تاریخ انتشار: ۱۳:۲۷ - ۲۵ دی ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

گره کور ترخیص خودرو‌های وارداتی/ تقابل وزارت صنعت و بانک مرکزی

در حالی که رحمانی وزیر صمت می‌گوید خودرو‌هایی که در گمرک مانده‌اند اجازه ترخیص دارند همتی رییس کل بانک مرکزی با این موضوع مخالفت کرده است.

گره کور ترخیص خودرو‌های وارداتی

رویداد۲۴ بعد از تغییر سیاست‌های ارزی از خرداد ماه سال جاری بر اساس مصوبه دولت واردات بیش از ۱۳۳۰ قلم کالا از جمله خودرو به کشور ممنوع شد، این در حالی است که حدود ۱۲۰ میلیون دلار ارز دولتی در ۳ ماهه نخست سال برای واردات خودرو تخصیص داده شد، اما بعد از ممنوعیت واردات، عملاً قسمت مهمی از خودرو‌های واردشده به گمرک امکان ترخیص پیدا نکرد. 

عبدالناصرهمتی رئیس کل بانک مرکزی امروز با ترخیص خودرو‌های وارداتی دپو شده در گمرک که بعداز ۱۶ مرداد ۹۷ وارد گمرکات کشور شده‌اند مخالفت کرده است که بر این اساس، اجازه ورود بدون انتقال ارز خودرو‌های واردشده به گمرک به تاریخ بعد از سیاست‌های جدید ارزی داده نخواهد شد، بنابراین دولت اجازه ورود بدون انتقال ارزخودرو‌های وارد شده به گمرک به تاریخ بعد از سیاست‌های جدید ارزی را نخواهد داد. 

۱۳ هزار خودرو در محوطه‌های گمرکی دپو شده که طبق اعلام مسئولان زیربط با مصوبه مذکور سازوکار لازم برای ترخیص این خودرو‌ها ایجاد شده است، واردات خودرو به همراه بیش از ۱۳۰۰ قلم کالای دیگر از خرداد ماه سال جاری با قرار گرفتن در گروه ۴ کالایی ممنوع شد.

یکی از نکات جالب توجه در خصوص خودرو‌های وارد شده به گمرک این است که اخیرا مباحثی در خصوص متروکه شدن کالا‌هایی که ظرف ۲ ماه از محوطه‌های بندری ترخیص نشوند مطرح شده است.

به عبارت دیگر هر کالایی که ظرف ۲ ماه بعد از ورود به محوطه بندری، ترخیص نشود توسط سازمان‌های ذیربط ضمن اعلام متروکه شدن تحویل سازمان اموال تملیکی می‌شود. حالا سوال این است که در ۶ ماه اخیر چه تعداد خودرو وارد محوطه‌های بندری کشور شده و آیا مقررات مربوط به متروکه شدن در خصوص آن‌ها اعمال شده است؟

در همین راستا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت گفته بود: برخی افراد قبل از ثبت سفارش واردات انجام می‌دهند و در داخل گمرکات به حدی دپو قرار می‌دهند تا دولت تحت فشار قرار گیرد و درباره آنها تصمیم‌گیری کند.

علیرغم مخالفت امروز همتی با ترخیص خودرو‌های وارداتی بدون انتقال ارز، وزیر صنعت معدن و تجارت با اعلام اینکه خودرو‌های مانده در گمرک اجازه ترخیص دارند، گفت: ثبت سفارش‌های قبلی خودرو «کن لم یکن» شده است.

در این باره سعید احمدخانی مدیر روابط عمومی گمرک به خبرنگار رویداد۲۴ می‌گوید: هنوز هیچ بخشنامه‌ای رسما به گمرک ابلاغ نشده است و دلیل مخالفت رییس کل بانک مرکزی با ترخیص ۱۳ هزار خودروی وارداتی سیاست‌گذاری‌های ارزی است.

مدیر روابط عمومی گمرک ادامه می‌دهد: ما در گمرک تنها مجری هستیم و در صورتی که بانک مرکزی موافقت کند و قانونی به ما ابلاغ شود کار ترخیص را انجام خواهیم داد. 

احمدخانی با بیان اینکه برخی از این خودرو‌ها در مرحله ثبت سفارش قرار دارند، می‌گوید: در حال حاضر توپ در زمین وزارت صنعت، معدن و تجارت است و باید با نظرات بانک مرکزی منطبق شود. اینکه انتقال ارز بدهند یا نه و سیاست‌ها به چه نحوی باشد در چارچوب مقررات اجرا خواهد شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان