تاریخ انتشار: ۱۵:۰۷ - ۱۸ دی ۱۳۹۷

پیتزا با روکش طلا، تبلیغی دروغین با هدف جلب مشتری

چند روز گذشته تبلیغ یک پیتزا فروشی در اصفهان با ادعای ' پیتزا با روکش طلا ' واکنش‌های بسیاری را بهمراه داشت که در نهایت معلوم شد تنها تبلیغ یک واحد صنفی در شبکه‌های مجازی برای جلب مشتری است.
پیتزا با روکش طلا، تبلیغی دروغین با هدف جلب مشتری
رویداد۲۴ استفاده از طلا در غذا و بستنی در اوائل دهه ۹۰ در کشور مطرح و نخستین نمونه‌های آن با قیمت‌های گزاف در برج میلاد تهران گزارش شد که منجر به بروز واکنش‌های مختلفی در بین مردم و شگفتی آن‌ها شد.

درحالیکه عده قلیلی انجام چنین کاری را خالی از اِشکال دانستند، اما بسیاری با نَفس این کار مخالف بودند و اعتقاد داشتند که منجر به گسترش روحیه مصرف زدگی، فخر فروشی و اشرافی گری و بروز شکاف طبقاتی بیشتر در جامعه می‌شود.

برخی نیز مسائل شرعی و حرام بودن خوردن طلا را مطرح و تعدادی نیز بر مسائل پزشکی و بهداشتی آن تاکید کردند؛ در هر صورت این موضوع دیگر چندان در صدر توجه رسانه‌ها و مردم قرار نداشت تا اینکه چند روز گذشته تبلیغ یک پیتزا فروشی در اصفهان در شبکه‌های اجتماعی، درباره فروش پیتزا استیک با روکش طلا بار دیگر این موضوع را زنده کرد.

رییس بازرسی اتاق اصناف اصفهان با بیان اینکه به محض مشاهده تبلیغ مذکور در یکی از شبکه‌های اجتماعی به سراغ واحد صنفی مربوطه رفتیم، اظهار داشت: با پیگیری‌های انجام شده، این نوع پیتزا از منوی این اغذیه فروشی حذف شد.

جواد محمدی فشارکی افزود: متصدیان این واحد صنفی از مردم عذرخواهی و تاکید کردند که این کار بیشتر یک روش تبلیغاتی بوده و برای افزایش مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی انجام شده است.

وی ادامه داد: متصدیان این پیتزا فروشی ادعا کردند که الگوی آن‌ها در انجام این کار، اقدام برخی واحد‌های صنفی در تهران بوده است.

وی در پاسخ به سئوال ایرنا که آیا تا کنون چنین پیتزایی در این واحد صنفی، طبخ و به فروش رفته است، توضیح داد: بنا بر ادعای آن‌ها تا کنون فقط یک پیتزا با روکش طلا در شب یلدای امشب به عنوان هدیه به یک نفر داده شده و تا کنون سفارشی برای تهیه آن نداشته اند.

محمدی فشارکی اضافه کرد: در منوی این فروشگاه نیز قیمتی برای پیتزا با روکش طلا قید نشده بود و برخی ادعا‌ها درباره قیمت ۲ میلیون ریالی آن کذب است.

وی با تاکید بر اینکه آنچه برای بازرسی اتاق اصناف اصفهان مهم بود، تبعات اجتماعی و فرهنگی این کار است، تصریح کرد: در چنین شرایط اقتصادی، به صلاح جامعه نیست که چنین اقدام‌هایی صورت گیرد.

رییس بازرسی اتاق اصناف اصفهان با بیان اینکه به محض شنیدن این خبر، شوکه شده است، گفت: در صورت مشاهده نمونه‌های دیگری از این کار با آن برخورد خواهد شد.

مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان نیز در این باره گفت: استفاده از فلز‌هایی مانند طلا در غذا و خوراکی از نظر بهداشتی باعث ایجاد آلودگی و ناسازگاری در بدن انسان می‌شود و غیر مجاز است.

حسین صفاری با بیان اینکه این کار از نظر شرعی نیز مشکل دارد، افزود: بیشتر مواردی که با ادعای روکش طلا استفاده می‌شود، رنگ‌های شیمیایی مضر و فاقد ارزش خوراکی هستند که برای سلامتی انسان مضر است و باید جمع آوری شوند.

یک عضو شورای پژوهشی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز گفت: استفاده از فلزات سنگین از جمله طلا در غذا از نظر علم پزشکی و تغذیه مطرود است، زیرا باعث عوارض مختلف از جمله ناراحتی‌های شدید کلیوی و گوارشی می‌شود.

سید مرتضی صفوی افزود: وجود فلز‌هایی مانند سرب، طلا و نقره در فراورده‌های غذایی و خوراکی و ورود آن‌ها به بدن منجر به آلودگی‌های شدید در کلیه و دستگاه‌های گوارشی می‌شود.

این استاد دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه این مواد به عنوان ترکیبات سمی برای بدن انسان شناخته می‌شود، تصریح کرد: تاکنون تبلیغاتی که درباره استفاده از روکش طلا در برخی غذا‌ها مانند پیتزا صورت گرفته، رد شده است.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان