تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

لغو معافیت‌های نفتی ایران و تغییر سناریوی سال ۹۸/ خادمی: جاده صاف‌کن تحریم‌ها شده‌‌ایم

رسانه‌های غربی به نقل از منابع آگاه خبر داده‌اند که آمریکا قرار است معافیت نفتی همه کشورها را برای خرید ایران لغو کند، بدین ترتیب هیچ کشوری اجازه خرید نفت ایران را ندارد.

سناریوی نفتی در سال ۹۸
رویداد۲۴ نداجعفری- صبح امروز واشنگتن پست در گزارشی به نقل از یک مقام کاخ سفید خبر داد که «مایک پمپئو صبح دوشنبه در حضور رسانه‌ها اعلام خواهد کرد که این وزارتخانه از دوم ماه می، دیگر معافیت هیچ یک از کشور‌هایی را که در حال حاضر از ایران نفت خام یا کُندانسه (نفت سبک) وارد می‌کنند، تمدید نخواهد کرد.»

مایک پمپئو صبح دوشنبه اعلام کرد «تحریم‌ها ادامه می‌یابد و هیچ تضمینی در کار نیست که این تحریم‌ها باعث ضربه خوردن به مردم ایران نشود.» پمپئو بدون نام بردن از موضوعات نفتی از تشدید تحریم‌ها گفت: بنابراین خبر لغو معافیت‌های نفتی هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است. یک منبع آگاه به رویترز گفته هرچند که سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از اظهارنظر در این باره خودداری کرده، اما این خبر صحت دارد. این در حالی است که آمار‌های غیررسمی حاکی از افزایش صادرات نفت ایران در اوایل سال ۲۰۱۹ است. قیمت نفت نیز پس از اعلام این خبر، از صبح دوشنبه ۲ درصد افزایش داشت که به گفته ناظران، این قیمت بالاترین نرخ از نوامبر ۲۰۱۸ تا کنون بوده است.

به گزارش رویداد۲۴ واشنگتن پست در گزارشی به لغو معافیت‌ها اشاره کرده و نوشت وزارت خارجه آمریکا انتظار دارد عربستان سعودی نقش مهمی در افزایش تولید داشته باشد تا جبران صادرات نفت ایران و اقدامی برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت باشد. با استدلال واشنگتن پست اگر چنین اتفاقی بیفتد، عربستان سعودی قدرت خود را در میان اعضای اوپک از دست خواهد داد و همانطور که به ماه ژوئن و زمان نشست اوپک نزدیک می‌شویم، توان چانه‌زنی خود را کاهش خواهد داد.

آمریکا پیشتر از چهارم نوامبر (۱۳ آبان) ۹۷ تحریم نفتی علیه ایران را اعمال کرد، اما هشت کشور ترکیه، تایوان، کره جنوبی، ایتالیا، یونان، چین، هند و ژاپن را از تحریم‌های نفتی معاف کرد. در خبر جدید، هیچکدام از کشورها از تحریم‌های جدید معاف نیستند.
 
واشنگتن پست در گزارش خود نوشته که تصمیم آمریکا برای پایان دادن به معافیت‌های نفتی برای ایران تبعاتی برای بازار‌های جهانی نفت دارد؛ در گزارش این روزنامه آمده است که اگر هندوستان و چین به عنوان بزرگترین واردکنندگان نفت ایران از خواسته‌های ترامپ تبعیت نکنند، احتمال تنش میان این دو کشور با آمریکا وجود دارد که این تنش به موضوعات دیگر تسری خواهد یافت.
 
خادمی: جاده صاف‌کن تحریم‌ها شده‌‌ایم
 
هدایت االه خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره لغو معافیت‌های نفتی ایران به رویداد۲۴ می‌گوید: متاسفانه اقتصاد ما تک محصولی است و از چهل سال گذشته نتوانستیم از این وضعیت خارج شویم و آقایانی که طی سالیان گذشته مدیریت این حوزه را در دست داشتند نگذاشتند واردات بنزین کاهش پیدا کند یا با ساخت پالایشگاه به فکر تولید و صادرات بنزین باشند.
 
او ادامه می دهد: در صورتی که همه تولیدات نفتی ما تبدیل به بنزین و صادر می شد و تنوع محصولات داشتیم موضوع بیکاری نیز حل می شد و اشتغال‌زا هم بود.
 
خادمی با بیان اینکه ما جاده صاف‌کن تحریم ها هستیم زیرا زمانی که خودمان به خام فروشی ادامه دادیم، آمریکا هم از این ضعف ما بهره برده و تلاش در کاهش صادرات نفت ما دارد امروز فروش نفت ایران از دو میلیون بشکه در روز بسیار کمتر شده البته نمی‌توان آمار دقیقی از این موضوع ارائه داد.
 
او می گوید: هدف آمریکا به صفر رساندن نفت ایران است و با توجه به اینکه سهم زیادی هم در بازارهای بین المللی نداریم و عربستان هم می‌تواند این میزان را جایگزین کند احتمال اینکه قیمت نفت افزایش پیدا کند نیز کم است.
 
شیخی: خریداران نفت روز به روز کمتر از قبل خواهند شد

وحید شیخی عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در پاسخ به این پرسش رویداد۲۴ که با لغو معافیت‌های فروش نفت شرایط برای ایران چگونه خواهد شد، می‌گوید: با توجه به اینکه کشور‌های دیگر، بخشی از منافع کشور‌های خریدار نفت ایران را تامین می‌کنند خریداران ما روز به روز کمتر از قبل خواهند شد و این موضوع به ما آسیب می‌زند لذا راهکار ما تنها افزایش تولید فرآورده‌های نفتی است و اینکه بتوانیم محصولات نفتی و پتروشیمی خود را به کشور‌های همسایه بفروشیم، زیرا این محصولات نفتی شامل تحریم‌ها نمی‌شوند.

او می‌گوید: توانمندی ایران در خصوص فراورده‌های نفتی گاز و پتروشیمی بالاست و در خصوص میعانات گازی وکیوم باتوم و سایر حلال‌ها حرفی برای گفتن داریم؛ ضمن آنکه واحد‌هایی که توان جذب نفت خام را دارند، کم نیستند و ما در صورتی که بتوانیم سهمیه خوراک را برای واحد‌های تولیدی اختصاص دهیم، با سرعت بیشتری می‌توان از امکانات موجود بهره برد.

شیخی می‌گوید: در صورتی که سرمایه‌ها به سمت بخش تولید بیایند، خواهیم توانست صادرات محصولات را بالا ببریم و ظرف ۶ ماه بخش عمده‌ای از میعانات و فراروده‌های بلوکه شده در پالایشگاه‌ها را خارج کنیم.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان