تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۰۴ دی ۱۳۹۷

استان خوزستان با چه مشکلاتی روبروست؟

قاسم ساعدی*

یکشنبه دوم دی‌ماه، مجمع نمایندگان استان خوزستان به همراه نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری و تعدادی از نمایندگان مجلس خبرگان رهبری استان خوزستان با رییس مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای را برگزار کردند. موضوع این دیدار بیان دغدغه‌های مردم استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری بود و در ادامه انتقال مشکلات ناشی از پروژه‌های انتقال آب بین حوضه‌ای در دو استان هم ذکر شد.

در ابتدا جلسه، بنده(قاسم ساعدی) به عنوان رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان و سپس جناب آقای نوریان رییس مجمع نمایندگان چهارمحال و بختیاری مشکلات پیش آمده برای انتقال آب و لابی‌هایی که توسط برخی در دولت در حال انجام است را به سمع و نظر رییس مجلس رساندیم. از طرفی مصاحبه چهارشنبه هفته گذشته آقای نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه بسیار التهاب‌آفرین بود و آقای نوبخت بحث پیگیری پروژه انتقال آب و احداث تونل‌های گلاب ۱ و ۲ علاوه بر گوهرنگ ۱، ۲ و ۳ و بهشت آباد را مطرح کردند که باعث رنجش خاطر مردم استان خوزستان و چهارمحال بختیاری شد.

این اقدامات دولت که خارج از برنامه توسعه ششم و خارج از چارچوب قانونی بوده را به اطلاع رییس مجلس رساندیم و از ایشان خواستیم که تکلیف مردم استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری را در این خصوص روشن کنند. موضوع دیگر ما در جلسه، لزوم توجه به آب‌رسانی در استان خوزستان و پشتیبانی از طرح غدیر بود. پس از این صحبت‌ها، آیت‌الله حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان صحبت‌هایی را در رابطه با ماده ۲۳ برنامه توسعه ششم را مطرح کردند. طبق این ماده هرگونه پروژه انتقال آب ممنوع است، زیرا برای چنین کاری باید مجوز زیست محیطی وجود داشته باشد.

بسیاری از مردم استان این روز‌ها از بی‌آبی و شوری بیش از اندازه آب رنج می‌برند که ادامه این مسئله به هیچ عنوان قابل قبول نیست. این انتقال آب تبعات زیادی را برای دو استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری خواهد داشت که یکی از آن تبعات منجر به خشک شدن آب بویژه در مناطق پایین دست کرخه و پایین دست کارون مثل آبادان، خرمشهر، شادگان، اهواز، حمیدیه، دشت‌آزادگان، هویزه و حتی شوش و بالاتر از این مناطق خواهد شد. یکی دیگر از این تبعات، ایجاد کانون‌های ریزگرد‌ها بوده که حتی به استان‌های همجوار هم رسیده است.

کاهش ۲۰ درصدی محصولات کشاورزی، کاهش ۴۰ درصدی محصولات نیشکر، افزایش بیکاری، مهاجرت بی‌رویه کشاورزان به مناطق شهری، آلوده شدن محیط زیست و تغییرات اکوسیستمی در تالاب‌های هورالعظیم و شادگان از دیگر بیان دغدغه‌های ما در این جلسه بود. ما از آقای لاریجانی خواستیم تا کمیته‌ای حقیقت‌یاب تشکیل دهند و در این کمیته، نمایندگان هر سه قوه را به همراه نمایند‌ه‌ای از شورای امنیت ملی و شورای عالی آب به آن جلسه دعوت کنند.

متاسفانه تاکنون دولتمردان از احداث پروژه‌های آب‌بر در فلات مرکزی ایران جلوگیری نکردند و این موضوع باعث شده صنایعی راه‌اندازی شوند و آنگاه بی‌آبی این افتتاح‌ها متوجه مردم شود. به هر حال امیدوارم که این جلسات و مذاکرات، تاثیرگذار باشد و به زودی شاهد حل مشکلات مردم مظلوم استان خوزستان مخصوصاً در حوزه تامین آب شرب آن‌ها باشیم.

*نماینده دشت‌آزادگان و هویزه در مجلس دهم

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: آب ، خوزستان ، لاریجانی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان