تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

«شبی که ماه کامل شد» فیلمی در پاسخ به هشتگ «عوضش امنیت داریم»!

فیلم «شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد. این فیلم پیش از نمایش با حاشیه‌های بسیاری از جمله موضوع پول‌های کثیف روبرو شد.
نقد شبی که ماه کامل شد
رویداد۲۴ مازیار وکیلی: داستان فیلم «شبی که ماه کامل شد» درباره عشق عبدالحمید ریگی (با بازی هوتن شکیبا) پسر بلوچ به دختری بنام فائزه (با بازی الناز شاکر دوست) است. عبدالحمید و فائزه بعد از ازدواج به اصرار مادر فائزه (با بازی شبنم مقدمی) تصمیم می‌گیرند در تهران ساکن شوند. در یکی از سفر‌ها به بلوچستان ماموران امنیتی برای دستگیری برادر عبدالحمید که در حیاط خانه پول و اسلحه پنهان کرده به خانه آن‌ها می‌آیند و فائزه متوجه می‌شود عبدالمجید برادر عبدالحمید به پاکستان رفته و در آن‌جا یک گروه تکفیری تشکیل داده است. این البته ابتدای فیلم است ماجرا بسیار کش پیدا می‌کند.
 
مشکل اصلی فیلم جدید آبیار این است که وقایعی تکراری را به مدت دو ساعت کش می‌دهد تا بگوید گروه‌های تکفیری گروه‌هایی خشونت‌طلبی هستند که می‌توانند چنان بلایی بر سر یک جوان شاعرپیشه و عاشق بیاورند که زن خودش را با بی‌رحمی تمام به قتل برساند؛ احتمالا یک کارگردان کاربلد می‌توانست همین موضوع را در کلیپی سه دقیقه‌ای بسازد و بیننده هم لذت بیشتری ببرد. چه آنکه این موضوع، موضوع تازه‌ای نیست و بعید است تماشاگری که به تماشای فیلم آبیار می‌آید چیزی از اعمال خشونت‌بار گروه‌های تکفیری نداند! با این وصف عجیب است اعمال خشونت‌بار گروه ریگی  برای تماشاگر جذاب باشد و بتواند او را برای دو ساعت روی صندلی سینما نگه دارد.
 
آبیار نشان دادن خشونت تکفیری‌ها را کافی نمی‌داند تا تماشاگران از خشونت این گروه وحشی منزجر شود و سعی می‌کند گامی جلوتر برود و خدا را شکر کند که آنقدر امنیت دارد که این گروه‌های تکفیری نمی‌توانند به خاک ایران نزدیک شوند و کشور را ناامن کنند. با این توصیف شاید اساسا بتوان تم کلی فیلم آبیار را پاسخی دانست به هشتگ توئیتری «عوضش امنیت داریم»
 
آبیار هم تلویحاً دیدگاه حاکمیت را تایید می‌کند که اگر در مملکت مشکلاتی مانند تورم، بیکاری، نبود بسیاری از آزادی‌های مدنی و... را داریم، در عوض امنیت داریم و باید برای داشتن نعمت امنیت ممنون نهاد‌های امنیتی کشور باشیم.
 
آبیار از دل این دیدگاه محافظه‌کارانه نکته‌ای را برجسته می‌کند که قابل تامل است. اولویت امنیت بر همه چیز. این‌که اگر امنیت نباشد تمام هستی مملکت بر باد خواهد رفت تایید نگاهی است که محافظه‌کاران به نحوه اداره کشور دارند. از طرف دیگر آبیار هیچ‌گاه به ریشه و چرایی تشکیل یک گروه تکفیری نمی‌پردازد. هیچ‌گاه نمی‌گوید چرا برخی از جوانان بلوچ جذب این گروه‌ها می‌شوند.
 
«شبی که ماه کامل شد» یکی از آخرین پروژه‌هایی است که سرمایه‌گذار آن سید محمد امامی است. همان سرمایه‌گذار معروفی که تلاش کرد با ورود به سینما از جنجال‌های قضایی بانک سرمایه دور باشد، اما نتوانست. امامی پارسال هم با همکاری قاسمی (همسر آبیار) فیلم مصادره را ساخت. این گروه داشت بدل به یک تیم می‌شدند که پای امامی به دادگاه باز شد. باید دید آیا به مشکل خوردن امامی باعث می‌شود خللی در روند فیلم‌سازی آبیار و همسرش ایجاد شود یا خیر.
 
سایه پول‌های مسئله‌دار یا پول‌های کثیف مدت‌هاست بر سر سینمای ایران سنگینی می‌کند و بسیاری از کارگردانان را هم از طیف‌های مختلف درگیر خودش کرده است. درباره فیلم «شبی که ماه کامل شد» نیز گفته شد با پول‌های کثیف ساخته شده و رد پای سیدمحمد امامی در آن دیده می‌شود. با اینهمه نرگس آبیار البته در نشست خبری پس از نمایش فیلمش تمام اتهامات مربوط به پول‌های کثیف برای ساخت این فیلم را تکذیب کرده است.
 
روابط عمومی فیلم نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که «تمام حقوق این فیلم در اختیار محمدحسین قاسمی (تهیه‌کننده و همسر نرگس آبیار) و نیز سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و بومی سیستان و بلوچستان است.»
 
کارگردان: نرگس آبیار
فیلمنامه نویس: نرگس آبیار، مرتضی اصفهانی
مدیر فیلمبرداری: سامان لطفیان
صدابردار: مهدی صالح کرمانی
چهره‌پرداز: ایمان امیداوری
طراح صحنه و لباس: محمدرضا شجاعی
تدوین: حمید نجفی‌راد
صداگذاری: آرش قاسمی
موسیقی: مسعود سخاوت‌دوست
 
بازیگران: الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، فرشته صدرعرفایی، شبنم مقدمی، پدرام شریفی، فرید سجادی حسینی، امین میری، بانیپال شومون، آرمین رحیمیان
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان