تاریخ انتشار: ۱۲:۴۷ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۷

رد برخی اظهارات درباره قاچاق پوشاک از طریق مناطق آزاد/ عضو اتحادیه پوشاک: برخی آمار‌ها دور از عقل است

یک عضو اتحادیه پوشاک گفت: قاچاق پوشاک یک فعالیت غیر رسمی و غیر قانونی است که آماری درباره آن وجود ندارد و کارکرد اعداد حدودی که اعلام می‌شود صرفا به این علت است که مسئولان کشور را متوجه مخاطرات کند.
رد برخی اظهارات درباره قاچاق پوشاک از طریق مناطق آزاد/ عضو اتحادیه پوشاک: برخی آمار‌ها دور از عقل است
رویداد۲۴ مهدی رهبری نایب رئیس انجمن صنایع پوشاک ایران، بهرام شهریاری نایب رئیس اتحادیه تولید و صنعت نساجی و پوشاک ایران، مجید افتخاری عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و فروش پوشاک ایران و حسن نیل فروش زاده دبیر کل انجمن صنایع نساجی ایران اخیرا در میزگردی در خبرگزاری فارس به بررسی وضعیت تولید و واردات پوشاک پرداختند؛ در این نشست رهبری اظهار کرد «فلسفه به وجود آمدن مناطق آزاد این بوده که مواد اولیه تولید بدون بوروکراسی و عوارض وارد منطقه آزاد شود و بعد از تولید، کالای تولیدی صادر شود، اما این موضوع اتفاق نیفتاد و کم‌کم مناطق آزاد به منطقه‌ای برای واردات تبدیل شد و کالا‌های وارداتی به این مناطق از جمله پوشاک به سرزمین اصلی راه یافت».
 
همچنین افتخاری در سخنانی اظهار کرد: «رویکرد ایجاد مناطق آزاد کمک به صادرات بود، اما متاسفانه این رویکرد بعد از مدتی تغییر کرد و این مناطق به درگاه واردات قاچاق به کشور تبدیل شدند».

این مسئله در حالی است که اکبر افتخاری، معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی طی مصاحبه‌ای گفته است: «تن‌ها ۳ درصد از مرز‌های کشور در اختیار مناطق آزاد است که همین مقدار کم هم به شدت توسط گمرک و سازمان منطقه آزاد حراست و کنترل دقیق می‌شود. همچنین برخی از مرز‌های قدیمی کشور مانند شملچه و بازرگان از دیرباز کارکرد خود را حفظ کرده‌اند و اینگونه نیست که بگوییم فضای جدیدی تعریف شده است تا واردات قاچاق افزایش یابد».

اگر اعضای اتحادیه پوشاک، آمار دقیق از قاچاق داشته باشند و کتمان کنند مجرم هستند

محمد جواد صد قمیز، عضو اتحادیه پوشاک در این‌باره به گفت: وقتی کسی از اعضای اتحادیه درباره موضوع مهمی مثل قاچاق اطلاعات جزئی و دقیقی دارد و منتقل نکند خود مجرم است، اما کسی از اعضای اتحادیه پوشاک در جریان جزئیات قاچاق نیست و طبیعتا مسئولان امنیتی کشور و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در اینباره اطلاعات مستند دارند.

وی در پاسخ به اظهارات اکبر افتخاری مبنی بر اینکه تنها ۳ درصد از مرز‌های کشور در اختیار مناطق آزاد است، بیان کرد: در ۳ یا ۴ نقطه از مرز‌های اصلی کشور ما، بیش از نیمی از واردات انجام می‌شود و این درحالیست که این مبادی ورود، بیش از یک درصد از مبادی ما را تشکیل نمی‌دهند.

بعضی از آمار دور از تصور است

این کارشناس مسائل پوشاک افزود: وقتی از قاچاق پوشاک صحبت می‌کنیم باید بتوانیم اطلاعات مربوط به آن را تحلیل کنیم؛ در حال حاضر طبق آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز میزان واردات پوشاک از ترکیه بیش از ۲ میلیارد دلار برآورد می‌شود و این عدد را اگر به عنوان فرض قرار دهیم یک کانتینر پوشاک ترکیه‌ای بین ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار ارزش دارد و اگر در خوش بینانه‌ترین حالت بگوییم که ارزش هر کانتینر ۱۰۰ هزار دلار است به این معناست که در سال ۲۰ هزار کانتینر از مرز‌های ما عبور می‌کنند یعنی در روز، نزدیک به ۸۰ کانتینر پوشاک از مرز‌های ترکیه به کشور ما وارد می‌شود و این حجم از واردات یعنی در هر ۲۰ دقیقه یک کانتینر پوشاک وارد کشور ما می‌شود و محاسبه‌ای ساده در این مورد نشان می‌دهد که این حرف دور از عقل است چرا که نمی‌توان تصور کرد که بدون هیچ کنترل و نظارتی هر ۲۰ دقیقه در کشور یک کانتینر وارد شود.

اگر مستنداتی برای قاچاق وجود داشت عاملان آن بازداشت می‌شدند

صدقمیز ادامه داد: شاید آنچه در گفت و گوی آقای شهریاری مطرح بوده این است که قاچاق با چنین حجمی از طریق مناطق آزاد ممکن است که به آنجا ترانزیت شوند و به سرزمین اصلی راه یابند؛ با این حال حرف آن‌ها قابل تایید نیست و این ادعا باید متکی به آمار باشد و اگر کسی آن را مطرح کرده باید با آمار دقیق و مستند از آن دفاع کند. با این حال شاید کسانی که این ادعا را مطرح کردند شواهدی داشته باشند، اما باید دانست که اگر مستندی دقیق برای قاچاق وجود داشت تا به حال باید عاملان آن ردیابی و بازداشت می‌شدند.

درباره قاچاق پوشاک آمار رسمی وجود ندارد

این عضو اتحادیه پوشاک تصریح کرد: وقتی راجع به قاچاق پوشاک صحبت می‌کنیم یعنی درباره اموری صحبت می‌کنیم که از آن‌ها آماری رسمی وجود ندارد و فقط می‌توانیم درباره آن‌ها به طور حدودی برآورد‌هایی داشته باشیم و برآورد‌ها هم بر اساس آمار بین المللی است چرا که کشور‌های دیگر از میزان دقیق پوشاکی که صادر کرده اند اطلاع دارند.

میزان قاچاق پوشاک تا حدی قابل تشخیص است

وی با اشاره به سفر رییس اتحادیه نساجی کشور ترکیه به ایران در سال ۹۴ بیان کرد: وی در گفت و گویی با مهندس افخمی رییس وقت سازمان توسعه و تجارت که در خبرگزاری ایرنا اتفاق افتاد اظهار کرد که میزان صادرات پوشاک ترکیه به ایران سالانه ۶ میلیارد دلار است و این درحالی بود که آمار‌های رسمی گمرک ما بیش از ۲۰۰ میلیون دلار را نشان نمی‌دادند؛ این تحلیلی است که از جانب ترکیه بیان شده بود و جنبه آماری نداشت.

صدقمیز همچنین گفت: در سال ۲۰۱۷ نهاد‌های بین المللی معتبر سرانه مصرف پوشاک هر ایرانی را سالانه ۱۸۵ دلار برآورد کردند و این یعنی کشور ما در سال ۱۴.۶ میلیار دلار پوشاک مصرف می‌کند و این مسئله اندازه بازار ما را نشان می‌داد؛ از محاسبه میزان پارچه تولیدی در کشور و از محاسبه میزان پارچه وارداتی کشور و ظرفیت‌های تولیدی تولیدکنندگان داخلی که ۲۱ هزار نفر از آن‌ها تولیدکننده صنفی و کمتر از ۶۰۰ نفر تولید کننده صنعتی هستند دریافتیم که در خوش بینانه‌ترین و غیرواقع بینانه‌ترین حالت نمی‌توانیم بیش از ۴ میلیارد دلار تولید پوشاک داشته باشیم و در نتیجه باید به مقدار ۱۰ میلیارد دلار پوشاک از طریق واردات تامین می‌شد و این ۱۰ میلیارد دلار قیمت تجاری نیست و قیمتی است که مردم پرداخت می‌کنند چرا که قیمت تجاری پوشاک با قیمت آن در خرده فروشی فاصله زیادی دارد و از طرفی بعضی لباس‌ها از بین می‌روند یا حتی در حراجی‌ها کمتر از قیمت خرید به فروش می‌رسند.

بیشتر قاچاق پوشاک از چین و ترکیه صورت می‌گیرد

این کارشناس مسائل پوشاک ادامه داد: با یک نگاه کارشناسی می‌توان گفت که قیمت تجاری این ۱۰ میلیارد دلار نزدیک به ۶ میلیارد دلار بوده است و آمار گمرک هم در تاریخ خود بیش از ۳۳۰ میلیون دلار واردات پوشاک را نشان نداده است و با احتساب همه این مقادیر میزان قاچاق به دست می‌آید.

وی درباره اینکه قاچاق پوشاک از کدام مبادی صورت می‌گیرد گفت: بیشتر میزان واردات و همچنین قاچاق پوشاک در کشور ما از چین و ترکیه صورت می‌گیرد و مبادی آن‌ها تا حدی مشخص است.

عضو اتحادیه پوشاک ادامه داد: از آنجا که مرز‌های ما با ترکیه محدود است قاچاق پوشاک از این کشور بیش از دو یا سه مبدا نیست و واردات پوشاک از چین نیز از طریق بنادر جنوبی اعمال می‌شود و شاید تمرکز بیشتر بر روی قشم باشد.

صد قمیز در پایان صحبت‌های خود گفت: وقتی داریم راجع به قاچاق پوشاک صحبت می‌کنیم یعنی داریم از فعالیتی غیر رسمی و غیر قانونی صحبت می‌کنیم که از آن آمار نداریم و کارکرد اعداد حدودی که اعلام می‌شود صرفا به این علت است که مسئولان کشور را متوجه مخاطرات کند و با توجه به آن‌ها با جدیت بیشتری روی قاچاق نظارت کنند.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان