تاریخ انتشار: ۰۶:۱۴ - ۰۹ دی ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

آیا ایران به تکنولوژی موشک‌های فراصوت دست پیدا کرده است؟

برخی مقام‌های دفاعی آمریکا از احتمال انتقال تکنولوژی ساخت موشک‌های فراصوت چین و روسیه به ایران خبر داده و مدعی شده‌اند که این خطری بسیار بزرگ است چرا که قابلیت این موشک‌ها چندین برابر موشک‌های کروز و بالستیک سنتی است.
آیا ایران به تکنولوژی موشک‌های فراصوت دست پیدا کرده؟ / خطر این موشک‌ها چیست؟
رویداد۲۴ نشریه آمریکایی نشنال اینترست در گزارشی مدعی شده ایران احتمالا به زودی به موشک‌های ماورا صوت دست پیدا خواهند کرد. یک ژنرال ارشد ارتش آمریکا این ادعا را مطرح کرده و گفته بسیار محتمل است که تهران و پیونگ یانگ به این موشک‌ها دست پیدا کنند.
 
«ساموئل گریوز» ژنرال ارشد آمریکایی و رییس آژانس دفاع موشکی این کشور در آپریل گذشته در یک نشست استماع در کمیسیون دفاعی مجلس سنا حاضر شد و در پاسخ به سوال «سوزان کولینز» سناتور آمریکایی درباره خطر موشک‌های فراصوت چین و روسیه گفته چین و روسیه را فراموش کنید. ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد این تکنولوژی به احتمال بسیار بالا به کشور‌هایی نظیر ایران و کره شمالی اشاعه پیدا خواهد کرد. من نمی‌دانم چه چیزی می‌تواند جلوی چنین خطری را در آینده بگیرد.
 
به گزارش رویداد۲۴ یک نشریه آمریکایی در توضیح موشک‌های فراصوت نوشته موشک‌هایی هستند که با سرعتی نزدیک به ۱۰ تا ۲۰ برابر سرعت صوت در جو حرکت می‌کنند. دو مدل اولیه از این موشک‌ها وجود دارد؛ اولی که به موشک HGV معروف است موشکی است که در اتمسفر از یک راکت آزاد می‌شود و به سمت هدف خود که بین چهل تا صد کیلومتر یا حتی بیشتر فاصله دارد حرکت می‌کند. سرعت این مدل از مدل دوم بیشتر است.
 
مدل دوم موشک‌های فراصوت کروز هستند که درست مانند اسمشان موشک‌های کروزی هستند که با سرعتی بیشتر از سرعت صوت حرکت می‌کنند. در زمان پرواز، نیروی محرکه این موشک‌ها را راکت‌ها یا موتور‌های جت پرقدرت تامین می‌کنند.
 
موشک‌های فراصوت به دلایل مختلف، ویژگی‌های بی ثبات کنندگی دارند. یکی از دلایل آنها، سرعت بسیار بالایشان است که امکان واکنش به موقع و موثر سامانه‌های دفاعی را کاهش می‌دهد. هدف آن‌ها و توانایی هدف‌گیری‌شان نیز یکی از خطرات این موشک‌هاست.
 
موشک‌های نوع اول در سطحی پایین‌تر از موشک‌های بالستیک حرکت می‌کنند، در حالی که موشک‌های فراصوت کروز بالاتر از سطح پروازی موشک‌های کروز معمولی پرواز می‌کنند. در هر دوی اینها، احتمال سرنگون کردن موشک‌ها پایین است. به ویژه اینکه توانایی هدف‌گیری نها بسیار بالاست.
 
موشک فراصوت مدل HGV ترکیبی از بهترین ویژگی‌های موشک‌های کروز و بالستیک را به طور همزمان داراست. آن‌ها با سرعت فوق‌العاده‌ای نظیر موشک‌های بالستیک پرواز می‌کنند، اما مانند موشک‌های بالستیک یک مسیر قابل پیش بینی ندارند. آن‌ها مانند موشک‌های کروز قدرت تغییر مسیر بالایی دارند.
 
در حال حاضر تنها سه کشوری که از این تکنولوژی بهره برده‌اند؛ کشور‌های آمریکا، چین و روسیه‌اند. نشریه دیپلمات برای اولین بار از آزمایش دو موشک فراصوت توسط چین در نوامبر ۲۰۱۷ خبر داده است.
 
به گزارش رویداد۲۴ یک مقام ارشد دولت آمریکا در آن زمان گفته بود که این موشک‌ها به طور خاص برای عملیات‌های واقعی طراحی شده‌اند نه برای آزمایش. اولین آزمایش HGV جهان با استفاده از یک سیستمی انجام شد که بتواند موقعیت آزمایشی موشک را فراهم کند.
 
ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه نیز اخیرا اعلام کرد که کشورش موشک‌های کروز فراصوت کینژال «نامرئی» ساخته که می‌توانند با سرعتی بسیار بالا پرواز کنند. آمریکایی‌ها از تایید این اظهارات پوتین سرباز زدند.
 
جوآن هیتن فرمانده مقر استراتژیک آمریکا در این باره گفته بود می‌توانم بگویم که ما ظرفیت‌های فراصوت چین و روسیه را از نزدیک رصد می‌کنیم. شما باید باور کنید که ولادیمیر پوتین درباره هرچیزی حرف می‌زند به آن عمل می‌کند.
 
اما نگرانی‌ای که برای آمریکایی‌ها وجود دارد این است که روسیه و چین تکنولوژی فراصوت خود را اشاعه دهند. گریوز اولین کسی است که نسبت به این مسئله ابراز نگرانی کرده است.
 
سال گذشته بنیاد «رند» نتیجه مطالعاتی را درباره این مسئله منتشر کرد. این گزارش برخی از خطرات اشاعه تکنولوژی فراصوت شامل مجبور شدن دولت‌ها به اقتباس استراتژی‌های ریسکی برای جلوگیری از فریب خوردن و حملات مقابله‌ای را برشمرده و نوشته این شامل توسعه سطح کنترل و مقر‌های فرماندهی است که به فرماندهانی با رتبه‌های پایین نظامی اجازه می‌دهد قابلیت اجرای حملات را در صورت نیاز داشته باشند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
0
5
هر وقت حرف از موشک میشه یادی کنیم از شهید تهرانی مقدم . خدا رحمتش کنه .
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان