تاریخ انتشار: ۱۴:۰۵ - ۲۶ دی ۱۳۹۷
معاون اقتصادی منطقه آزاد کیش:

هتل ۷ ستاره و تم پارک کیش تا ۲ سال دیگر بهره‌برداری می‌شود/ فرودگاه کیش توسعه می‌یابد

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش از بهره‌برداری هتل ۷ ستاره و تم پارک کیش ظرف دو تا سه سال آینده خبر داد و گفت: در این دو پروژه مجموعا ۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.
هتل ۷ ستاره و تم پارک کیش تا ۲ سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد/ فرودگاه کیش توسعه می‌یابد
رویداد۲۴ این روز‌ها هجوم سرمایه گذاران به جزیره کیش در بخش‌های مختلف مسکن، توریسم، هتلداری و تفریحات دریایی به اوج خود رسیده است و باوجودی که تحریم‌ها سایه سنگین خود را بر اقتصاد کشور انداخته، اما گویا جزیره کیش از این قاعده مستثی شده و سرمایه گذاری به پیشنهاد سرمایه گذاران و موافقت و همکاری سازمان منطقه آزاد کیش از مهمترین انتخاب‌های یک سرمایه گذار شده است.

در این خصوص با محمدرضا سعیدی، معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش به گفتگو نشستیم.

* از ابتدای سال تاکنون چه میزان پیشنهاد سرمایه‌گذاری داشته‌اید و بیشتر متقاضیان درچه بخش‌هایی تمایل به سرمایه گذاری دارند؟

– در منطقه آزاد کیش توسعه و جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی یکی از ماموریت‌های اصلی ما است که طی فرآیندی ابتدا فرصت‌های سرمایه گذاری را شناسایی کرده که معمولا مکان محور هستند و در مرحله بعد شناسایی سرمایه گذار مناسب است که به همین منظور از بخش‌های مختلف سازمان تقاضا برای فرصت‌های مختلف سرمایه گذاری دادیم که بالغ بر ۳۶۰ ایده جمع آوری شد و از بین آن‌ها ۵۰ ایده فرصت سرمایه گذاری در حوزه‌هایی نظیر گردشگری، نوآوری، هتلداری، درمانی و دیجیتالی شناسایی شد. البته این بدان معنا نیست که اگر سرمایه گذاری خودش طرحی داشت و وارد سازمان شد نتواند آن طرح را جلو ببرد بلکه تعداد زیادی از سرمایه گذارانی داریم که طرح‌های سرمایه گذاری خود را ارائه می‌کنند و در گام نخست ابتدا به بررسی اعتبارسنجی سرمایه گذار اقدام کرده و در گام دوم، اعتبارسنجی طرح پیشنهادی انجام خواهد شد که پس از طی شدن این دو مرحله سرمایه گذار طرح خود را آغاز می‌کند.

* از آخرین پروژه‌هایی که در دست اجرا دارید بگویید.

– در سال گذشته چندین پروژه از این دست که سرمایه گذاران علاقمند بودند پروژه‌هایی از این قبیل را جلو ببرند مطرح شد به همین جهت مکانی را برای پیشنهاد آن‌ها انتخاب کرده و فرآیند اتخاذ تصمیم به کمیسیون اقتصادی ارجاع شده و در حال اخذ مصوبه هیات دولت است، اما آخرین پروژه‌های دردست اجرا به ساخت هتل ۷ ستاره و تم پارک مربوط می‌شود که دو هفته پیش کلنگ ایجاد هتل ۷ ستاره در کنار برج‌های طلایی به زمین زده شد و بالای ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در آن صورت گرفت و ۳ ماه پیش نیز کلنگ تم پارک کیش زده شد که این پارک نیز مبتنی بر استوری خاص ایرانی‌ها و فرهنگ ایران است که برای این پروژه هم بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفته که پیش بینی می‌شود ظرف ۲ تا ۳ سال آینده به اتمام برسد.


* سرمایه گذاران جدیدی جذب پروژه‌ها شده‌اند یا از همان سرمایه گذاران قبلی استفاده کردید؟

– ما در منطقه آزاد کیس در حال توسعه مفاهیمی هستیم که بر اساس آن بتوانیم زمینه‌های سرمایه گذاری را فرهم کنیم. البته باید حواسمان به مشتریان قبلی هم باشد چرا که معتقدیم در بازاریابی، نگهداری مشتری موجود هزینه اش یک دهم جذب مشتری جدید است به همین جهت اولویت ما نگهداری سرمایه گذاران و تشویق آن‌ها برای سرمایه گذاری در پروژه‌های جدید است چرا که هم هزینه‌های ما را کمتر می‌کنند و هم اینکه آشنایی بیشتری با تعاملات مناسب با بازیگران منطقه دارند؛ البته این به مفهوم این نیست که ما برای جذب سرمایه گذاران جدید تلاش نمی‌کنیم بلکه در هر دو مسیر در حال حرکت هستیم.

برای مثال سرمایه گذار ساخت هتل ۷ ستاره از نوع سرمایه گذار موجود است که پیشتر در پروژه برج‌های طلایی در کیش مشارکت داشت، اما برای ساخت تم پارک، سرمایه گذار جدیدی به میدان آمده است که نشان می‌دهد در هر دو حوزه در حال فعالیت هستیم.

* در حوزه بانک و بیمه و اخیرا بورس تحرکاتی در کیش دیده می‌شود. در این مورد توضیح می‌دهید؟

– بله ما در حوزه بانک، بیمه و بورس نیز فعال هستیم و با همت دکتر بانک، قرار است بورس بین الملل که بورس پنجم با پایه ارزی کشور است پس از تصویب هیات دولت در کیش استقرار یابد. همچنین در حوزه توسعه و تجارت نیز به دنبال کوتاه‌تر شدن فرآیند‌های دریافت مجوز فعالیت اقتصادی برای فعالان اقتصادی هستیم تا سرعت کارمان نسبت به سرزمین اصلی بیشتر شود و همین امر انگیزه‌ای برای سرمایه گذاران خرد و کلان فراهم می‌آورد تا به راحتی بتوانند امور اقتصادی خود اعم از ثبت شرکت و دریافت مجوز فعالیت اقتصادی را به راحتی انجام دهند.


* برنامه‌ای برای توسعه فرودگاه کیش ندارید؟

– اگر بخواهیم اقتصاد قوی داشته باشیم باید بدانیم که بدون توسعه زیرساخت‌ها چنین امری امکان پذیر نیست؛ بنابراین یکی از اقدامات ما بهبود حمل و نقل دریایی و هوایی کیش است که مسئولیت این امر به عهده معاونت توسعه حمل و نقل کیش است که ایشان نیز به جد در حال پیگیری این امور هستند و قرار است به زودی فرودگاه کیش توسعه یابد، به طوری که از ظرفیت ۲ میلیون مسافر به بالای ۵ تا ۶ میلیون مسافر هوایی برسیم. همچنین اقدامات ویژه‌ای برای تجهیز فرودگاه به امکانات جدید در نظر داریم.
هتل ۷ ستاره و تم پارک کیش تا ۲ سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد/ فرودگاه کیش توسعه می‌یابد
* در حوزه توسعه بنادر چطور؟

– در حوزه بندر نیز به دنبال افزایش ظرفیت بندر هستیم که البته لازمه این امر لایروبی گسترده است که البته هزینه‌های این بخش را خود سازمان پرداخت می‌کند و در نهایت از لایروبی بنادر یکسری نخاله‌ها خارج خواهد شد که به واسطه آن نیز می‌توان در کنار کیش اقدام به ساخت جزیره مصنوعی کرد که همین امر می‌تواند فرصت جذب سرمایه گذاری مناسبی برای سرمایه گذاران باشد.


* بزرگتری موانعی که در حال حاضر با آن مواجهید چیست؟

– محدودیت‌های مربوط به تحریم، بزرگترین مانع ما است و هرچند تحریم‌ها می‌تواند به منزله نوعی فرصت باشد، اما مشکل اصلی ما در نقل و انتقال مالی است که امید می‌رود هرچه سریعتر این مشکل رفع شود؛ اما مشکل دیگر تسری دادن قوانین سرزمین اصلی به مناطق آزاد است؛ مانند قانون ثبت سفارش که مانعی بزرگی برای مناطق آزاد بود که البته با آنکه این قانون از مناطق آزاد برداشته شد، اما باعث شد که حداقل نزدیک به ۸ ماه فرصت سوزی شود، بنابراین تسری دادن قوانین به مناطق آزاد می‌تواند موانعی باشد تا توسعه را کند کند. دلیل آن هم این است که موقعی که سرمایه گذار با قانون منطقه آزاد به منطقه دعوت می‌شود و ناگهان مقررات خلاف آن قانون ابلاغ می‌شود، نوعی احساس عدم امنیت در سرمایه گذار ایجاد می‌شود.

* با شرایط جدید و شروع تحریم‌ها آیا سرمایه‌گذاران باز هم حاضرند برای سرمایه‌گذاری به کیش بیایند؟

– سرمایه گذاران در هر برهه‌ای با هر ریسکی حاضرند سرمایه گذاری کنند و البته باید در نظر داشت که شرایط کشور عادی نیست و البته که آن‌ها ریسک‌ها را تجریه و تحلیل خواهند کرد، اما مهمترین مشکلی که سرمایه گذاران دارند نقل و انتقال مالی است و اگر این مشکل تا حدی رفع می‌شد حضور بهتری داشتند که می‌توان برنامه ریزی‌هایی برای سرمایه گذاران ایرانی که خارج از کشور هستند داشت که البته ما در جستجوی این افراد و نیز سرمایه گذارانی از کشور‌های حاشیه خلیج فارس برای سرمایه گذاری در منطقه هستیم.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: کیش ، منطقه آزاد کیش
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان