تاریخ انتشار: ۱۲:۵۴ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

سرنوشت نامعلوم خودرو‌های دپو شده در گمرک/ اختلاف بانک مرکزی و گمرک ادامه دارد

حدود 15 هزار خودرو از سال گذشته در گمرک دپو شده که هنوز اجازه ترخیص نیافته‌اند. آنگونه که دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفته اختلاف وزارت صنعت، بانک مرکزی و گمرک دلیل این موضوع بوده است.

سرنوشت خودرو‌های دپو شده در گمرک چه شد؟

رویداد۲۴ ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک از سال گذشته به مسئله‌ای پیچیده تبدیل شده و به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، دولت هنوز اقدامی برای حل این موضوع انجام نداده است؛ این در حالی است که بر اساس مصوبه هیات دولت قرار بود تمام خودروهای دپو شده در گمرک که مشکل قضایی ندارد، ترخیص شوند. آنگونه که در مصوبه ذکر شده قرار بوده ملاک عمل قبض انبار باشد اما واردکنندگان خودرو معتقدند میان گمرک و وزارت صنعت و بانک مرکزی ناهماهنگی وجود دارد و همین موضوع باعث شده خودروها از سال گذشته در گمرک خاک بخورند.

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به رویداد۲۴ می‌گوید: با ابلاغ مصوبه هیات وزیران مورخ ۱۶ دی ماه ۹۷ امکان ترخیص ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو فراهم شد و مابقی خودرو‌ها همچنان در گمرک دپو هستند.

او ادامه می‌دهد: عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها باعث دپوی خودرو‌ها شده است؛ هر چند وزارت صنعت، معدن و تجارن اقداماتی برای حل مشکل انجام داده است، اما بخشنامه‌ گمرک درباره این مصوبه باعث شد بانک مرکزی هم نتواند در این خصوص اقدامی کند، زیرا بانک مرکزی هم اکنون نمی‌تواند کد‌ها را بخواند و به نظر می‌رسد هر چند دولت می‌خواهد این اقدام انجام شود، اما کارشناسان دولت، برای اجرا نشدن مصوبه هیات وزیران همتی عالی دارند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اخذ مابه التفاوت قیمت ارز از سوی بانک مرکزی نیز می‌گوید: مصوبه‌ای برای پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز ابلاغ شده که بر اساس آن افرادی که ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی گرفته‌اند، باید این مابه التفاوت را به سامانه سنا بپردازند، این در حالی است که همان زمان عده‌ای با ارز آزاد خودرو‌ وارد کرده‌اند. بانک مرکزی اعلام کرده کسانی که با ارز آزاد خودرو وارد کرده‌اند هم برای ترخیص، مابه التفاوت ارز ۱۳۳۰۰ تومان پرداخت کنند.

او می‌گوید: فشار دولت به افرادی که ارز واردات خودرو را به صورت آزاد از صرافی‌ها تهیه کرده بودند، آن‌هم در زمانی که ممنوعیتی برای خرید ارز وجود نداشت، غیرمنطقی و تحمیل هزینه به واردکنندگان است. 

به گفته دادفر در حال حاضر ۱۴۶۰۰ خودرو در گمرک مانده است و با وجود اینکه دولت در ۱۶ دی ماه ۹۷ مصوبه‌ای برای ترخیص آن‌ها صادر کرده، اما خودروها همچنان بلاتکلیف مانده‌اند. امروز بانک مرکزی معتقد است خودرو‌ها باید با ارز ۱۳۳۰۰ تومانی ترخیص شوند، درحالی‌که در بر اساس مصوبه پیشین بانک مرکزی قرار بود، پس از پرداخت ۲۸۰۰ تومان به عنوان مابه‌التفاوت ارز ترخیصی و ارز نیما از گمرک، خودرو‌ها تحویل وارد کنندگان شود.

به گزارش رویداد۲۴ خودرو‌هایی از تمامی برند‌ها مثل رنو، پژو، ب‌ام‌و، هیوندای، تویوتا، کیا و ... در گمرک دپو هستند و به طور متوسط از هرکدام از این برندها، حدود ۱۲۰۰ دستگاه ترخیص نشده و تعدادی از این خودرو‌ها نیاز به تعمیرات در بخش‌های مختلف دارند.

نکته اصلی این است که مبنای محاسبه قیمت این خودرو‌ها اسکناس سنا با قیمت ۱۳ هزار ۳۰۰ تومان است. در صورتی که نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی به این رقم تغییر پیدا کند معنای آن ۱۰۰ درصد افزایش قیمت خواهد بود. در صورتی که بانک مرکزی به همین روال کار خود را انجام دهد و مبنای نرخ ارز اسکناس سنا باشد احتمال انصراف مشتریان وجود خواهد داشت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان