تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۰۹ دی ۱۳۹۷
فلاحت پیشه در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

بودجه نظامی بخش محرمانه ندارد/ نامه کمیسیون امنیت ملی به رهبری در انتقاد به بودجه دفاعی

رئیس کمیسیون امنیت ملی می‌گوید اعضای این کمیسیون در راستای عدم تحقق الزامات بودجه‌ای بخش دفاعی و نظامی نامه‌ای را به مقامات عالی کشور ارسال کرده‌اند.
بودجه نظامی و دفاعی هیچ بخش محرمانه‌ای ندارد
رویداد۲۴ بعد از ارائه بودجه سال ۹۸ به مجلس و اعلام جزئیات آن، انتقادات بسیار زیادی به نحوه بسته شدن این بودجه مطرح شد و تقریبا اکثریت وزرا به کاهش بودجه وزارتخانه مربوطه اعتراضاتی داشتند.
 
آذری جهرمی گفته بود پیشنهاد‌های وزارتخا‌نه متبوعش در بودجه سال آینده اصلا دیده نشده است. اخیرا هم الیاس حضرتی از استعفای وزیر بهداشت در اعتراض به کاهش بودجه سلامت خبر داده است. کاهش بودجه نظامی و دفاعی نیز یکی از مسائلی بود که سوال‌های زیادی در پی داشت. یکی از کارشناسان سیاست خارجی پیش از این به خبرنگار سیاسی رویداد۲۴ گفته بود بودجه بخش محرمانه دارد و بودجه دفاعی در آن بخش دیده شده است بنابراین اینکه در این شرایط گمان کنیم بودجه دفاعی کاهش یافته، حقیقت ندارد؛ این موضوع البته توسط رئیس کمیسیون امنیت ملی تکذیب شد.
 
ایران امنیت دو سوم منظقه را تامین می‌کند

حشمت الله فلاحت پیشه رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی در گفتگو با رویداد۲۴ با اشاره به کاهش بودجه نظامی و دفاعی کشور در سال ۹۸، گفت: برخی اعلام کرده بودند که این کاهش میزان بودجه دفاعی ممکن است با خروج آمریکا از سوریه مرتبط باشد، اما باید صراحتا اعلام کنم که بودجه نظامی کشور هیچ‌گاه بر اساس حضور یا عدم حضور آمریکا در منطقه بسته نشده است و بودجه کشور بر اساس چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور بسته می‌شود که بر اساس همین چشم‌انداز ایران قدرت دفاعی و نظامی در منطقه است. امنیت ۲/۳ منطقه در اختیار ما است.
 
از همان ابتدا به بودجه نظامی و دفاعی کشور اعتراض کردیم

فلاحت پیشه با بیان اینکه ما دو قانون فرادستی هم در اختیار داریم، تصریح کرد: طبیعتا دولت نیز بر اساس همین اسناد بالادستی که موجود است بودجه را تنظیم کرده است و بر اساس همین اسناد بالادستی باید ۵ درصد از بودجه عمومی کشور صرف بودجه دفاعی کشور شود، که در همین مسیر امنیت کامل مرز‌ها به بهترین نحو نیز از دولت خواسته شده است.
 
او گفته در ۱۵ آذرماه دولت بودجه‌ای را به مجلس ارائه کرد و بعد از ارائه بودجه، تنها کمیسیونی بودیم که به مقام‌های عالی کشور از جمله رهبری، رئیس جمهور و رئیس مجلس نامه نوشتیم و اعلام کردیم که حداقل الزامات دفاعی و فرامرزی کشور در بودجه دیده و رعایت نشده است.
 
این نماینده مجلس دهم می‌گوید: دولت در بودجه سال ۹۸ یک لایحه درآمدی جدیدی را تعریف کرده که تاکنون نتوانسته است برای اثبات درآمدی آن مجلس را قانع کند. به طور مثال در گذشته «اگر یک و نیم میلیون بشکه نفت در روز فروش داشتیم» در حالیکه اکنون بیش از «یک و نیم میلیون بشکه» تعریف شده است.
 
نمی‌توان بودجه دفاعی را به منابع ناپایدار دولت وصل کرد

رئیس کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: در چنین شرایطی مشکلی که ایجاد می‌شود این است که بودجه دفاعی و امنیت ملی مهمترین بخش بودجه‌ای کشور است که نمی‌توانیم آن را به منابع ناپایدار دولت وصل کنیم. به نظر ما دولت تاکنون ادله‌ای نداشته که منابعی که در بودجه تعریف کرده است پایدار باشد.
 
او گفته از برخی از مسئولان نظام که درباره بودجه دفاعی کشور سخنرانی خوشبینانه‌ای کرده بودند انتقاد می‌کنم که اعلام کرده بودند الزامات ما در بودجه مازاد ۹۸ دیده شده است. بودجه مازاد با روحیه بودجه دفاعی ما همخوانی ندارد. قبل از تهیه پیش نویس بودجه آقای نوبخت به کمیسیون دعوت شد و درمورد الزامات بودجه دفاعی صحبت شد، اما بازهم در بودجه دیده نشد.
 
بخش نظامی و دفاعی هیچ بودجه محرمانه‌ای ندارد

فلاحت پیشه با بیان اینکه ستاد کل نیرو‌های مسلح تصمیم می‌گیرد که بودجه نظامی و دفاعی کشور چگونه تقسیم شود، تصریح کرد: ما فقط الزامات قانونی آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم و در رابطه با مسائل کارشناسی نمی‌توانیم دخالتی انجام دهیم. برخی اعلام می‌کنند بودجه دفاعی بخش محرمانه‌ای دارد، اما تاکید می‌کنم که اصلا اینگونه نیست و در بخش نظامی هیچ بودجه محرمانه‌ای وجود ندارد. بودجه‌های مختلف کشور چه در امر دفاع و چه در امر دفاع منطقه‌ای و مستشاری که در قالب سپاه قدس صورت می‌گیرد، کاملا مشخص است و مطرح کردن بودجه محرمانه برای بخش نظامی و دفاعی به هیچ عنوان قابل تایید نیست.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان