تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۷
فریال مستوفی:

احتمال افزایش لیست کالاهای قابل معامله از کانال «INSTEX»

رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری خارجی اتاق بازرگانی می‌گوید احتمال معامله کالاهای غیرتحریمی با سازوکار «INSTEX» و همچنین اتصال سایر کانال‌های مالی کشورها به آن وجود دارد.

احتمال افزایش لیست کالاهای قابل معامله از کانال «INSTEX»

رویداد۲۴ فریال مستوفی درباره ثبت ساز و کار مالی ایران و اروپا «INSTEX» در فرانسه گفت: در حال حاضر این کانال مالی تنها برای کالا‌های بشردوستانه، غذا و دارو است، اما احتمال دارد یکسری از کالا‌هایی که بشردوستانه نیستند، ولی در فهرست کالا‌های تحریمی نیز قرار ندارند، بتوان با این ساز و کار معامله کرد.

وی همچنین پیش بینی کرد که در آینده کانال‌های مالی ایران با سایر کشور‌ها نیز به این ساز و کار متصل شوند. رییس مرکز سرمایه گذاری خارجی اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: در حال حاضر بانک کونلون چین همکاری‌های خود با ایران را متوقف کرده، اما برای کالا‌های بشردوستانه قرار است با ایران همکاری داشته باشد و می‌توان این بانک را به «INSTEX» متصل کرد.

عضو هیات نمایندگان تفاوت عملیات در بانک کونلون چین با ساز و کار «INSTEX» اروپا را تشریح کرد و گفت: شما می‌توانید برای خرید کالا‌های بشردوستانه پول نقد، اعتبارات اسنادی یا حواله به آن بدهید و کالای مورد نظر را خریداری کنید، اما هنوز نحوه عملیات «INSTEX» مشخص نشده و نمی‌دانیم که آیا تنها از محل ارز حاصل از صادرات کالا‌های نفتی امکان خرید وجود دارد یا اینکه می‌توان اعتبارات اسنادی برای آن گشود یا برای آن حواله ارزی صادر کرد.

مستوفی خاطرنشان کرد که با اجرایی و عملیاتی شدن INSTEX، سایر شرکای تجاری ایران از جمله چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، ... نیز می‌توانند از آن الگوبرداری کرده یا به این ساز و کار متصل شوند تا تجارت خود با ایران را حفظ کنند.

رییس کمیسیون سرمایه گذاری خارجی اتاق بازرگانی در عین حال درباره تاثیر اجرایی شدن «INSTEX» بر بازار ارز گفت: نوسانات ارزی در ماه‌های گذشته ناشی از آن بود که عرضه و تقاضا در بازار تناسبی با هم نداشت، ولی در حال حاضر تفاوت نرخ ارز در سامانه نیما، سنا و بازار آزاد کم شده است.

وی با بیان اینکه در ماه‌های اخیر تقاضا برای ارز کاهش یافته ادامه داد: از سوی دیگر بانک مرکزی نیز ارز بیشتری را به بازار تزریق می‌کند؛ «INSTEX» باعث تزریق شدن ارز بیشتر به بازار نمی‌شود و بیشتر نوعی معامله تهاترگونه است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان