تاریخ انتشار: ۱۹:۰۳ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۷

شکست دوباره آمریکا در «لاهه»

جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری درباره موضوع شکایت ایران از آمریکا شروع شد.

شکست دوباره آمریکا در «لاهه»

رویداد۲۴ جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری (دیوان لاهه) درباره شکایت ایران از آمریکا شروع شد.

دیوان صلاحیت خود برای بررسی این پرونده را مورد تأیید قرار داد و اعتراض امریکا در این خصوص را رد کرد.

بر اساس اعلام دیوان لاهه؛ یکی از اعتراضات آمریکا درباره عدم مشروعیت دیوان بین‌المللی دادگستری بر اساس یکی از مواد مندرج در پیمان مودت میان واشنگتن و تهران در سال ۱۹۵۵ میلادی رد شده و مطابق با آن دیوان می تواند در این موضوع ورود کند.

وی در بخش دیگری از متن حکم دیوان لاهه گفت: خروج آمریکا از پیمان مودت، هیچ تأثیری بر صلاحیت دیوان در خصوص بررسی پرونده شکایت ایران ندارد.

رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری متن حکم قضات درباره نظر دیوان در این خصوص را به این شرح قرائت کرد:

۱- در اولین مورد از لایحه اعتراضی آمریکا درباره عدم صلاحیت دیوان برای ورود به این موضوع وفق پیمان مودت در سال ۱۹۵۵، قضات به اتفاق آراء آن را رد کردند.

۲- دومین مورد از اعتراض آمریکا با ۱۱ موافق در برابر ۲ رأی مخالف مورد قبول دیوان واقع شد.

۳- سومین مورد اعتراض آمریکا با ۱۱ رأی موافق در برابر ۴ مخالف دارای مقبولیت از سوی دادگاه نیست.

۴- این مورد از اعتراض آمریکا به درخواست ایران از دیوان (برای بررسی شکایت تهران از واشنگتن وفق پیمان مودت) نیز به اتفاق آراء رد شد.

بر این اساس و با رد اعتراض آمریکا، هم ایران می تواند به بلوکه شدن دارائی های خود توسط آمریکا اعتراض و شکایت کرده و هم دادگاه لاهه (بر خلاف اعتراض و ادعای آمریکا) دارای صلاحیتِ بررسی و صدور حکم در خصوص شکایت ایران است.

بر اساس موافقت دیوان بین‌المللی دادگستری برای ورود به این پرونده، رأی نهایی درباره شکایت ایران از آمریکا در موضوع بلوکه شدن دارائی های تهران توسط واشنگتن نیز در جلسه این نهاد در زمان آینده اعلام خواهد شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان