تاریخ انتشار: ۱۸:۲۱ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸

سکوت وزارت صنعت در مقابل گرانفروشی بی‌سابقه خودرو

بازار خودرو برای چندمین ماه متوالی به دلایلی نامعلوم جهش را تجربه می‌کند و وزارت صنعت به عنوان متولی تولید و بازار، موضع منفعلانه ای را در پیش گرفته است.

سکوت وزارت صنعت در مقابل گرانفروشی بی‌سابقه خودرو

رویداد۲۴ بازار خودرو دوباره با تلاطم عجیب و غریبی مواجه شده است. این اولین باری نیست که از زمان روی کار آمدن رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، بازار خودرو آشفتگی را تجربه می‌کند و در نهایت، بالاترین واکنشی که وزارتخانه تحت مدیریت او داشته حمایت‌های مالی از خودروسازان و اعلام محافظه کارانه برنامه‌ای سختگیرانه برای افزایش تولید بوده است.

تمام این موارد در شرایطی است که هیچگونه نظارتی بر شیوه فروش خودروسازان، بازار و دلالان خودرو، سایت‌های اینترنتی فروش خودرو و حتی نمایشگاه‌های اتومبیل در سطح شهر نیست؛ در حالی که نظارت بر بازار خودرو وظیفه مسلم دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است که متأسفانه فقط یک اسم و چند پست مدیریتی بدون اثرگذاری از آن بیشتر باقی نمانده است.

بر این اساس و در اثر این حرکتهای منفعلانه است که بازار خودرو یله و رها نه مدل بازار آزاد را یدک می‌کشد و نه انحصار بی حد و حصر خودروسازان در آن به پایان رسیده است؛ به این معنا که واردات ممنوع، کیفیت خودروها همچنان پایین، قیمت بی ضابطه و انحصار تولید بی حد و حصر است و هر زمان هم که صحبت از پایان وضعیت کنونی و به کارگیری روش‌های ضابطه مند که در نهایت منجر به شکل گیری یک بازار رقابتی می‌شود، به میان می‌آید، اشتغال موجود در صنعت خودرو و بهانه‌های مختلف برای حمایت‌های بی اثر گلخانه‌ای به میان می‌آید که البته طرح این موضوعات یک تفاوت دیگر هم با دوره‌های قبلی وزرای صنعت از خودروسازی در ایران دارد و آن، وجود کوچک‌ترین برنامه مدیریتی منسجم، کارا و اثرگذار در بازار از سوی وزارت صنعت است؛ در حالیکه مدیران این وزارتخانه قائل به این هستند که برای بازار و تولید خودرو برنامه دارند.

ترفند تازه دلالان در فضای مجازی

در انفعال وزارت صمت و سازمان حمایت مصرف کنندگان، عرصه برای جولان دلالان حسابی مهیا شده و گویا اکنون تمام توان دلالان بازار ارز به خدمت بازار خودرو درآمده است. این روزها دلال‌ها قیمت خودرو را با ایجاد جو هیجانی دروغین در سایت‌های اینترنتی و کانال‌های تلگرامی بصورت حساب شده و بدون هیچ ضابطه‌ای بالا می‌برند.

ترفند این روزهای دلال‌ها به این صورت است که با درج آگهی‌های دروغین فروش خودرو، قیمت‌های نجومی، دور از ذهن و غیرواقعی برای خودروی آگهی شده اعلام می‌کنند و با درج متونی هیجانی سعی می‌کنند به مخاطبان سایت و کانال القا کنند که بازار خودرو آبستن یک جهش شدید قیمت است و اگر خودروی آگهی شده با قیمت نجومی را نخرند، بعداً احساس پشیمانی خواهند کرد.

یکی از دست اندرکاران بازار خودرو گفت: در تلگرام گروه‌های مختلفی جهت دستکاری قیمت خودرو وجود دارد که هراز گاهی به صورت متمرکز روی یک خودرو کار می‌کنند. به این صورت که اعضای این تیم ابتدا با انجام یک نظرسنجی، فضای روانی و قیمت قابل پذیرش برای خودروی مذکور را مورد سنجش قرار می‌دهند و سپس آن قیمت را در سایت‌های خرید و فروش کالا، شروع به عادی سازی می‌کنند. برای عادی سازی این نرخ‌ها، گاهی در نقش فروشنده، و گاهی در نقش خریدار ظاهر می‌شوند و اگر قرار بر این بوده که قیمت جدید یک خودرو ۳۰۰ میلیون تومان باشد، آگهی‌های تقاضای خرید را در محدود ۲۸۰ میلیون تومان تنظیم می‌کنند.

وی ادامه داد: وقتی تعداد چنین آگهی‌هایی در سایت‌های مختلفی همچون شیپور و بازار و باما زیاد می‌شود، مخاطب و خریدار واقعی از همه جا بی خبر، تصور می‌کند واقعاً خبری در راه است و قیمت‌ها قرار است دچار جهش شود. پس ترغیب می‌شود که با همین قیمت‌های غیرواقعی خرید کند.

واکنش‌های منفعلانه وزارت صنعت

این آشفتگی بازار خودرو و قیمت‌های ساعتی آن در حالی است که وزارت صنعت مدتها پس از تشدید آشفتگی و جهش دوباره قیمت، بالاخره دیروز، دهم اردیبهشت ٩٨ اعلام کرد که به خودروسازان الزام کرده تا ده درصد اضافه‌تر از برنامه قبلی نسبت به فروش فوری خودروهای تولید روزانه خود اقدام کنند؛ البته ثبت نام برای این فروش فوری به صورت اینترنتی انجام می‌شود و بسیاری از مردم و مصرف کنندگان واقعی از ثبت نام و خرید از طریق آن جا می‌مانند.

به نظر می‌رسد لازم است رئیس جمهور و نمایندگان مجلس، سازمان بازرسی کل کشور و نهادهای نظارتی در این موضوع ورود کنند برای ساماندهی بازار خودرو، فکری اساسی بیاندیشند. همانطور که تجربه بازار ارز نشان داد مدیریت قوی و تصمیمات دقیق و حساب شده می‌تواند هر آشفته بازاری را مدیریت کند.

جدیدترین قیمت انواع خودرو

قیمت هر دستگاه پراید١١١ در کارخانه ٣٦میلیون و ١٠٠ هزار تومان و در بازار ٥٣ میلیون و ٥٠٠ هزار تومان، پراید ١٣١در کارخانه ٣٣ میلیون و ٧٢٥ هزار تومان و در بازار ٤٨ میلیون تومان، پراید ١٥١ در کارخانه ٣٤ میلیون و ٢٠٠ و در بازار ٤٧ میلیون و ٥٠٠ هزار تومان است.

در عین حال قیمت سابق چانگان در کارخانه ۱۲۷ میلیون تومان و در بازار ۲۰۰ میلیون تومان، قیمت تیبای صندوق دار در کارخانه ۴۲ میلیون تومان و در بازار ۵۴ میلیون تومان است.

سمند EF۷ در کارخانه ۴۴ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان و در بازار ۹۳ میلیون تومان، دنا تیپ دو در کارخانه ۶۶ میلیون تومان و در بازار ۱۲۳ میلیون تومان، دنا پلاس در کارخانه ۷۶ میلیون تومان، در بازار ۱۵۶ میلیون تومان، پژو پارس LX در کارخانه ۷۸ میلیون تومان و در بازار ۱۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

همچنین هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در کارخانه ۷۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و در بازار ۱۱۰ میلیون تومان، رانا LX در کارخانه ۵۱ میلیون تومان و در بازار ۹۴ میلیون تومان، پژو ۴۰۵SLX در کارخانه ۶۸ میلیون تومان در بازار ۸۹ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتومات در کارخانه ۸۵ میلیون تومان در بازار ۱۷۰ میلیون تومان، رنو ساندرو دنده‌ای در بازار ۱۴۵ میلیون تومان و رنو ساندرو اتومات در بازار ۱۷۰ میلیون تومان است.

همچنین رنو ساندرو استپ وی دنده‌ای و اتومات به ترتیب ۱۵۴ و ۱۹۰ میلیون تومان است.

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان