تاریخ انتشار: ۱۳:۳۸ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۷
ایرباس اعلام کرد؛

تولید ایرباس A۳۸۰ متوقف شد

ایرباس به خاطر کاهش فروش، تولید هواپیماهای A۳۸۰ را متوقف کرد.

تولید ایرباس A۳۸۰ متوقف شد

رویداد۲۴ به نظر می‌رسد تصمیم ایرباس برای توقف تولید A۳۸۰ یک جدال تجاری فرا اقیانوس اطلسی بر سر ادعا‌های دوطرفه مربوط به سوبسید‌های غیرقانونی هواپیما به راه اندازد. ایرباس یک طرح دو ساله را برای توقف ساخت بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان اجرایی می‌کند.

این هواپیما سازی اعلام کرد در بحبوحه نزاع تجاری بین اتحادیه اروپا و آمریکا بر سر حمایت دولتی از ایرباس و رقیب آمریکایی آن، بوئینگ، توقف تولید این هواپیما در روز پنجشنبه به خاطر کاهش فروش، یک مدل هواپیمای مسافربری را حذف کرده است.

پس از ۱۵ سال و هزاران صفحه اقامه دعوی، دو طرف در پروسه داوری در سازمان تجارت جهانی گیر کرده‌اند تا میزان خسارتی که هرکدام از طریق حمایت زده‌اند مشخص شود.

سازمان تجارت جهانی سال گذشته اعلام کرد که اتحادیه اروپا نتوانسته وام‌های توسعه‌ای دولتی را برای A۳۸۰، بزرگترین هواپیمای مسافری جهان بردارد و جدیدترین جت دوربرد اروپایی A۳۵۰ باعث خسارت به بویینگ و کارگران آمریکایی شده است.

حالا اتحادیه اروپا آماده می‌شود به سازمان تجارت جهانی ثابت کند که سوبسید‌های A۳۸۰ دیگر وجود ندارد، چون این هواپیما از بازار خارج شده است.

بخش مربوط به A۳۸۰ باید از این پرونده خارج شود، چون پس از ۲۰۲۱ دیگر ساخته نخواهد شد.
آمریکا ادعا می‌کند که سوبسید‌های پرداخت شده به A۳۸۰ به شکل وام‌های دولتی، به طور جبران‌ناپذیری باعث کاهش فروش بوئینگ شده و باید از طریق تحریم حل شود.

داوری سال گذشته بخشی از یک درگیری دو طرفه بین اتحادیه اروپا و آمریکا بر سر سوبسید‌های هواپیما بود که می‌تواند باعث اقدامات تلافی‌جویانه این دو ابرقدرت تجاری شود.

دولت ترامپ سال گذشته اعلام کرد اگر اتحادیه اروپا همچنان به منافع آمریکا آسیب برساند، اقدامات متقابل در مورد کالا‌های اروپایی انجام خواهد داد. قوانین سازمان تجارت جهانی به آمریکا اجازه می‌دهد هر صنعتی را هدف قرار دهد، چون تمام کالا‌ها در یک گروه قرار میگیرند.

بویینگ پیش‌بینی کرده این عوارض به میلیارد‌ها دلار در سال برسد و از اوایل ۲۰۱۹ آغاز شود.
ایرباس اعلام کرد دیگر نیازی به بازپرداخت وام‌های دولتی A۳۸۰ ندارد، چون دولت‌ها توافق کرده‌اند در ریسک این پروژه ۱۵ میلیارد یورویی سهیم شوند.


تخمین زده می‌شود وام‌های پرداخت نشده دولتی مربوط به A۳۸۰ یک میلیارد یورو باشد.
آمریکا از ایرباس خواسته از این وام‌های اروپایی استفاده نکند یا آن را با نرخ‌های بازار پرداخت کند.

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان