تاریخ انتشار: ۱۲:۴۲ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
وزیر نفت:

لجبازی عده‌ای در کرسنت ما را در چاه عمیق انداخت

وزیر نفت دستاوردهای صنعت نفت طی ٤٠ سال گذشته و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را تشریح کرد.

لجبازی عده‌ای در کرسنت ما را در چاه عمیق انداخت

رویداد۲۴ بیژن زنگنه در نشستی خبری که صبح امروز برگزار شد، با اشاره به انتقاداتی که درباره امضای قرارداد با شرکت‌های چینی و روسی مطرح می‌شود، گفت: من فقط نوکر یک ملت هستم و فقط در مقابل یک ملت تعظیم می‌کنم و آن هم ملت ایران است.

وی درباره مذاکرات برای امضای قرارداد با شرکت‌های خارجی اظهار کرد: کدام قرارداد بوده که طرف مقابل خواسته و ما امضا نکردیم؟ وقتی طرف مقابل حاضر نیست امضا کند، من چه کاری می‌توانم انجام دهم؟

او از بهره‌برداری از پایانه جاسک در سال ٩٩ خبر داد و افزود: پایانه جاسک یک پایانه صادراتی خارج از خلیج فارس است که کارهای ساخت خط لوله، احداث مخزن و ایجاد ترمینال آن آغاز شده است و در سال ٩٩ در دریای عمان به بهره‌برداری می‌رسد.

رأی کرسنت صادر شد، شفاف‌سازی می‌کنیم

وی در ادامه درباره کرسنت و انتقاداتی که به شخص وزیر می‌شود، گفت: در جلسه رأی اعتماد من در دولت یازدهم، موضوع کرسنت مطرح شد، اما رأی آوردم. در جلسه رأی اعتماد من در دولت دوازدهم، کلمه‌ای از کرسنت مطرح نشد و باز هم رأی آوردم. اکنون دوباره این موضوع را بعد از سال‌ها مطرح کرده‌اند.

وزیر نفت با تاکید بر این‌که کرسنت یک پرونده زنده است، اظهار کرد: عده‌ای با لجبازی و ندانستن قواعد بین‌المللی، ما را در یک چاه عمیق انداختند. من سعی کردم کشور را از چاه عمیق خارج کنم.

زنگنه با بیان این‌که ایران در فرآیند داوری کرسنت عملکرد خوبی داشته است، توضیح داد: داوری درصدد صدور رأی بود که به تأخیر انداختند. امیدوارم با کارهایی که دنبال می‌کنیم، وضعیت خوبی داشته باشیم. اعدادی که از سوی برخی افراد در کشور مطرح می‌شود به نفع کرسنت است. تا نزدیک به موفقیت می شویم، عدد یا بحثی مطرح می‌شود که به ضرر ماست. اگر رأی صادر شود، می‌توانیم حرف‌هایمان را بگوییم تا علیه‌مان استفاده نشود.

بررسی وضعیت صنعت نفت طی ٤٠ سال

وی در ادامه به بررسی وضعیت صنعت نفت از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: زمانی که انقلاب اسلامی پیروز شد، چیزی به نام صنعت گاز وجود نداشت. ظرفیت تولید بسیار کم و در حد ٣٦میلیون مترمکعب در روز بود که توسط پالایشگاه بیدبلند انجام می‌شد. درحال حاضر میزان تولید این پالایشگاه ۱۰۶۰ میلیون مترمکعب در روز است.

وزیر نفت ادامه داد: میزان انشعابات در سال ١٣٥٧، ٥٢ هزار بود که این میزان درحال حاضر، ١١.٥میلیون است. هم‌چنین پوشش گازرسانی در سال ۱۳۵۷ نزدیک به صفر بود اما درحال حاضر ٩٢ درصد جمعیت از گاز طبیعی بهره‌مندند. هم‌چنین در سال ۱۳۵۷، یک روستا گازرسانی شده بود که درحال حاضر این تعداد به ٢٧ هزار روستا رسیده است.

او در ادامه با بیان این‌که تولید میعانات در سال ۱۳۹۷ صفر بود، گفت: درحال حاضر روزانه، ٧٥٠ هزار بشکه میعانات گازی تولید می‌شود. هم‌چنین مجموع فروش محصولات پتروشیمی که در سال ۱۳۵۷ یک میلیون تن بود، امسال به بیش از ٣٠میلیون تن و به ارزش ١٧میلیارد دلار رسیده است.

به گفته زنگنه، پالایش نفت در سال ۱۳۵۷، یک دهم میلیون بشکه بود که درحال حاضر به ٢.٢میلیون بشکه رسیده است. میزان تولید بنزین نیز از ١٤میلیون بشکه در روز به ١٠٥ میلیون بشکه در روز رسیده است.

وی، با بیان این‌که میزان تولید نفت خام کاهش یافته است، افزود: ظرفیت تولید نفت خام در اوایل انقلاب، پنج میلیون بشکه در روز بود که این میزان درحال حاضر چهار میلیون بشکه است.

افزایش ذخایر قابل استحصال کشور

وزیر نفت از افزایش ذخایر قابل استحصال خبر داد و گفت: در سال ۱۳۵۷ مجموع ذخایر قابل استحصال ٨٨ میلیارد بشکه بوده و با این‌که طی ٤٠ سال، ٥٠ میلیارد بشکه برداشت داشته‌ایم میزان ذخایر درحال حاضر ١٦٠میلیارد بشکه نفت خام است. هم‌چنین این میزان از ٩ تریلیون ذخایر گازی به ٣٣ تریلیون رسیده است. میزان تزریق گاز به میادین نفتی هم در سال ۱۳۵۷، ٢.٧ میلیون مترمکعب بوده که این میزان درحال حاضر ٧٧ میلیون مترمکعب است.

وزیر نفت با تاکید بر اولویت توسعه میادین مشترک نفتی گفت: اکنون میزان برداشت روزانه ایران از پارس جنوبی از قطر بیش‌تر است. هم‌چنین میزان برداشت از میادین غرب کارون در سال ۱۳۹۲، ٧٠ هزار بشکه بود که این میزان تا آخر سال جاری، به ٣٥٠ هزار بشکه می‌رسد. هم‌چنین گازهای فلر، ظرف دو سال و نیم آینده جمع‌آوری خواهد شد.

طرح‌های آماده بهره‌برداری

وی در ادامه درباره طرح‌های آماده بهره‌برداری توضیح داد: به زودی چهار پالایشگاه با ظرفیت ١١٠ میلیون مترمکعب با حضور رئیس جمهوری افتتاح می‌شود که متعلق به فازهای ١٣ و ٢٢تا ٢٤ است. با افتتاح این فازها و تکمیل بخش دریایی فاز ١٤، از پارس جنوبی فقط فاز ١٤باقی می‌ماند.

وزیر نفت ادامه داد: در سال ۱۳۹۸ برای نخستین بار، تولید اتان به ١٠ میلیون تن در سال می‌رسد.

مردم غریبه نیستند

زنگنه در ادامه با اشاره به انتقاداتی مبنی بر این‌که وزارت نفت اطلاعات را شفاف‌سازی نمی‌کند، گفت: نوک اصلی جنگ سنگین که آمریکا علیه ملت ایران با حمایت اسرائیل و اشرار منطقه شروع کرده، صنعت نفت است. آمریکا قصد داشت درآمد صادراتی ایران را صفر کند اما نتوانست. حالا قصد دارند در نقل و انتقال پول، اختلال ایجاد کند تا در ایران گرانی و کمبود به وجود آید و مردم نگران شوند.

وی ادامه داد: ما تلاش می‌کنیم آمریکا موفق نشود. همکاران من تلاش شبانه‌روزی دارند. مشکلی که در این شرایط جنگی وجود دارد، این است که نمی‌توان همه اطلاعات را به مردم گفت. مردم ایران غریبه نیستند اما وقتی اطلاعاتی ارائه شود، به گوش اشرار منطقه هم می‌رسد.

وزیر نفت با تاکید بر این‌که نباید اطلاعات و راه‌های دور زدن تحریم را لو داد، اظهار کرد: حتی آقای پمپئو هم از ما یاد گرفت و گفت اطلاعاتی نمی‌دهم که ایران از آن استفاده کند.

زنگنه ادامه داد: این‌که اطلاعات را ارائه نمی‌کنیم، به معنی این نیست که کاری انجام نمی‌دهیم. یک فرمانده عملیات نمی‌تواند نقشه‌های خود را لو دهد زیرا به کشتار سربازان خودی منجر می‌شود.

برای دشمنان اتاق تاریک داریم

وی ادامه داد: ما برای دشمنان ملت ایران اتاق تاریک داریم؛ ناراحتم که سعی می‌کنم از اطلاعات محافظت کنم اما همه چیز برای نظام شفاف و روشن است و روزی که سختی‌ها تمام شود، اطلاعات را به مردم خواهیم داد. برخی ما را تحریک به گفتن می‌کنند اما ما اطلاعاتی نمی‌دهیم. من در جنگ هم بودم و جنگ را درک کردم اما این شرایط از جنگ سخت‌تر است.

وزیر نفت از پیگیری وضعیت نفت ایران توسط اوفک خبر داد و گفت: چند صد نفر در اوفک به‌صورت لحظه‌ای، مسائل ایران را دنبال می‌کنند و به افرادی که با آن‌ها در تعاملیم، تلفن می‌کنند و از آن‌ها می‌خواهند ارتباط خود را با ما قطع کنند.

طرف مقابل در امضای قرارداد باید راضی باشد

زنگنه با اشاره به انتقاداتی که درباره مذاکره با چین و روسیه برای امضای قرارداد مطرح می‌شود، گفت: افرادی که می‌گویند تمایل همکاری با چین و روسیه را نداشتیم، چه دلیلی دارند؟ با توتال قرارداد امضا کردیم و اصرار کردیم که چینی‌ها در کنسرسیوم حضور داشته باشند. برای توسعه میادین آزادگان و یادآوران، پذیرفتیم توسعه را خارج از مناقصه انجام دهند.

وی ادامه داد: در نامه‌ای که توسط ٧٢ نماینده نوشته شده، ذکر شد که چرا عربستان از رئیس جمهوری چین استقبال بهتری کرد اما در ایران این استقبال نشد؟ آیا این موضوع را من باید جواب بدهم؟ هر کشوری پروتکل استقبال خودش را دارد. من هم با چینی‌ها و هم با روس‌ها حاضر به همکاری بودم اما طرف مقابل هم باید بپذیرد.

مجلس تصمیمی درمورد قیمت بنزین نخواهد گرفت

زنگنه درباره کشف نفت در جزیره مینو توضیح داد: اطلاعاتی که ما درباره کشف نفت در آبادان اعلام کردیم، به همان اندازه‌ای بود که اعلام شد. نفت این میدان سبک است و اطلاعات بیش‌تر، پس از بررسی بیش‌تر اعلام می‌شود. سال‌ها بود در آبادان و جنوب دارخوین به‌دنبال کشف نفت بودیم. امیدواریم در این اطراف، باز هم میدان‌های دیگری کشف کنیم.

وی درباره قیمت بنزین اظهار کرد: سالانه ۹ درصد به تعداد خودروها افزوده می‌شود و به همین میزان، مصرف بنزین افزایش می‌یابد. فکر می‌کنم مجلس شورای اسلامی، در سال ۹۸ تصمیمی درباره قیمت بنزین نخواهد گرفت.

اروپایی‌ها نفت نمیخرند

وزیر نفت درباره انتقاداتی که از صادرات فراورده مطرح می‌شود گفت: ما در فروش نفت خام معافیت داریم اما در فروش فراورده خیر. باید روزی ٦٠ هزار تن فراورده صادر کنیم. می‌گویند به کشورهای همسایه صادر کنید، مگر نیاز کشورهای همسایه چقدر است؟

زنگنه هم‌چنین درباره خرید نفت اروپایی‌ها از ایران تاکید کرد: از اروپا، هیچ کشوری جز ترکیه از ایران نفت نمی‌خرد. یونان و ایتالیا ازسوی آمریکا معاف شده‌اند اما از ایران نفت نمی‌خرند و پاسخ تماس ما را هم نمی‌دهند.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان