تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۰۴ دی ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

ادعای اسرائیل در آستانه خروج آمریکا از سوریه/ آیا ایران کارخانه اسلحه‌سازی در سوریه و لبنان داشته است؟

مقام‌های وزارت جنگ اسرائیل مدعی‌اند که زیرساخت‌های اسلحه سازی نیرو‌های مقاومت در سوریه که پیش‌تر آن را به ایران نسبت می‌دادند، نابود شده است.
ادعای اسرائیلی‌ها در آستانه خروج آمریکا از سوریه/ آیا ایران کارخانه اسلحه‌سازی در سوریه و لبنان داشته؟
رویداد۲۴ یکی از مقام‌های ارشد وزارت جنگ رژیم صهیونیستی روز گذشته اعلام کرده ایران هیچ کارخانه ساخت موشکی در لبنان ندارد. «کول باراما» به یک رادیوی اسرائیلی گفته سایت‌هایی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در سازمان ملل به آن اشاره کرده بود دیگر فعال نیست.

هفته گذشته «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی بر تعهد این رژیم برای مقابله با ایران در سوریه حتی در صورت خروج نیرو‌های آمریکا از این کشور تاکید کرد. ارتش اسرائیل نیز اعلام کرده در چهار سال گذشته بر جلوگیری از سنگرسازی‌های ایران در سوریه متمرکز بوده است.

اسپوتنیک نوشته «گادی ایزنکوت» رییس مستعفی وزارت جنگ اسرائیل نیز اخیرا گفته طرح تهران برای حضور نظامی در سوریه توسط سپاه قدس اجرایی می‌شود.

او گفته چشم‌انداز ایرانی‌ها در سوریه برای فردای جنگ این بوده که ۱۰۰ هزار نیرو در این کشور داشته باشند. در حال حاضر ۲۰ هزار نیرو از حزب الله، شیعیان عراق، افغانستان و پاکستان و هزاران مستشار نظامی از ایران در سوریه مستقرند.

رییس مستعفی وزارت جنگ اسرائیل مدعی شده ایران می‌خواهد ظرفیت‌های ترکیبی هوایی، زمینی، دریایی و اطلاعاتی در سوریه و در بلندی‌های جولان ایجاد کند.

او اقدامات وزارت جنگ اسرائیل برای جلوگیری از حضور نظامی ایران در سوریه را که رسانه‌ای شده را بخشی از اقدامات اسرائیل توصیف کرده و گفته ما منابع قابل توجه اطلاعاتی و هوایی و دیگر عملیات‌های محرمانه را به کار گرفتیم که حتی اکثر اسرائیلی‌ها و آن‌هایی که در جولان زندگی می‌کنند هم از این اقدامات خبر ندارند.

او مدعی شده وزارت جنگ اسرائیل سامانه‌های سلاح ایران در سوریه را نابود کرده است. این کارخانه‌ها ترکیبی از زیرساخت‌های سوری، پول ایرانی و ظرفیت‌های حزب الله بوده است. پیش از این لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفته بود که اسرائیل احداث پایگاه‌های نظامی ایران در لبنان را قبول نمی‌کند و به این کشور اجازه نمی‌دهد که موشک‌های دوربردش را در آنجا مستقر کند.

نتانیاهو پس از اینکه ترامپ اعلام کرد قرار است آمریکا نیروهایش را از سوریه خارج کند، گفته اسرائیل هر کاری برای جلوگیری از حضور ایران در سوریه خواهد کرد.

اسرائیل بار‌ها حملات هوایی به سرزمین‌های سوریه داشته و مدعی است که این حملات با هدف نابودی نیرو‌های نظامی ایران، کاروان‌های سلاح و کارخانه‌های اسلحه سازی ایرانی بوده است. تل‌آویو اصرار دارد که تهران محموله‌های سلاح خود را از طریق حزب‌الله به سوریه می‌رساند تا علیه اسرائیل به کار ببرد. خبرگزاری تسنیم پیش از این موضوع خبر داده بود و درباره حضور نظامی ایران در لبنان به نقل از یک رسانه اسرائیلی نوشته بود «تصاویر فاکس نیوز از یک پایگاه نظامی ایرانی جدید در سوریه شبیه نشانه‌گیری با تفنگ است که زنگ خطری برای وقوع انفجار جدید به شمار می‌رود.» سایت مشرق نیز به نقل از جروزالم پست نوشته بود که نتانیاهو گفته «استقرار پایگاه‌های نظامی ایران در سوریه چیزی است که اسرائیل هرگز آن را تحمل نخواهد کرد.»

ایران هرگونه حضور نظامی در سوریه را رد کرده و همواره تاکید دارد که حضور مستشاران نظامی ایران در سوریه به دعوت دولت بشار اسد انجام شده است. هم ایران و هم دولت سوریه بار‌ها حملات هوایی اسرائیل را محکوم کرده‌اند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان