تاریخ انتشار: ۱۷:۲۷ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر

روایت دیپلمات آمریکایی از مذاکرات با ایران/ محتوای نامه اوباما به رهبر انقلاب چه بود؟

رییس تیم مذاکره کنندگان هسته‌ای آمریکا با ایران در زمانی که مذاکرات هنوز علنی نشده بود در کتاب خاطرات خود به نامه رییس جمهور پیشین آمریکا به رهبر انقلاب اشاره کرده و گفته پاسخ رهبر ایران با استاندارد ادبیات انقلابی مرسوم همخوانی نداشته است.
محتوای نامه اوباما به رهبری چه بود؟
 
رویداد۲۴ «ویلیام برنز» دیپلمات سابق آمریکایی در فصل نهم کتاب خاطرات خود که به نام «کانال پشت پرده؛ تاریخچه دیپلماسی آمریکا و استدلالی برای احیای آن» منتشر شده، می‌گوید باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده در نامه خود به رهبر انقلاب اسلامی، آمادگی خود را برای گفت‌وگو‌های مستقیم با جمهوری اسلامی ایران ابراز داشته بود.

او در این خصوص می‌نویسد: «در اوایل ماه می، رئیس‌جمهور [اوباما] نامه‌ای بلند و محرمانه برای آیت‌الله خامنه‌ای فرستاد. این نامه تلاش داشت تا ظرافت زیادی به خرج دهد، پیام این نامه باید واضح می‌بود، اما باید به شکلی نوشته می‌شد که در صورت درز کردن به بیرون، خیلی بحث‌برانگیز نباشد.»

به گزارش رویداد‌۲۴ در ادامه نوشتار برنز می‌خوانیم: «در این نامه، اوباما بر کلیت پیام نوروزی خود تاکید کرد. او بر عزم راسخ خود مبنی بر جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای و حمایتش از موضع ۱+۵ مبنی بر اینکه ایران از یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی برخوردار باشد، تاکید کرده و نوشته سیاست دولت او پیگیری تغییر رژیم در ایران نیست و به آمادگی خود برای گفتگو‌های مستقیم اشاره کرد.»

برنز در ادامه ضمن ارائه روایت خود از پاسخ رهبر انقلاب به نامه اوباما تصریح می‌کند: با اینکه رهبر ایران پاسخ مشخصی به پیشنهاد رئیس‌جمهور برای گفت‌وگوی مستقیم نمی‌داد، اما پاسخ وی براساس استاندارد‌های ادبیات انقلابی خیلی تند نبود.

چندی بعد رئیس‌جمهور اوباما در نامه‌ای کوتاه پیشنهاد ایجاد یک کانال گفت‌وگوی دوجانبه مشخص را می‌داد و در آن من {ویلیام برنز} و «پونیت تالوار» از شورای امنیت ملی به‌عنوان نمایندگان او معرفی شده بودیم.

در ادامه برنز تصریح می‌کند که این روند پس از انتخابات ۸۸ متوقف شده است.
 
به گزارش رویداد‌۲۴ رهبر انقلاب در یکی از خطبه‌های نماز جمعه در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۰، با اشاره به عهدشکنی جبهه قدرت مادی که امروز بر دنیا مسلط است، گفته بود آن‌ها {آمریکا} راحت و بدون هیچ دغدغه‌ای عهدشکنی کرده و زیر قول خود می‌زنند.

واکنش رهبر ایران به نامه اوباما اینگونه بود «همین اظهاراتی که آمریکایی‌ها کردند، نامه‌ای که رئیس جمهور آمریکا به ما نوشت و جوابی که ما دادیم و بعد عکس‌العمل و اقدامی که آن‌ها داشتند، اگر لازم باشد در اختیار افکار عمومی قرار خواهد گرفت و مردم دنیا خواهند دید که این‌ها چگونه‌اند و حرف و وعده‌هایشان چقدر اهمیت و ارزش دارد.»
 
برنز در مصاحبه‌ای که ماه گذشته با نشریه آتلانتیک داشته درباره توافق هسته‌ای با ایران به عنوان کسی که به طور مستقیم در این توافق نقش داده اظهار نظر کرده و درباره احساس آمریکایی‌ها درباره مذاکرات گفته خروج از توافق کار اشتباهی بوده و توانایی آمریکا در مقابله با رفتار‌های منطقه‌ای ایران را محدود کرده است. خروج از این توافق تبعاتی داشته که به آن توجه کافی نشده و در بلند مدت تاثیر تحریم‌های یکجانبه آمریکا را نیز کاهش خواهد داد. ۵ یا ده سال دیگر از خواب بیدار می‌شویم و مبینیم حتی وزیر خارجه آلمان هم علنا به دنبال راهی برای کاهش آسیب پذیری دربرابر سیستم مالی آمریکاست.
 
او معتقد است برنامه ایران صبر کردن تا پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ است: «آن‌ها تحت فشار اقتصادی شدیدی هستند، بخشی به دلیل تحریم‌های آمریکا و بخشی به دلیل سوء مدیریت اقتصادی. برنز مدعی شده ایرانی‌ها به سرکوب عادت دارند و گفته نظام ایران در این کار خبره است.»
 
برنز گفته من آخرین کسی هستم که لازم است درباره ماهیت تهدیدآمیز رفتار‌های ایران در خاورمیانه توجیه شوم. به نظر من راه‌های احمقانه و هوشمندانه برای مقابله با این مساله وجود دارد و توافق هسته‌ای یکی از راه‌های هوشمندانه بود.
 
این مقام ارشد دولت اوباما گفته من مذاکرات محرمانه با ایران را در سال ۲۰۱۳ رهبری می‌کردم و معتقدم از بین بردن یکی از لایه‌های نا امنی، آمریکا را در وضعیت بهتری برای مقابله با رفتار‌های دیگر ایران قرار می‌دهد.
 
او اقدامات ترامپ را نه از سر مداخله گرایی بلکه از سر خودشیفتگی خوانده که ایجاد وضعیت بحرانی با ایران را راهی برای نمایش مردانگی خود می‌داند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
0
0
کشورما‌دست‌بی‌سوادان‌افتاده‌وراه‌را‌برای‌اختلاص‌گران‌هموار‌کرده‌وگر‌نه‌امریکاه‌مثل‌سگ‌ول‌پارس‌میماند‌هرچه‌بریزی‌جلوش‌باز‌پارس‌میکند
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
0
0
با عرض ادب واحترام سلام،جناب آقای حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، اینجانب محمدهادی قربانی،فرزند اکبر،من ۳۰سال سن دارم، چندین سال نامزد دارم،ولی بعلت مشکلات مالی (اجاره نشینی و کارگری)نمی توانم ازدواج کنم مدتی هم هست،بعلت گران شدن مصالح ساختمانی_ کار،کارگری هم کم شده،من نیز فن خاصی جز کارگری بلد نیستم،اطرافیانم هم توان مالی کمک به من را ندارند تا ازدواج کنم،ضامن برای وام هم ندارم اگر شخصی ضامنم شود توان پرداختن قسط ها را ندارم،تصمیم گرفتم برای شما نامه بفرستم،شاید فرجی شد رهبر عزیزم.
خواهشمندم اگر امکانش هست به من کمک مالی شود تا از فکر و سردرگمی دربیام ازدواج و زندگی بهتری کنم مدتی هست اجاره خونه برام مشکل بزرگ شده،اگر حتی به اندازه اجاره خونه به من کمک مالی کنید،یه مشکل از مشکلات بزرگ من را حل کردید بخدا روم نمیشه اینها حضوری به شخصی بگم چند ماهی باز اجاره خونه زیاد شد برعکس کار هم کم شده،
بهزیستی و کمیته امداد هم رفتم حضوری ولی کمکم نکردن.
.شماره تماس من ۰۹۳۳۶۱۶۶۴۷۷ مجبور نبودم شماره عابرم نمیفرستادم،شماره عابر بانک ملت(۶۱۰۴۳۳۷۸۵۹۷۷۶۹۹۷)بنام محمدهادی قربانی.
تو راخدا کمک کن
موفق،سربلند و سلامت باشی در پناه الله خیلی ممنون و متشکرم
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان