تاریخ انتشار: ۱۶:۰۹ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

اتحاد ایران و هند در برابر پاکستان و عربستان/ آیا تنش‌های مسلحانه در مرز افزایش پیدا خواهد کرد؟

تهدید پاکستان به انتقام گیری و همدستی نیروهای امنیتی این کشور با تروریست ها و سفر محمد بن سلمان به اسلام آباد گمانه زنی ها را درباره احتمال افزایش تنش های نظامی در مرزهای کشور افزایش داده است.
اتحاد ایران و هند در برابر پاکستان و عربستان/ آیا تنش‌های مسلحانه در مرز افزایش پیدا خواهد کرد؟
 
رویداد۲۴ غروب روز چهارشنبه ۲۴ بهمن در محدوده چانعلی جاده خاش-زاهدان حمله‌ای تروریستی علیه یک اتوبوس حامل مرزبانان ایرانی صورت گرفت که به شهادت ۲۷ تن از ۴۰ سرنشین این اتوبوس انجامید.

وزارت خارجه ایران بالافاصله از احضار سفیر پاکستان به وزارت خانه خبر داد و خواستار اقدامات سریع و لازم جهت شناسایی و دستگیری عوامل حمله به اتوبوس مرزبانان ایرانی شد.
 
به گفته بهرام قاسمی، در این دیدار همچنین به سفیر پاکستان اعلام شد که جمهوری اسلامی «از دولت و ارتش پاکستان انتظار دارد با قاطعیت و جدیت لازم علیه پایگاه‌ها، تحرکات و استقرار گروهک‌های تروریستی فعال در مناطق مرزی این کشور با جمهوری اسلامی ایران برخورد کند.»

صبح امروز بهرام قاسمی در نشست خبری با اصحاب رسانه بار دیگر بر ادامه پیگیری‌ها و رایزنی‌ها با طرف پاکستانی برای انجام اقدامات لازم جهت مقابله با این گروه‌های تروریستی در مرز‌های مشترک دو کشور خبر داد.

روز گذشته سوشما سواراج وزیر خارجه هندوستان نیز در حالی به ایران سفر کرد که همتای ایرانی او برای شرکت در نشست امنیتی مونیخ در ایران حضور نداشت. سفر برنامه ریزی نشده سواراج به ایران و دیدار او با عباس عراقچی معاون سیاسی سوالاتی را در مورد احتمال ارتباط این دیدار با افزایش تنش‌های ایران و پاکستان ایجاد کرد.

قاسمی در واکنش به این سوال مذاکره دو کشور درباره مساله مبارزه با تروریسم را بدون اشاره به حادثه خاص برای مرزبانان ایرانی رد نکرد و گفت: تروریسم پدیده شوم دامن‌گیری است که مقابله با آن، نیازمند اجماع جهانی و همکاری همه‌جانبه کشور‌ها است و این مسئله می‌تواند میان تهران و دهلی‌نو مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

پاکستانی‌ها از ابتدای کلید خوردن پروژه چابهار و سرمایه گذاری هندی‌ها در این پروژه، نگرانی‌های خود را از حضور رقیب منطقه ایشان در مرز‌های مشترک با ایران ابراز کرده بودند.

با وجود تکذیب این نگرانی‌ها از سوی طرف ایرانی و پاکستانی و دعوت پی در پی ایران از پاکستان برای مشارکت در پروژه توسعه بندر چابهار، به نظر میرسد این نگرانی‌ها از بین نرفته است.

در بهار سال ۲۰۱۶ و در حالی که مذاکرات ایران و هند بر سر توسعه بندر چابهار با سرمایه گذاری هندی‌ها به نتیجه رسیده و حسن روحانی به همین مناسبت به هند سفر کرده بود، این سفر با انتشار یک خبر از سوی رسانه‌های پاکستانی تحت الشعاع قرار گرفت.

پاکستانی‌ها همزمان با سفر رییس جمهور ایران به دهلی از مردی را در استان پر تنش بلوچستان به اتهام جاسوسی برای هند بازداشت کردند. مرد بازداشت شده، ظاهرا اعتراف کرده بود که به طور غیر قانونی با پاسپورت هندی و ویزای معتبرایران وارد پاکستان شده و پاکستانی‌ها مدعی شدند که سازمان اطلاعات هند درگیر بی ثبات سازی پاکستان از طریق استفاده از خاک بلوچستان و جذب جنگ جویان بلوچ و دامن زدن به خشونت‌های فرقه گرایانه است.
 
با همه اینها، اقدامات ایران به مذاکرات دیپلماتیک محدود نشده است.
 
فرمانده سپاه پاسداران ایران «نیرو‌های امنیتی در پاکستان» را به حمایت از گروه مسلح عامل حمله انتحاری اخیر به اتوبوس حامل مرزبانان در استان سیستان و بلوچستان متهم کرد و از پاکستان خواست تا " نحوه برخوردش با این گروه را تغییر دهد. "

او تاکید کرد: در غیر این صورت "برخورد ما با گذشته متفاوت خواهد بود" و نیرو‌های ایرانی "اقدامات جبرانی" علیه جیش العدل انجام خواهد داد و پاکستان هم "آثار و پیامد‌های حمایتش از این گروه ضدانقلاب" را خواهد دید.
 
سردار باقری رییس ستادکل نیرو‌های مسلح کشور نیز امروز در اظهار نظری اقدام ایران برای انتقام گیری از گروهک تروریستی جیش العدل خبر داد و گفت: اگر به هر دلیلی مراکز آموزشی، اردویی، آمادی و استقرار گروهک‌های تروریستی در پاکستان قصد ادامه فعالیت داشته باشند براساس منشور ملل متحد، این حق طبیعی و بین‌المللی جمهوری اسلامی است که رأساً با این مراکز برخورد کرده و در صورت ضرورت انتقام گرفته می‌شود.
 
ظهر امروز نیز روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه ای از اقدام قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در شناسایی و متلاشی کردن خانه های تیمی عوامل جنایت تروریستی اخیر سیستان و بلوچستان، در سراوان وخاش و دستگیری آنان خبر داد.

همزمان با این تحولات، پاکستان ار روز گذشتنه میزبان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان بوده است که به گفته برخی مقامات پاکستانی برای امضای قرارداد‌هایی به ارز ۲۰ میلیارد دلار به اسلام آیاد سفر کرده است.

استقبال بی نظیر مقامات پاکستانی از ولیعهد عربستان تا جایی پیش رفت که عمران خان نخست وزیر پاکستان با اتومبیل شخصی خود محمد بن سلمان را تا محل اقامتش همراهی کرد.

در این سفر دو روزه توافقاتی برای سرمایه گذاری‌هایی در بخش انرژی این کشور از جمله در پالایشگاه‌های مرزی پاکستان با ایران به امضا رسید.

سرمایه گذاری عربستانی‌ها در مناطق مرزی ایران و پاکستان و حضور سعودی‌ها به اسم پیمانکار در این مناطق، برای تهران مایه نگرانی خواهد بود.

ایران، عربستان و امارات را مقصر حادثه تروریستی در زاهدان میداند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
1
1
حتما عربستان از این سرمایه گذاریها اهداف شومی رو دنبال میکنه نیروهای مسئول بهتر مراقب و حساسیتشون رو نسبت به این قضیه بیشتر کنند و در صورت بروز حادثه ای قاطعانه و بدون درنگ پاسخی کوبنده به دشمن بدهد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
0
0
نظر من ایینه نباید شتابزده به هند نزدیک شد و سریع با پاکستان برید بهتره کم کم به هند و با احتیاط نزدیک بشیم
نظرات شما
پیشخوان