تاریخ انتشار: ۱۹:۴۲ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۷

روایت وندی شرمن از نقش زنان در مذاکرات برجام و ابراز امیدواری برای ریاست‌جمهوری یک زن

وندی شرمن در تازه‌ترین گفت‌و‌گوی خود ضمن تاکید بر نقش زنان در برجام به پنج سوال در مورد حضور زنان در سیاست پاسخ داد.

روایت وندی شرمن از نقش زنان در مذاکرات برجام و ابراز امیدواری برای ریاست‌جمهوری یک زن

رویداد۲۴ به نقل از وب سایت شورای روابط خارجی اروپا، وندی شرمن معاون وزیر امورخارجه پیشین آمریکا در گفت‌وگویی اختصاصی با وب‌سایت این شورا به پنج سوال در مورد حضور زنان در سیاست و نقش زنان در توافق هسته‌ای با ایران پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما تیم آمریکا را در مذاکرات هسته‌ای با ایران رهبری کردید و یکی از سیاست‌مداران  زن شرکت‌کننده در مذاکرات بودید به نظر شما  زنان در مذاکرات چه تاثیری داشتند، گفت: مذاکرات ایران توسط مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هماهنگ شد. در آغاز این کار را کاترین اشتون و پس از او، فدریکا موگرینی انجام دادند. معاون آن‌ها نیز هلگا اشمید بود که به نظر من قهرمان ناشناخته مذاکرات ایران محسوب می‌شود و پس از وی، من بودم. پس زنان در جمعی کاملا مردانه، وقت زیادی را با ایرانی‌ها سپری کردند.

وی در ادامه گفت: در زمان مذاکرات، همان زمانی که در حال کار روی جزئیات نهایی این توافق بودیم، وزیران به صرف شام رفتند در حالی که از شام بازگشتیم. در حین بازگشت، متوجه شدیم که وزیران مرد گفته بودند که اگر این کار کاملاً به دست آن‌ها سپرده می‌شد، مذاکرات بسیار سریع‌تر پایان می‌یافت. اما ما با این شرایط،  تصمیم گرفتیم که این زن‌ستیزی را نادیده بگیریم و به کارمان ادامه دهیم.

شرمن در ادامه درباره موفقیت این مذاکرات گفت: فکر می‌کنم یکی از دلایلی که ما در مذاکرات ایران موفق بودیم – البته قبل از آن‌که دونالد ترامپ، آمریکا را از آن خارج کند – این بود که ما تیمی متحد داشتیم. این تیم توسط رئیس‌جمهور باراک اوباما، وزیر امور خارجه جان کری و وزیر انرژی ارنست مونیز هدایت می‌شد. تیم پانزده نفره که صدها حامی در دولت داشت – از مردان و زنانی- از هر جای دولت و دارای استعدادهای مختلف تشکیل می‌شد. همه بر سر یک میز نشستند. همه جزئی از برنامه بودیم ما می‌دانستیم که تخصص هر فرد در چیست. در  آخر همه با مشورت باهم تصمیم می‌گرفتیم. گاهی اوقات پیش می‌آمد که من می‌بایست تصمیمی می‌گرفتم و یا گروه را در مسیر درستی هدایت می‌کردم اما هیچ‌کس صلاحیت مرا زیر سوال نبرد و من را مواخذه نکرد.

این مقام پیشین کاخ سفید در ادامه در توصیه‌ای به زنانی که به شغل‌های امنیتی علاقه دارند، گفت: من چندین چیز را پیشنهاد می‌کنم. اول، مجموعه‌ای از مهارت‌ها را کسب کنید و به خودتان اعتماد داشته باشید. در مورد من، آموزش‌هایی که دیدم به عنوان یک مددکار اجتماعی و یک متخصص بالینی به من کمک کرد. من کارهای زیادی انجام داده‌ام ازحقوق  کودکان گرفته تا سیاست‌های حوزه ریاست‌جمهوری و سپس سال‌ها در امنیت ملی و سیاست خارجی فعالیت کرده‌ام. نکته مهم در این است که من تمایل به رفتن در این پست‌ها دارم چراکه به توانایی‌های خودم شک ندارم.

وی در مورد حضور زنان در حوزه سیاست خارجی و نقش زنان در بهبود عملکرد سیاست خارجی گفت: فکر می‌کنم که زنان در تلاش‌ برای ایجاد صلح و امنیت بسیار موثر هستند؛‌ چراکه برای رسیدن به هدف متمرکز هستند. آن‌ها بر کسب شهرت یا به ارتقاء رسیدن تمرکز ندارند.

وندی شرمن در ادامه در مورد تحول نقش زنان در سیاست خارجی گفت: زنان در گذشته در نقش‌های سیاسی و در دولت حضور کم‌تری داشتند یا حضور نداشتند اما به مرور همه چیز تغییر کرد. زنان بیشتری وارد سیاست شدند. در دوره جان کری مقام‌های زن زیادی در کابینه بودند. امیدوارم این روند همینطور پیشرفت خودش را داشته باشد.

این مقام آمریکایی در پایان در مورد اهمیت برابری جنسیتی در آمریکا گفت: دستیابی به برابری جنسیتی در سراسر جهان و برای ارتقای صلح و امنیت برای زنان، کاملاً ضروری است. ما می‌دانیم که یکی از مهم‌ترین معیارها برای افزایش تولید ناخالص داخلی  در هر کشوری آموزش دختران است. آمریکا در این موضوع پیشرو بوده است. جهان به تلاش‌های ما در جهان در این باره توجه می‌کند. خیلی مهم است تعداد سناتورهای زن و زنان حاضر در سیاست بیشتر شوند من امیدوارم روزی برسد که ما رییس‌جمهور زن داشته باشیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: برجام ، وندی شرمن
نظرات شما
پیشخوان