تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۷
بر اساس پیمایش سال ۹۷ وزارت علوم؛

۵۳ درصد دانش آموختگان شاغل هستند

بر اساس پیمایش سال ۹۷ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ۳۷۹ هزار و ۶۸ دانش آموخته دانشگاه‌های کشور معادل ۵۳.۰۶ درصد، شاغل هستند.
۵۳ درصد دانش آموختگان شاغل هستند
رویداد۲۴ نخستین پیمایش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از رصد اشتغال دانش آموختگان حاکی از آن است که هم اکنون ۷۱۴ هزار و ۳۷۵ نفر دانش آموخته مراکز دانشگاهی هستند و از این تعداد ۳۷۹ هزار و ۶۸ نفر معادل ۵۳.۰۶ درصد آن‌ها شاغل هستند.

**آمار دانش آموختگان غیرشاغل در کشور
بخش دیگری از پیمایش وزارت علوم به شناسایی دانش آموختگان غیرشاغل اختصاص یافته است. بر اساس رصدی که صورت گرفته است، غیرشاغلان در هنر ۲۴ هزار و ۱۸۳ نفر، کشاورزی و دامپزشکی ۱۸ هزار و ۸۵۸ نفر، فنی و مهندسی ۱۲۴ هزار و ۵۱۰ نفر، علوم پزشکی هشت هزار و ۸۹۳ نفر، علوم پایه ۱۹ هزار و ۳۳۹ نفر و علوم انسانی ۱۳۹ هزار و ۵۲۴ نفر هستند.
در این بخش علوم انسانی بیشترین دانش آموخته بیکار را دارد.

**شاغلان دانش آموخته
همین آمار حاکی از آن است که شاغلان هنر ۱۹ هزار و ۵۳۶ نفر، کشاورزی و دامپزشکی ۱۷ هزار و ۷۰۸ نفر، فنی و مهندسی ۱۲۹ هزار و ۹۳۹ نفر، علوم پزشکی ۲۳ هزار و ۱۸۲ نفر، علوم پایه ۲۲ هزار و ۸۴۲ نفر و علوم انسانی ۱۶۵ هزار و ۸۶۱ نفر اعلام شده است.
در گروه تحصیلی علوم انسانی، ۵۴ درصد دانش آموختگان، در گروه علوم پایه ۵۴.۱۵ درصد دانش آموختگان، در گروه علوم پزشکی ۷۲ درصد دانش آموختگان، در گروه فنی و مهندسی ۸۱.۰۷ درصد دانش آموختگان، در گروه کشاورزی و دامپزشکی ۴۸.۴۳ درصد و در گروه هنر ۴۴.۶۹ درصد دانش آموختگان، شاغل هستند.
بر این اساس در گروه علوم پزشکی، بیشترین دانش آموختگان شاغل محسوب می‌شوند.

**اقدامات وزارت علوم برای ساماندهی اشتغال دانش آموختگان
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با مشارکت سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی، دوره‌های مهارت افزایی را برای دانشجویان ساماندهی می‌کند. این دوره‌ها علاوه بر کمک به اشتغال دانش آموختگان در ارتقای فنی واحد‌های عملیاتی نیز موثر واقع می‌شود.

فاصله بین نیاز‌های بازار کار کشور و آموزش‌های دانشگاهی همچنین عدم هماهنگی کامل این آموزش‌ها طی سال‌های اخر مورد توجه قرار گرفته و جلب همکاری و حمایت وزارت علوم و دستگاه‌های اجرایی برای ارائه امتیازات و مشارکت در طرح مهارت افزایی دانشجویان مطرح شده است.

در این برنامه با شناسایی و دسته بندی انواع امتیازات و روش‌های تشویقی برای افزایش جذابیت مهارت افزایی در سطح دانشجویان، روش‌های همکاری با سازمان‌ها و ارگان‌های ذیربط تدوین می‌شود.

در همین زمینه باید یادآور شد که در آخرین جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور، مقرر شده است دو وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ظرف مدت یک سال سامانه ملی اشتغال دانش آموختگان را راه اندازی کنند.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان