تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۲۴ آذر ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

پیش‌بینی بورس ۹۷ در فصل چهارم/ آیا بخت بازیگران بورس سپید می‌شود؟

با انتشار گزارش‌های ۹ ماهه مثبت برخی از شرکت‌های بورسی که در کدال منتشر شد شاهد آن بودیم که بورس خزان زده رمق سبز پوش شدن را جز برای چند روز نداشت.

فصل چهارم سریال بورس ۹۷/ آیا بخت بازیگران بورس سپید می‌شود؟

رویداد۲۴ ندا جعفری: بازار بورس بعد از یک خزان قرمز و نارنجی خود را برای زمستان سپید آماده می‌کند! امسال برای بورس این گونه رقم خورد؛ فصل اول بی رمق و خاکستری، فصل دوم گرم و پر حرارت و یک پاییز قرمز و نارنجی! حال که در آستانه فصل چهارم هستیم آیا بخت بازیگران بورس سپید می‌شود؟

انتشار گزارش‌های ۹ ماهه مثبت برخی از شرکت‌های بورسی در کدال نشان می‌داد که بورس خزان زده رمق سبز پوش شدن را جز برای چند روز به همراه نداشت اما پس از دو ماه ریزش بورس که بسیاری از تحلیگران برای آن پاسخی نداشتند، به نظر می‌رسد در یک ماه گذشته کاهش قیمت جهانی نفت بیشترین تاثیر را بر روند شرکت‌ها داشته باشد. البته در کنار افت جهانی بهای نفت، اخبار بودجه نیز در این میان بی تاثیر نبوده است.

تاثیرات روانی حاکم بر بازار سرمایه امسال کم نبودند و سه بار بوجود آمد؛

بار اول در فرودین و اردیبهشت ماه که اخبار خروج آمریکا از برجام باعث رکود معاملات شد.

بار دوم با ایجاد جو مثبت روانی در مرداد و شهریورماه در خصوص نرخ تسعیر ارز برای شرکت‌های بورسی صادر کننده از محل افزایش نرخ ارز  که باعث می‌شد شرکت‌ها درامد‌ ریالی بیشتری کسب کنند که در نتیجه آن سودهی شرکت‌ها افزایش پیدا کرد.

جو روانی سوم به قول برخی از کارشناسان بازار سرمایه واکنش بازار سرمایه و سازمان بورس به رشد شاخص در کنار رفتار برخی از حقوقی‌های بزرگ بازار بود.

به هر روی در حال حاضر بازار سرمایه در روز‌های پایانی فصل سوم خود قرار دارد! در فصل اول که درگیر فضای تردید و ناامیدی حاصل از عوامل سیاست خارجی و برجام بود و بازده‌ای نسبت به سایر بازار‌های دارایی نداشت، در فصل دوم گرمای زیادی به بازار سرمایه تزریق شد که نتیجه آن ثبت رکود‌های پی در پی در طول سه ماه بود، به طوری که بازده فصلی آن از برخی از بازار‌ها بیشتر بود، به نحوی که شاخص  مرز‌های زیادی را جابجا کرد چه به لحاظ حجم معاملات روزانه چه در رشد شاخص در یک روز و چه تعداد دفعات معاملات که نشان دهنده ورود افراد جدید به بازار سرمایه بود!

این اوج‌گیری هم راستا بود با تورم و نرخ ارز در کنار روند صعودی قیمت نفت که گزارش‌های خوب شرکت‌ها را به همراه داشت اما از ابتدای پاییز مهر از فعالان بازار روی برگردان بود و بورس طی ۷۰ روز گذشته رکورد‌های بی‌سابقه‌ای در سقوط ثبت کرد!

در مورد پیش بینی فصل آخر «بورس ۹۷» از نظر کارشناسان بازار سرمایه، سناریو اول رکود توام با تردید حاصل از تاثیر تحریم‌ها و تنش‌های مراحل تصویب بودجه در مجلس را در پی دارد!

در سناریو دوم جو منفی و رکود حاصل از قیمت‌های جهانی مواد اولیه و نفت در کنار تاثیرات مالی تحریم‌ها بر کسب و کار‌ها رقم خواهد خورد.

در سناریو سوم رشد و فضای مثبت به خاطر ارزنده بودن قیمت تعداد‌ی از سهام شرکت‌ها، حاصل از افت شاخص و قیمت سهام‌ در فصل پاییز به وجود می‌آید که قیمت بسیاری از سهام را به نسبت حداقل سود‌هایی که در سال بعد خواهد ساخت ( بخصوص در شرکت‌های پتروشیمی و صادرات محور) ایجاد خواهد شد.

در سناریو چهارم نیز بورسی با افت و خیز و در نهایت بازاری متعادل بدون صعود و سقوط زیاد را شاهد خواهیم بود.

عوامل تاثیرگذار از نظر کارشناسان بازار بورس بر فصل چهارم عبارت است از نرخ ارز، بودجه سال ۹۸، پیش بینی شرکت‌ها برای سال ۹۸، قیمت نفت، توانایی دولت در کنترل تورم، معادلات سیاست خارجی و داخلی، نرخ بهره و البته نظام بانکی! با همه این سناریو‌ها بازار سرمایه در سال‌های گذشته نشان داده است که فصل چهارم عمدتا درگیر عملکرد واقعی شرکت‌ها و در نهایت آخرین برآورد‌ها از اقتصاد سال بعد است.

فصل چهارم ۹۷ زیر بنای، بورس ۹۸ است! با همه چالش‌ها و فرصت‌هایش! آیا فصل سرد زمستان را باید فصل بورس نامید یا در انتظار ریزش باشیم؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
0
0
جالبه...کلا سایتتون داره خوب میشه
بورس تو زمستون همیشه
گیچ بوده
نظرات شما
پیشخوان