تاریخ انتشار: ۱۷:۲۷ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
جلال میرزایی:
جلال میرزایی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، تاکید کرد: با قاطعیت نمی‌توان گفت که مصرف بنزین با سهمیه‌بندی و افزایش نرخ آن چقدر کاهش می‌یابد، اما به نظر می‌رسد حدود ۱۰ میلیون لیتر در روز کاهش مصرف داشته باشیم.

مجلس از افزایش قیمت بنزین بی‌اطلاع است/با نرخ ۲۵۰۰ تومانی بنزین، قاچاق سوخت همچنان جذاب است

رویداد۲۴ جلال میرزایی، نماینده ایلام و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار اعتمادآنلاین، با اشاره به سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین، گفت: در خصوص تصمیم برای سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین در مجلس بحثی صورت نگرفته است. قبلاً هنگام بررسی لایحه بودجه ۹۸ در کمیسیون تلفیق، سازمان برنامه‌وبودجه- و نه وزارت نفت، که وزارت نفت مجری تصمیمات دولت است- در این زمینه بررسی‌هایی انجام داده بود؛ که مثلاً اگر بنزین دو هزار تومان شود، درآمد چقدر است.

 

او ادامه داد: برآوردی از درآمد حاصل از سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین صورت گرفت، اما نه با رقم ۲۵۰۰ تومانی که اعلام شده است. مصرف بنزین ما حدود ۹۵ تا ۱۰۰ میلیون لیتر در روز است، از طرفی اگر قیمت‌ها واقعی شوند و یارانه‌ها کاهش پیدا کنند، مصرف پایین می‌آید.

 

این نماینده مجلس درباره درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین، گفت: به نظر نمی‌رسد درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین بیش از ۱۵ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان باشد؛ با نرخ دلار یا یورو، نزدیک به یک میلیارد و صد دلار می‌شود.

 

میرزایی در خصوص میزان کاهش مصرف با افزایش قیمت بنزین، تاکید کرد: در بحث‌های کارشناسی دغدغه این بود که روند افزایشی مصرف بنزین ادامه پیدا نکند، چون از سال ۹۴ تا ۹۷ روزانه حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون لیتر به میزان مصرف بنزین اضافه شده است.

 

او ادامه داد: این در حالی است که بعد از سال‌ها، در سال ۹۷، با تدابیر و نیز با پشتکار آقای زنگنه، سه فاز خلیج‌فارس تکمیل شد؛ بنابراین از واردات بی‌نیاز شدیم، اما در حال حاضر میزان تولید بنزین حدود ۱۰۰ میلیون لیتر در روز است. با مصرفی که اکنون در کشور داریم، این نگرانی وجود دارد که اگر این روند به همین شکل ادامه یابد، یک سال دیگر نیازمند واردات بنزین خواهیم بود؛ کم‌کم چیزی برای صادرات باقی نمی‌ماند و با ادامه این روند از صادرات نفت خام نیز کاسته می‌شود.

 

این عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: دغدغه ما این بوده که درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین را در تولید هزینه کنیم نه در مصرف؛ یعنی با درآمد حاصل فراورده با ارزش افزوده بالا تولید کنیم، تا بتوانیم آن را صادر کنیم نه اینکه در داخل مصرف کنیم. یک نگرانی در ارتباط با مصرف بی‌رویه وجود دارد و سهمیه‌بندی بر مصرف بی‌رویه و جلوگیری از اسراف تاثیرگذار است.

 

میرزایی در پاسخ به اینکه «آیا افزایش قیمت سوخت موجب کاهش قاچاق می‌شود»، تاکید کرد: افزایش قیمت بنزین روی قاچاق هم تاثیر می‌گذارد، ولی بحث قاچاق پیچیده شده و پیش از افزایش نرخ ارز، افزایش سوخت به ۲۵۰۰ تومان معنادار بود، اما در حال حاضر و با این نرخ قاچاق سوخت همچنان برای قاچاقچیان جذاب است. مگر اینکه سهمیه‌بندی و استفاده از کارت سوخت امکاناتی در اختیار نهاد‌های امنیتی قرار دهد که منجر به جلوگیری از کنترل قاچاق شود، اما من بعید می‌دانم که افزایش ۲۵۰۰ تومانی بنزین تاثیری بر کاهش انگیزه‌های قاچاق بگذارد.

 

او در خصوص میزان کاهش مصرف بنزین با افزایش نرخ آن، گفت: با قاطعیت نمی‌توان گفت که مصرف بنزین با سهمیه‌بندی و افزایش نرخ آن چقدر کاهش می‌یابد، اما به نظر می‌رسد حدود ۱۰ میلیون لیتر در روز کاهش مصرف داشته باشیم.

 

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه «آیا این امکان وجود دارد که دولت بخواهد بنزین را به کشور‌های همسایه بفروشد و دلار دریافت کند»، گفت: این امکان وجود دارد، البته بازار کشور همسایه ظرفیتی دارد که در این زمینه مطالعاتی باید انجام شود. مجلس در بودجه سال ۹۸ به دولت مجوز داده است تا بتواند بنزین صادر کند و دلار یا هر پولی دریافت کند.

خبر های مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: