تاریخ انتشار: ۱۳:۱۱ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۸
رشد افتان و خیزان بورس

وضعیت بازار سهام چگونه است؟

این روز‌ها بازار سهام شاهد افت و خیز است و یک روز افزایش بیش از ۵هزار واحد را تجربه می‌کند و روز دیگر شاهد افت نزدیک به ۲هزار واحد است که البته برخی فعالان بازار سرمایه این افت را به مثابه اصلاح روند بازار و شاخص می‌دانند.
وضعیت بازار سهام چگونه است؟
رویداد۲۴ برخی کارشناسان بورس می‌گویند که از ابتدای فعالیت بازار سهام تاکنون، شاخص رشدی دو هزار واحدی که چند روز پیش تجربه کرده بود را به خود ندیده و این نشان از این دارد که بورس در حال رسیدن به جایگاه خود است و با توجه به رکودی که درسایر باازار‌ها حاکم شده نقدینگی به سمت این بازار حرکت کرده است.

اما در همان روز افزایش اعجاب انگیز شاخص، برخی دیگر از اهالی بازار سرمایه عنوان کردند که این افزایش موقتی و گذرا است و مردم و سهامداران نباید تحت تاثیر رفتار‌های هیجانی و رشد کوتاه مدت بورس قرار بگیرند.

برخی از کارشناسان بورسی یکی از دلایل رشد بورس در برخی روز‌های اخیر را بی ارتباط با رکود سایر بازار‌ها از جمله مسکن، خودرو، ارز، طلا و ... نمی‌دانند؛ درعین حال با تثبت وضعیت نرخ سود بانکی، تمایل به کسب سود از طریق بازار سهام و خرید و فروش در این بازار بیشتر شده است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه برنامه بانک مرکزی عدم اختصاص سود روزشمار به سپرده‌های بانکی است، این امر تاثیر مثبت و مستقیمی بر حرکت نقدینگی به سمت بورس داشته است. ضمن این که با توجه به عدم تعلق سود روزشمار به سپرده‌های بانکی این موضوع از یک طرف اثر مثبتی بر سودآوری بانک‌ها داشته و از سوی دیگر موجب شده تا بخشی از نقدینگی به سمت بازار سهام حرکت کند.

به هر حال با وجود افت شاخص در برخی مقاطع، اما صعود شاخص نیز قابل توجه بوده و برخی می‌گویند که باید آن را به فال نیک گرفت و انتظار داشت که نقدینگی و سرمایه‌های بیشتری به سمت سهام سرازیر شود.

حامد ستاک، کارشناس بازار سرمایه در این باره به الف. گفت: بازار سرمایه هم مانند سایر بازار‌های موازی و رقیب خود در سال گذشته به صورت نوسانی روند رو به رشدی را طی کرده؛ به نحوی‌که طی روز‌های اخیر شاخص رکورد چند ساله خود را شکسته است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه آذربایجان از اصلی‌ترین عوامل رشد ذکر شده را افزایش نرخ ارز و به تبع آن افزایش نرخ تمامی کالا‌ها و خدمات دانست و تصریح کرد: بازار سرمایه به دلیل چسبندگی بسیار پایین قیمتی که جزو ذات این بازار است، نوسانات بیشتری را نسبت به سایر بازار‌ها تجربه کرده و همین شرایط نوسانی فرصتی را برای سود و یا زیان احتمالی بیشتر فراهم آورده است.

این تحلیلگر بورسی ادامه داد:، اما به طور کلی از آنجایی‌که سهام به نوعی دارایی‌هایی را نمایندگی می‌کند که پشتوانه آن شرکت‌ها هستند، امکان رشد بیشتر وجود دارد.

ستاک اظهارداشت: به این دلیل که شاخص‌های کلان اقتصادی رشد بیشتری را در سایر بازار‌ها همچون بازار ارز، سکه و بازار ملک نشان می‌دهد و در بستر زمان بازار‌های ذکر شده این‌قدر نوسان خواهند داشت تا مجددا به شرایط تعادلی خود باز گردند و این تعادل یا از طریق کاهش شاخص سایر بازار‌ها همچون ارز و ملک محقق خواهد شد که با توجه به چسبندگی بسیار بالای قیمتی در بازار‌های ذکر شده بسیار بعید است، یا بازار سرمایه به صورت افتان و خیزان رشد خواهد کرد و این تعادل را به صورت پایدار محقق خواهد کرد.

ستاک در ادامه گفتگو با الف. درباره تاثیر عدم تعلق نرخ سود روزشمار به سپرده‌های بانکی و تاثیر آن بر بازار سرمایه گفت: به صورت کلی بازار پول یک رقیب همیشگی برای بازار سرمایه محسوب می‌شود و تغییرات هر کدام از این بازار‌ها بر دیگری تاثیرگذار است؛ به نحوی‌که با جذاب شدن هر کدام از این بازار‌ها رونق در بازار دیگر کاهش پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: در صورت کاهش نرخ سود سپرده‌ها در بازار پول، سرمایه گذاران علاقه کمتری به سپرده گذاری منابع خود در بازار پول یا همان بانک‌ها خواهند داشت و دور از ذهن نیست که قسمتی از این سپرده‌های خارج شده از بانک و یا سرمایه گذاری نشده در بانک‌ها به سمت بازار سرمایه روانه شود.

فردین آقا بزرگی کارشناس دیگر بازار سرمایه در این باره مطرح کرد: توجیه عملیات سود و زیان به دلیل تأثیر پذیری از افزایش نرخ ارز نیمایی و حتی اصلاح نرخ ارز نیمایی یکی از این عوامل تاثیرگذار بر رشد شاخص است.

وی پرهیز از نگهداری نقدینگی و علاقمندی به سرمایه‌گذاری در بازار‌های نقد شونده و قانونمند مانند بورس به دلیل کاهش ارزش پول را عاملی دیگر در رشد شاخص عنوان کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با احتمال ادامه این روند صعودی در روز‌های آینده گفت: رکوردشکنی اخیر بازار سبب می‌شود که علاقمندان به بازار سرمایه کنجکاوتر شده و احتمالاً منابع نقد بیشتری را برای سرمایه گذاری در این بازار درگیر کنند.

حامد یوسفی کارشناس بازارسرمایه نیز در این باره می‌گوید: در اقتصاد‌های پیشرفته دنیا به دلیل مزایایی که بازار سهام نسبت به سایر بازار‌ها دارد، این بازار مورد توجه قرار می‌گیرد، چرا که از یک سو بازار سهام به تامین مالی آسان و ارزان صنایع و شرکت‌ها کمک می‌کند و از سوی دیگر از دلالی و جولان نقدینگی به سایر بازار‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: از نظر روانی نیز معامله‌گران در بازار سهام بر این باور هستند که مطابق و هم راستا با سایر بازارها، بازار سهام در سال گذشته رشد نکرده و این انتظار روانی که بازار سرمایه نیز باید افزایش قیمت را تجربه کند، موجب رشد شاخص و قیمت سهام شرکت‌ها شده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به این که نقدینگی همواره به سمت بازاری می‌رود که سود را نصیب سرمایه‌گذاران کند، بدلیل رکودی بودن سایر بازار‌ها این نقدینگی به سمت بازار سرمایه حرکت کرده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر موضوعاتی همچون افزایش نرخ ارز، بهبود وضعیت جهانی کالا‌ها در کنار تعادل و رشد جهانی قیمت نفت و چشم‌انداز مثبتی که در این زمینه وجود دارد نیز عواملی هستند که به بهبود شرایط بازار سهام در این روز‌ها کمک کرده‌اند.
 
منبع: الف
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان