تاریخ انتشار: ۱۳:۱۳ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
در گفت‌وگو با رویداد۲۴ بررسی شد؛

واردات خودرو در سال ۹۸؛ آری یا خیر؟ / حمیده زرآبادی: ممنوعیت واردات راحت‌ترین انتخاب است!

سیده حمیده زرآبادی عضو کمیسیون صنایع مجلس می‌گوید: ممنوعیت واردات خودرو راحت‌ترین گزینه است زیرا رقابت را از بین می‌برد.

واردات خودرو

 رویداد۲۴ ندا جعفری: از اول تیرماه سال گذشته، واردات خودرو به کشور ممنوع اعلام شد؛ با این حال پیش از این و در زمان تقدیم بودجه سال ۹۷، برای این ردیف بودجه درآمدی از این محل برای خود قائل شد. البته این میزان درآمد با ممنوعیت ناگهانی در تیرماه به نسبت درآمد سال نود و شش افت داشت.

براساس آمار‌های بانک مرکزی طی شش ماه ابتدای سال نود و هفت در مجموع یک هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان درآمد کسب شد. دولت از سال نو و شش و با توقف پنج ماهه ثبت‌سفارش خودرو به‌نوعی محدودیت در واردات را برای سال ۹۷ هدف‌گذاری کرده بود. با این حال فساد کشف شده در واردات غیرقانونی خودرو و همچنین ممانعت از ورود ۱۶ هزار خودرویی که در گمرکات کشور باقی مانده بود نیز دولت را از دستیابی به درآمد پیش‌بینی شده دور کرد.

سیده حمیده زرابادی در گفتگو با خبرنگار رویداد۲۴ در این باره می‌گوید: در حالی که دولت در لایحه بودجه سال ۹۸ درامدی از بخش واردات خودرو پیش بینی نکرد کمیسیون تلفیق مجلس رقم ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از این محل در نظر گرفت؛ این در حالی است که در بودجه سال ۹۷ نیز رقمی به ارزش ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از این محل در نظر گرفته بودند که محقق نشد.

واردات خودرو وابسته به شرایط سیاسی کشور است

زرآبادی می‌گوید: آنچه مسلم است این .است که واردات خودرو وابسته به شرایط سیاسی کشور است و صدور مجوز واردات نیز از اختیارات دولت است بنابراین با قاطعیت نمی‌توان این موضوع را عنوان کرد که واردات خودرو آزاد خواهد شد یا خیر. اما آنچه مشخص است، اینکه ما در بودجه یک کلمه عدم تخصیص داریم و زمانی که اعتباری در نظر گرفته می‌شود از کلمه عدم تخصیص استفاده می‌کنند. این ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در صورتی که اجرا نشود از کلمه عدم تخصیص استفاده می‌کنند و با این کلمه نیز بسیاری از کسری بودجه سالیانه را پوشش می‌دهند همه دستگاه‌ها هم این موضوع را پذیرفته‌اند. بنابراین در موضوع تخصیص بودجه و کسب درآمد سازمان برنامه و بودجه نیز این هدف را پیگیری کرد تخصیص بر اساس عملکرد ارگان‌ها باشد.

او ادامه می‌دهد: بنده با ممنوعیت واردات خودرو مخالفم، زیرا سدی است که جلوی رقابت پذیری را می‌گیرد و کالا‌های داخلی هم رشد نمی‌کنند از این جهت ممنوعیت واردات خودرو راحت‌ترین گزینه است؛ ضمن انکه یک خودرو مانند پراید که برای اقشار کم درامد تولید می‌شود باید رقیب داشته باشد، زیرا ما خودرویی با همین قیمت در سایر کشور‌ها داریم که خودروساز خارجی آنرا تولید می‌کند، اما زمانی که اجازه واردات ندهیم تنها انتخاب برای اقشار کم درامد همین پراید می‌شود.

او با بیان اینکه واردات مدیریت شده خودرو اشکالی ندارد می‌گوید: ممنوع شدن واردات راحت‌ترین گزینه است اگر واردات خودرویی در سطح پراید انجام شود خودروساز داخلی هم برای اینکه این بازار را داشته باشد سعی در ارتقای کیفیت خود می‌کند، این مدل پراید از سال ۷۲ همین سبک و به همین شکل بوده و هیچ تغییری هم نکرده و برخی معتقدند مدل‌های قبلی بهتر مدل‌های جدید آن است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۰۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
0
0
بزنید تار را سیاستمدارآن نآب ایران ۹ ماه پیش سوناتا ۱۸۰ م ت بود حالا ملت شریف ایران به لطف ساستمداران قدر که برای تمام دنیا نسخه می پیچند اما در اداره کشور خودشان مانده اند باید جک اس ۳ را که آشغالی چینی می باشد با آن قیمت بخرند خدا خیرتان ندهد
نظرات شما
پیشخوان