تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

روزهای بهاری بورس/ پتانسیل رشد تا کجاست؟

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند این روز‌ها با توجه به نوسان‌های قیمت ارز، بورس دچار هیجان شده و به دور از منطق اقتصادی حرکت می‌کند.

روزهای بهاری بورس/ پتانسیل رشد تا کجاست؟

رویداد۲۴ رشدهای پیاپی شاخص بورس همچنان ادامه دارد و از ابتدای امسال تاکنون تقریبا همه روزهای معاملاتی برای بورس و سرمایه‌گذارانش مثبت و رو به رشد بوده است.

در جریان داد و ستد‌های روز گذشته بازار سرمایه، شاخص بورس با رشد ۴۴۸۰ واحدی در ارتفاع ۲۲۴ هزار و ۵۸۹ واحد قرار گرفت. در جریان معاملات هفته گذشته نیز تعداد ۲۷۳۱۴ میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از ۲ میلیون و ۹۱ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب ۲۳ درصد و ۷۸ درصد افزایش را تجربه کردند. ارزش کل معاملات اوراق بهادار هم در این مدت به ۷۶۸۲۹ میلیارد ریال بالغ شد که ۵۵ درصد افزایش یافته است. این درحالی است که تعداد ۲۸۸ میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله نیز در هفته گذشته در بورس تهران به ارزش کل بیش از ۳۱۵۲ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب با ۵۲ و ۵۲ درصد افزایش همراه شدند.

شاخص کل بورس هم با ۱۶۳۳۲ واحد افزایش در پایان معاملات هفته منتهی به ۱۳ اردیبهشت ماه، معادل ۸.۰۱ درصد رشد را به ثبت رساند و به رقم ۲۲۰۱۰۹ واحد رسید. یوسف امین داور یک کارشناس بازار سرمایه و بورس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ در مورد وضعیت این روز‌های بورس و رشد‌های پی در پی شاخص‌ها می‌گوید: این روز‌ها به بهانه‌های مختلف صف‌های خرید و فروش سهم‌های مختلف ایجاد می‌شود که هیچ کدام دلیل منطقی ندارند.

 او ادامه می‌دهد: البته نکته‌ای که نباید فراموش کرد این است که طی ماه‌های گذشته بورس از بازار‌های دلار و طلا عقب ماند و باید این عقب‌ماندگی را طی ماه‌های آینده جبران کند و این سرعت هم قابل کنترل نیست.

امین داور ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد این بازار در شرایط فعلی هیجانی است و از منطق اقتصادی خود دور افتاده و بسیاری از قالب‌ها با هم تناقض دارند.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: این روز‌ها سهام بانکی‌ها و خودرویی‌ها رونق خوبی پیدا کرده که در مورد بانکی‌ها می‌توان به سیاست گذاری آقای همتی رییس کل بانک مرکزی اعتماد کرد، اما در مورد خودرویی‌ها با توجه به زیان ده بودن دو خودروساز بزرگ تنها می‌توان گفت این خرید‌ها هیجانی است و خریداران به زودی فروشنده می‌شوند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان