تاریخ انتشار: ۱۳:۰۲ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۸
آخرین اخبار سیل در ایران؛

وضعیت اسفناک سیل‌زدگان خوزستان/ خسارت ۳ هزار میلیارد تومانی سیل گلستان / مجلس از وزارت نیرو شکایت می‌کند

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: بیشترین خسارات را در سیل‌های اخیر استان‌های لرستان، خوزستان و گلستان دیدند.

رویداد۲۴ شمار قربانیان سیل در کشور تا این لحظه به ۷۰ نفر رسیده است. گفته شده وضعیت استان خوزستان به خاطر موج سوم بارش‌هایی که در راه است، همچنان بحرانی است. شرایط خوزستان لحظه به لحظه وخیم تر می‌شود، به گفته نمایندگان این شهر برخی از مردم از تخلیه خانه ها ممانعت می‌کنند بسیاری از مردم حتی کفش هم در پاهایشان نیست. وضعیت لرستان و شهرستان‌های آن به گفته ساکنان در بدترین شرایط است. در استان گلستان و فارس و مازندران عملیات بازسازی آغاز شده است.

مردم خانه های خود را ترک نمی‌کنند

حجت‌الاسلام شمیل پور،امام جمعه سوسنگرد گفت: مسئولین باید مردم راقانع کنند که از خانه‌های خود خارج شوند! بسیاری از مردم یا خطر را جدی نمی‌گیرند و یا به خاطر اینکه دوست ندارند خانه و وسایل خود را ترک کنند، مقابل نیروهای انتظامی ایستادگی می‌کنند.

حجت‌الاسلام علی شمیل پور، امام جمعه سوسنگرد، در مورد چگونگی وضعیت شهرستان سوسنگرد گفت: در حال حاضر دبی آب رودخانه هزار مترمکعب در ثانیه است که طبق گزارشی که به ما رسیده اواخر امشب به دو هزار مترمکعب بر ثانیه می‌رسد و با وجود این حجم از آب اکثر روستاهای دشت آزادگان به زیرآب می‌روند؛ به همین جهت استاندار خوزستان دستور تخلیه چهار شهر سوسنگرد به همراه روستاها را صادر کرده است که ما این دستور را به مردم ابلاغ کردیم و مردم نیز در حال جابجایی هستند.

حجت‌الاسلام شمیل پور، در ادامه به بیان نیازمندی‌ها و انتظارات مردم سوسنگرد از مسئولین پرداخت و گفت: هم‌اکنون کمپرسی، لودر، بیل مکانیکی و اتوبوس‌هایی برای جابجایی مردم و کامیون و ماشین‌های سنگین برای جابجایی احشام نیاز داریم.

وی ادامه داد: طبخ غذا در مدرسه علمیه، توزیع آب، نان، کنسرو غذایی میان سیل‌زدگان، تشکیل گروه‌های جهادی از میان روحانیون، بسیجیان و جوانان، بخشی از فعالیت‌های صورت گرفته در مقابله با سیلاب است.

امام جمعه سوسنگرد، با اعلام هشدار نسبت به عدم ترک مردم از خانه‌ها، گفت: باید مسئولین بتوانند مردم راقانع کنند که از خانه‌های خود خارج شوند! بسیاری از مردم یا خطر را جدی نمی‌گیرند و یا به خاطر اینکه دوست ندارند خانه و وسایل خود را ترک کنند، مقابل نیروهای انتظامی ایستادگی می‌کنند که باید با کمک روحانیون مردم را قانع کنند تا خدایی ناکرده مشکلی برایشان پیش نیاید.

حجت‌الاسلام شمیل پور، در پایان تصریح کرد: إن‌شاءالله به همت و عزم راسخ نیروهای جهادی و برنامه‌ریزی مسئولان از این بحران عبور خواهیم کرد.

علت اصلی وصل نشدن برق در پلدختر تامین امنیت مردم است

بهنام سعیدی سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به برقراری ارتباط با معمولان و پلدختر در استان لرستان افزود: بجز پنج روستا گاز همه روستا‌های سیل زده در این دو منطقه وصل شده است.

وی گفت: علت اصلی وصل نشدن برق در پلدختر تامین امنیت مردم است، زیرا در این شرایط تعدادی از مردم به علت برق گرفتگی جان خود را از دست داده اند.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور افزود: همچنان شاهد خروجی آب از سد کرخه هستیم و احتمال افزایش حجم خروجی آب از این سد وجود دارد.

سعیدی گفت: تاکنون ۱۷۴ شهر و روستا در استان خوزستان از بیم وقوع سیل تخلیه شده اند و احتمال افزایش روستا‌هایی که باید تخلیه شوند وجود دارد.

وی افزود: در منحرف کردن آب از مناطق مسکونی به زمین‌های کشاورزی خساراتی به این زمین‌ها وارد شد که قابل جبران است، زیرا اولویت اصلی حفظ جان مردم است.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: تاکنون ۷۰ درصد آب در آق قلا تخلیه شده است.

سعیدی افزود: تا ۱۰ فروردین ۲۶۲ میلی متر باران در کشور بارید که این مقدار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۶۵ درصد افزایش دارد.

وی گفت: از ۱۵۰ تالاب کشور بر اثر بارندگی‌های اخیر ۴۰ پهنه آبی احیا شده است.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور افزود: به سیل زدگان اطمینان می‌دهیم که نیرو‌های امدادی، مسئولان و نیرو‌های جهادی تا خارج کردن آخرین قطره آب از خانه هایشان در کنار آن‌ها خواهند ماند.

سعیدی همچنین گفت: بر اثر سیل‌های اخیر ۷۰ نفر از هموطنانمان در استان‌های سیل زده جان خود را از دست دادند.

نماینده پلدختر: سیل زدگان پلدختر جزو لباس تنشان چیزی در بساط ندارند / ۳۰ هزار نفر بی‌خانمان شده‌اند

نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی با بیان این که ۳۰ هزار نفر در سیل اخیر لرستان بی خانمان شده‌اند گفت که سیل زدگان جز لباس تن خود چیزی در بساط ندارند.

حمیدرضا کاظمی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس و در جریان بررسی سیلاب‌های اخیر کشور گفت: اگر می‌دانستم این جلسه با حضور نمایندگان دولت برگزار نمی‌شود حتماً مردم سیل زده پلدختر و معمولان را رها نمی‌کردم و به تهران نمی‌آمدم.

وی ضمن قدردانی از فرمانده کل قوا برای صدور دستورات لازم به سپاه و ارتش جهت کمک به سیل زدگان گفت: از رئیس مجلس، اعضای هیئت رییسه و نمایندگانی که در مناطق سیل زده حضور پیدا کردند و یا تلفنی پیگیر وضعیت بودند و همچنین وزرا و کلیه مسئولین قدرانی می‌کنم.

کاظمی ادامه داد: بیشترین بارندگی در روز ۳ فروردین در پلدختر صورت گرفت که به ۱۶۷ میلیمتر رسید. همچنین حجم ۵۰۰۰ متر مکعب در ثانیه در آب در رودخانه پلدختر این سیل خروشان را تشکیل داد و باعث ویرانی و تخریب نیمی از پلدختر و معمولان شد. به نحوی که ۱۰ روستا کاملاً محو شد.

نماینده مردم پلدختر با بیان این که سیل زدگان این منطقه خانه و وسایل زندگی خودرو و مغازه‌هایشان را از دست داده اند گفت: آن‌ها غیر از لباس تن خود چیزی در بساط ندارند و بیش از ۳۰ هزار در نفر در حوزه انتخابیه من حتی کفش ندارند. آن‌ها تمام اموالشان را از دست دادند و من به سوی همه دستگاه‌ها، نهاد‌ها و مردم نجیب ایران برای رسیدگی به سیل زدگان دست طلب یاری دراز می‌کنم.

خسارت ۳،۰۰۰ میلیارد تومانی سیل در گلستان

همچنین شهرام کوسه‌غراوی در جریان جلسه علنی امروز در حین بررسی جزئیات سیل در استان‌های کشور، بیان کرد: متأسفانه سیل در استان گلستان جدی گرفته نشده است. اگر سیل را جدی می‌گرفتیم شاهد این اتفاق نبودیم. آمار تخریب و خرابی‌های به جا مانده بالا است و خسارتی بالغ بر ۳،۰۰۰ میلیارد تومان بر جای مانده است.

وی در ادامه اظهار کرد: اگر مدیریت وجود داشت و سد‌های نیمه کاره در استان انجام می‌شد، شاهد این اتفاقات نبودیم.

نماینده مردم مینودشت در مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از اقدامات مقام معظم رهبری، سپاه و ارتش در کمک به سیل‌زدگان، بیان کرد: مردم در سیل واقعاً در کنار هم بودند. آمار خانه‌های تخریبی بالغ بر ۱۷ هزار است و آمار تخریب مزارع بالغ بر ۳۰۰ هکتار می‌شود. متأسفانه ما نه در زمان سیل و نه قبل از سیل و نه بعد از سیل مدیریت نداریم. اگر مدیریت داشتیم از تجربه سیل سال ۱۳۸۱ که بر روی کاغذ ثبت شده است درس می‌گرفتیم.

کوسه غراوی در ادامه تاکید کرد: آق‌قلا و گمیشان همچنان زیر آب است.

وی ادامه داد: اکنون مهم است که یک تیم کارشناسی به استان بیاید و مسائل را واکاوی کند که تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است. آماری که منتشر می‌شود واقعیت است، باید تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود. باید تسهیلات بلاعوض در استان گلستان داده شود، چرا که مردم استان اهل سنت بوده و وام نمی‌گیرند چرا که می‌گویند از نظر شرعی مشکل دارد.

۵۴ کیلومتر از جاده‌های اصلی و روستایی و دو دهنه پل تخریب شده

الله‌یار ملک‌شاهی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی ابعاد سیل اخیر کشور اظهار کرد: متاسفانه سیل ویرانگر چند روز اخیر خسارت جانی و مالی زیادی در استان لرستان ایجاد کرده است. در اثر سیل ۱۵ نفر از هم‌استانی‌های ما کشته شدند. در شهرستان کوهدشت نیز دو نفر جان خود را از دست داده‌اند. در شهرستان کوهدشت ۵۴ کیلومتر از جاده‌های اصلی و روستایی و دو دهنه پل تخریب شده است. ۱۱ روستای منطقه رودبار به لحاظ بی‌تدبیری وزارت نیرو در حال غرق‌شدن در دریاچه سد سیلوه هستند. ۲۶ روستا در منطقه کوهدشت شمالی هیچ‌گونه ارتباط زمینی ندارند.

ملک‌شاهی افزود: مجموعا قریب به یک هزار میلیارد تومان خسارت به شهرستان کوهدشت و رومشگان وارد شده است. مقصر اصلی سیل در استان لرستان وزارت نیروست. ما از طرف مجمع نمایندگان استان لرستان از وزارت نیرو به وزارت دادگستری کشور شکایت خواهیم کرد. وزارت نیرو سد‌های مختلف استان را برای مدتی متوقف و معطل باقی گذاشته بود.

نماینده مردم کوهدشت تاکید کرد: اگر وزارت نیرو رودخانه مربوطه با سد معشوره را احداث می‌کرد یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب سیلاب جمع‌آوری می‌شد و اگر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب جمع‌آوری می‌شد، این سیل ویرانگر بخش شاهیوند را تخریب نمی‌کرد.

رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود مقصر اصلی سیل را وزارت نیرو خواند و برای بار دوم تاکید کرد که قطعا به وزارت دادگستری شکایت خواهد کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سیل امروز
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان