تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

پاکستان چه هزینه‌های برای آزادی ۳۵۰۰ کبوتر پیش پای محمد بن سلمان پرداخته است؟

بلوک متحد هند، ایران و افغانستان در روزهای اخیر موضع گیری های صریحی علیه اقدامات تروریستی سرویس های جاسوسی پاکستان کلید زده اند. پاکستان در بین همسایگان خود منزوی شده، اما هنوز کارت‌های ارزشمندی برای بازی کردن در تحولات منطقه دارد.
پاکستان چه هزینه‌های برای آزادی ۳۵۰۰ کبوتر پیش پای محمد بن سلمان پرداخته است؟
 
رویداد۲۴  بازدید کنندگان از بازار پرنده‌های پاکستان این هفته شاهد خالی شدن انبارهایشان بودند. برای خوش آمد محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، بازار پرندگان از کبوتر خالی شد. آن‌ها ۳۵۰۰ کبوتر را پیش پای محمد بن سلمان آزاد کردند تا او احساس کند در خانه است.

صد‌ها هتل پنج ستاره برای اقامت هیات هزار نفره عربستان در نظرگرفته شد و دولت پاکستان که سال گذشته اتومبیل‌های لوکس خود را برای پول به حراج گذاشته بود امسال ۳۰۰ دستگاه اتومبیل تویوتای لندکروز برای میهمانان تدارک دید.

محمد بن سلمان نیز اسلحه کمری طلا به ارمغان آورد. در حالی که پاکستان سعی میکرد روابطش را با یک کشور تقویت کند همزمان روابطش با دیگران تحت الشعاع قرار گرفت. در هفته‌های اخیر سه همسایه هند یعنی ایران، هند و افغانستان این کشور را به دست داشتن در تروریسم بین المللی متهم کردند.

۱۳فوریه در اثر یک حمله تروریستی ۲۷ نفر در ایران کشته شدند. مقام‌های ایرانی گفته اند که این بمب گذاران از خاک پاکستان اقدام به حمله تروریستی کرده اند. یکی از فرماندهان سپاه ایران تهدید کرد که اگر پاکستان با ان‌ها مقابله نکند آن‌ها مجبورند خودشان وارد مبارزه با گروه‌های تروریستی‌ای که توسط سرویس‌های امنیتی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تجهیز شده اند شوند. این تهدید به نظر علیه سازمان اطلاعات جاسوسی پاکستان و برخی سازمان‌های جاسوسی از کشور‌های آمریکا، عربستان و اسرائیل بود.
 
روز بعد جیش المحمد، دیگر گروه تروریستی جهادی که مقرشان در استان پنجاب پاکستان است مسئولیت یک حمله انتحاری در کشمیر هند را بر عهده گرفتند. در این حمله ۴۴ نفر کشته شدند. در ۱۵ فوریه نیز افغانستان در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل به دیدار‌های اخیر پاکستانی‌ها با سران طالبان اعتراض کرد و گفت: این بخشی از مذاکرات به رهبری آمریکاست که نقض حاکمیت سرزمینی افغانستان به حساب می‌آید.
 
در حال حاضر پاکستان خودش را از نظر دیپلماتیک در انزوا میبیند. در ۱۷ فوریه سوشما سواراج وزیر خارجه هند در اقدامی از پیش تعیین نشده به تهران سفر کرد.
 
عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران در توییتر خود در باره این دیدار گفت: ما با هم در مورد مبارزه علیه تروریسم در منطقه به توافق‌هایی دست پیدا کردیم. دیگر بس است.
 
روز ۱۹ فوریه محمد بن سلمان به دهلی نو سفر کرد؛ یعنی جایی که مقامات هندی سعی داشتند او را قانع کنند که در اقتصاد آن‌ها میتواند بسیار بهتر از اقتصاد پاکستان برای سرمایه گذاری عمل کند.
 
سال گذشته عربستان سعودی سعی داشت تا حمایتش را از پاکستان به دلیل عدم عضویت این کشور در FATF بردارد. در نهایت پاکستان در فهرست خاکستری گروه اقدام مالی قرار گرفت. وضعیت این کشور در حال حاضر در حال بررسی است.
 
با همه این‌ها پاکستان هنوز به طور کامل منزوی نشده. چین پیشنهاد تقویت روابط دیپلماتیک با پاکستان را داده است.
 
پاکستانی‌ها از ابتدای کلید خوردن پروژه چابهار و سرمایه گذاری هندی‌ها در این پروژه، نگرانی‌های خود را از حضور رقیب منطقه ایشان در مرز‌های مشترک با ایران ابراز کرده بودند. آنها همزمان با کلید خوردن پروژه چابهار با چینی ها وارد مذاکره شده و توسعه بندر گوادار را به عنوان بندر رقیب چابهار در دستور کار قرار دادند.

با وجود تکذیب این نگرانی‌ها از سوی طرف ایرانی و پاکستانی و دعوت پی در پی ایران از پاکستان برای مشارکت در پروژه توسعه بندر چابهار، به نظر میرسد این نگرانی‌ها از بین نرفته است.

در بهار سال ۲۰۱۶ و در حالی که مذاکرات ایران و هند بر سر توسعه بندر چابهار با سرمایه گذاری هندی‌ها به نتیجه رسیده و حسن روحانی به همین مناسبت به هند سفر کرده بود، این سفر با انتشار یک خبر از سوی رسانه‌های پاکستانی تحت الشعاع قرار گرفت.

پاکستانی‌ها همزمان با سفر رییس جمهور ایران به دهلی از مردی را در استان پر تنش بلوچستان به اتهام جاسوسی برای هند بازداشت کردند. مرد بازداشت شده، ظاهرا اعتراف کرده بود که به طور غیر قانونی با پاسپورت هندی و ویزای معتبرایران وارد پاکستان شده و پاکستانی‌ها مدعی شدند که سازمان اطلاعات هند درگیر بی ثبات سازی پاکستان از طریق استفاده از خاک بلوچستان و جذب جنگ جویان بلوچ و دامن زدن به خشونت‌های فرقه گرایانه است.
 
چینی‌ها بار‌ها اقدام سازمان ملل برای قرار دادن نام مسعود اظهر رهبر یک گروه مسلح پاکستان در فهرست تروریست‌ها جلوگیری کرده است. نقش محوری پاکستان در صلح افغانستان و نشاندن گروه‌های شورشی بر سر میز مذاکره نیز به این رویه چین کمک کرده است.
 
روز ۱۹ فوریه نماینده پاکستان در کابل به نوعی اعلام کرد که ممکن است در صورتی که پاکستان تحت فشار قرار بگیرد رویه مذاکرات برهم بخورد. این اولین بار نیست که پاکستان بازوی دیپلماتیکش را از دست میدهد، اما هنوز کارت‌های با ارزشی برای بازی کردن دارد.
 
 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۴
0
0
کاملا معلومه پاکستان بخاطر حمایتهای چین و عربستان و امریکا شیر شده ایران افغانستان هندوستان باید پاکستان رو منزوی کنند
نظرات شما
پیشخوان