به گزارش رویداد۲۴ با اعلام سازمان مدیریت و برنامه ریزی منابع بودجه سال ۹۸ اینگونه تامین خواهد شد؛ ۱۴۹ هزار میلیارد تومان از نفت، ۱۵۷ هزار میلیارد تومان از مالیات، ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبارات و ۵۰ هزار میلیارد سایر درآمد‌ها در مجموع ۴۰۶ هزار میلیارد تومان به عنوان منابع بودجه ۹۸ را تأمین می‌کنند، این بدان معناست که حدود ۳۶ درصد از منابع بودجه‌ای بر مبنای فروش نفت پیش‌بینی شده است در گزارش ابتدایی سازمان برنامه و بودجه منابع نفتی در بودجه سال ۹۸، رقمی در حدود ۱۷۳ هزار میلیارد تومان بوده است.

در بودجه امسال از سهم درآمد‌های نفتی دولت، ۱۴.۵ درصد سهم شرکت ملی نفت، ۳۲ درصد صندوق توسعه ملی، ۳ درصد مناطق نفت خیز و گازخیز و ۵۳ درصد دیگر به دولت برمی گردد که با فرض قیمت هر بشکه نفت ۵۵ دلار و قیمت هر دلار ۳۵۰۰ تومان و همچنین مبنای ۲ میلیون و ۶۰۰ بشکه از محل فروش نفت عددی را حدود ۱۰۱ هزارمیلیارد تومان پیش بینی کرده بودند.

ضمن آنکه پیش‌بینی کل منابع مالیاتی برای امسال ۱۹۴ هزار میلیارد تومان براورد شده بود دارایی‌های مالی و اوراق مشارکتی هم چیزی حدود ۴۶ تا ۴۷ هزار میلیارد تومان و همه منابع بودجه امسال ۳۴۸ هزار میلیارد تومان برآورد شده بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان