تاریخ انتشار: ۱۴:۳۱ - ۲۸ دی ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

درخواست شهروندان تهران از حناچی/ مردم ماشین نمی‌آورند، شهرداری چه می‌کند؟

طی یک نظرسنجی که از شهرندان تهرانی صورت گرفته است، نشان می‌دهد که ۷۰/۸ درصد مردم از پویش اجتماعی سه‌شنبه‌های بدون خودرو خبر دارند، اما خواهان ایجاد امنیت و ساخت مسیر‌های مناسب برای دوچرخه سواری هستند.

شهروندان تهرانی از پیروز حناچی چه می‌خواهند؟

رویداد۲۴ صبح امروز پیروز حناچی شهردار تهران به مناسب روز هوای پاک (29 دی‌ماه) در صفحه اینستاگرام خود نوشت همه شهروندان باید از وسایل حمل ونقل عمومی استفاده کنند. حناچی در متنی که منتشر کرده، تاکید کرد که هر روز باید هوای پاک باشد و شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی، پیاده یا دوچرخه و هر امکانی که برایشان میسر است، استفاده کنند و مسئولان هم زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی را فراهم کنند.

محمود احمدی‌نژاد در دوره ریاست جمهوری خود در یکی از زمستان به مردم توصیه کرده بود کمتر گاز مصرف کنند. ظریفی در پاسخ به این توصیه نوشته بود «این را مردم انجام خواهند داد، دولت قرار است چکار کند!» حکایت حناچی بی‌شباهت به ماجرای احمدی‌نژاد نیست. مردم چاره‌ای جز استفاده از ناوگان قدیمی و شلوغ حمل و نقل عمومی ندارند، شهرداری قرار است چکار کند؟

پیروز حناچی شهردار تهران همانند هفته‌های قبل پای سه شنبه‌های بدون خودرو ایستاده است و هر سه شنبه با دوچرخه به محل کار خود می‌رود و از شهروندان تهرانی نیز می‌خواهد تا او را در این حرکت اجتماعی همراهی کنند. در حرکتی دیگر توسط شهرداری ایستگاه‌های اجاره دوچرخه نیز یکی یکی در حال تعبیه است تا شهروندان به راحتی بتوانند از دوچرخه استفاده کنند. نکته عجیب آنکه ایستگاه‌های دوچرخه‌ها در حالی راه‌اندازی شده‌اند که هنوز معلوم نیست شهروندان از کدام مسیر باید استفاده کنند.

در هفته جاری از شهروندان تهرانی درباره فرهنگ دوچرخه‌سواری در شهر نظرسنجی شده بود. بیش از ۷۰ درصد مردم از کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو خبر دارند و از آن استقبال هم کرده‌اند، اما سوال اصلی آنها این بوده که امنیت آنها چگونه در خیابان تامین خواهد شد.

۷۰ درصد مردم خواهان ایجاد مسیر‌های مناسب دوچرخه در سطح شهر شدند.

شهروندان تهرانی از پیروز حناچی چه می‌خواهند؟

فعلا شهرداری تهران برای مبارزه با آلودگی هوا، از یک‌سو در حال گسترش فرهنگ حمل و نقل عمومی است و از سوی دیگر در حال فروش طرح ترافیک! از یک سو بیلبوردهای شهری «قرار ما» برای عدم استفاده از خودرو را تبلیغ می‌کنند و از سوی دیگر خبری از افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی نیست.

شهرداری تهران در نقاطی از سطح شهر محل‌هایی را برای دوچرخه‌های هوشمند آماده‌سازی کرده و در آن‌ها چندین دوچرخه را قرار داده که شهروندان به راحتی و با نصب یک برنامه به اسم بیدود (bdood) می‌توانند دوچرخه‌ها را در اختیار گرفته و در هر کجای شهر که بخواهند از آن استفاده کنند و پس از اتمام دوچرخه سواری آن را در کنار پیاده رو یا منزل خود پارک کنند تا ماموران مربوطه از طریق دستگاه ردیابی که در اختیار دارند، دوچرخه‌ها را جمع آوری کنند. اما همچنان به یک سوال پاسخ داده نشده است؛ چگونه با خیال راحت دوچرخه سواری کنیم؟

تهران و مسیر‌هایی که هیچ کدام برای دوچرخه سواری مناسب نیست!

شهردار تهران که هر سه شنبه به همراه برخی از معاونین و خبرنگاران شهری مسیری را تا بهشت رکاب می‌زنند، عموما به جز بلوار کشاورز که مسیری را برای دوچرخه سواری دارد، مابقی مسیر‌ها به هیچ عنوان برای دوچرخه سواری آن هم در این هوای آلوده مناسب نیست و خطر تصادف با سایر وسایل نقلیه به شدت وجود دارد.

حناچی شخصا از مسیر میدان توحید، بلوار کشاورز، خیابان حافظ و در نهایت خیان بهشت را با دوچرخه رفت و آمد می‌کند، مسیر‌هایی پر تردد که هیچ یک مشخصا مناسب دوچرخه سواری نیست.

هرچند که این طرح و رفت و آمد حناچی در روز‌های سه شنبه موافقان و مخالفان بسیاری دارد و بسیاری دارد، اما به هیچ عنوان نمی‌توان منکر این اقدام و حرکت مثبت شد، اقدامی که این روز‌ها پایتخت ایران بیش از هر زمان دیگری به دلیل آلودگی شدید هوا و ترافیک نیازمند این حرکت اجتماعی است. وجود اتوبوس‌های فرسوده با تعداد محدود و البته بسیار شلوغ، واگن‌های بسیار کم مترو و تعداد بالای شهروندانی که از این وسایل استفاده می‌کنند، باعث شده رغبت برخی از مردم برای استفاده از خودرو‌های شخصی همچنان بالا باشد و اصرار شهردار به دوچرخه سواری راه به جایی نبرد و شهروندان زیادی را با خود همراه نکند.

در گزارشی که پیش از این با عنوان «سه شنبه های بدون خودرو، کمپینی برای عکس‌های یادگاری» در رویداد۲۴ منتشر شد، از شهردار درخواست کردیم در کنار این فرهنگ‌سازی، ابتدا زمینه آن را فراهم کند و پیش از آنکه مردم را به دوچرخه‌سواری در شهر آلوده تشویق کند، مسیر‌های مناسب و امنی را برای دوچرخه سواری در سطح شهر تهران ایجاد کند.

حناچی در رابطه با ایجاد مسیرهای مناسب دوچرخه سواری اعلام کرده است که «تاکنون راه‌هایی را انتخاب کردیم که مسیر دوچرخه دارد، اگر جمعیت به مرور زیاد شود هم بنا به تجربیاتی که داریم این فضا را امن‌تر می‌کنیم. در هر صورت، در مرحله اول باید متقاضی دوچرخه سواری باشد تا بخشی از فضای شهر را به این امر اختصاص دهیم.»

این پاسخ اما هیچ از شهروندان و منتقدین را قانع نکرده زیرا تا زمانی که مسیر مناسبی وجود نداشته باشد طبیعی است که مردم از استفاده دوچرخه سرباز می‌زنند و به همین منظور نمی‌توان انتظار داشت که در این طرح مشارکت کنند و بعد منتظر ساخت مسیر باشند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان