تاریخ انتشار: ۲۰:۳۵ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۸
العربی الجدید:

آیا هدف ترامپ از تصمیم درباره جولان، افزایش شانس پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ است؟

با پایان یافتن تحقیقات مولر و تبرئه ترامپ از اتهامات همدستی با روسیه در جریان انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۶ و در حالی که سیطره دموکرات‌ها بر مجلس نمایندگان، قدرت رئیس جمهور برای تاثیرگذاری بر مسائل سیاست داخلی را محدود می‌کند، آزادی ترامپ در سیاست خارجی منجر به تغییرات بزرگی خواهد شد.
آیا هدف ترامپ از تصمیم درباره جولان، افزایش شانس پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ است؟
رویداد۲۴ مروان قبلان در العربی الجدید نوشت: با پایان یافتن تحقیقات مولر که نتایجی کاملا خلاف انتظار داشت و با تبرئه ترامپ از اتهامات مربوط به همدستی با روسیه در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶، قطعا وارد مرحله تازه‌ای می‌شویم؛ و در حالی که سیطره دموکرات‌ها بر مجلس نمایندگان، قدرت رئیس جمهور برای تاثیرگذاری بر مسائل سیاست داخلی را محدود می‌کند، آزادی ترامپ در سیاست خارجی احتمالا منجر به تغییرات بزرگی خواهد شد.

در ادامه این مطلب آمده است: این مساله با نزدیکی موعد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال اینده وضوح بیشتری یافته است و نمود بارز آن را در تصمیم اخیر ترامپ در مورد به رسمیت شناختن الحاق ارتفاعات جولان به اسرائیل می‌بینیم. این تصمیم یک عقب نشینی بزرگ از سیاست آمریکاست که عمر آن به نیم قرن می‌رسد و براساس آن، جولان از سرزمین‌های اشغالی متعلق به سوریه محسوب می‌شد.

اینگونه اقدامات ترامپ نه تنها به معنای تحول بزرگی در سیاست آمریکا در قبال درگیری عربی-اسرائیلی است، بلکه تحولات بزرگی را در موضع آمریکا در تعامل با سازمان مللی ایجاد می‌کند که پس از جنگ جهانی دوم توسط واشنگتن تاسیس شد. این نخستین بار است که ایالات متحده قطعنامه‌های صادر شده از سوی شورای امنیت را صریحا و به شکل مستقیم نقض می‌کند. واشنگتن عادت دارد که با استفاده از حق وتوی خود، مانع از صدور قطعنامه‌هایی از سوی شورای امنیت شود که با منافع ایالات متحده در تعارض است، اما پس از آنکه اجازه صدور این قطعنامه‌ها را می‌داد، معمولا به آن پایبند می‌ماند.

رئیس جمهور آمریکا در طول دو سال گذشته آمادگی نامحدودی را برای تسخیر سیاست خارجی امریکا در خدمت منافع شخصی و انتخاباتی خود نشان داده است، از تعامل با پرونده کره شمالی گرفته تا بحران خلیج فارس و مسائل مربوط به مهاجرات، توافق‌های آب و هوایی و تجارت بین المللی.

با به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان و پیش از آن، قدس، ترامپ تلاش می‌کند آراء یهودی‌های آمریکا را در انتخابات ۲۰۲۰ از آن خود کند، چرا که می‌داند ۲۰ درصد یهودیان آمریکا در سال ۲۰۱۶ به او رای دادند. علاوه بر این، ترامپ قصد دارد صفوف راست گرایان مسیحی را به نفع خود مرتب کند. در واقع، وی با ارائه این امتیاز‌های رایگان به نتانیاهو، تلاش می‌کند در جریان انتخاباتی که قرار است نهم ماه آینده برگزار شود، به نخست وزیر اسرائیل کمک کند، تا در مقابل، وی در انتخابات ۲۰۲۰، این لطف ترامپ را جبران کرده و یهودیان ایالات متحده را با او همراه کند.

بنابراین، جولان و قدس به ماده‌ای برای خدمات متقابل انتخاباتی بین اسرائیل و آمریکا تبدیل شده است؛ تنها به این دلیل ساده که چنین مساله مهمی حتی با یک بیانیه عربی در رابطه با محکومیت آن مواجه نمی‌شود. در این شرایط، باید منتظر باشیم و ببینیم در ادامه ترامپ چه چیزی از جعبه خود بیرون خواهد آورد؟!
منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان