تاریخ انتشار: ۱۴:۵۷ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

چه کسی استارت افزایش ناگهانی قیمت خودرو را زد؟

به نظر می رسد بخشی از افرادی که در جریان آشفته بازار خودرو سود می‌برند، کسانی هستند که در لایه‌های مدیریتی خودروسازی‌ها، قرار دارند و از تغییر قیمت‌ها و اتفاقات این بازار مطلع‌اند و در واقع اقدامی هم جهت بهبود اوضاع نمی‌کنند.

تخته گاز قیمتها در بازار خودرو

رویداد۲۴ از یک هفته گذشته، قیمت خودرو به شکل جهشی افزایش یافت؛ وزارت صنعت تقصیر را احساس خطر مردم برای کاهش روزافزون ارزش پول ملی توصیف کرد و گفت مردم در این فضا وجوه نقد و سپرده‌های بانکی را به خودرو تبدیل می‌کنند. البته وزیر صنعت از این موضوع سخنی به میان نیاورد که چرا خودروسازان از این فضای ناامن بیشترین فرصت‌طلبی را می‌کنند.

به گفته کارشناسان، خودروسازان در بحث عرضه نقش اصلی را ایفا می‌کنند، خودروساز باید بتواند در این شرایط نیاز بازار را تأمین و عرضه را افزایش دهد تا قیمت‌ها متعادل شوند. علاوه بر این، نقدینگی سرگردان و واسطه‌گری نیز از بازار خودرو خارج و حذف شود اما به نظر می‌رسد بخشی از افرادی که در جریان آشفته بازار خودرو سود می‌برند، تمایلی به بهبود اوضاع ندارند.

قیمت پراید ۱۱۱ دهم بهمن ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که تا دهم اردیبهشت ۹۸ به ۵۴ میلیون تومان رسید. همچنین قیمت پژو ۴۰۵ از ۵۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۸۴ میلیون تومان رسید.

در خودرو‌های دیگر پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۶۰ میلیون تومان به ۹۷ میلیون تومان رسید، قیمت سمند ال ایکس از ۵۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۸۹ میلیون تومان و قیمت پژو ۲۰۷ دنده‌ای از ۹۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۱۳۰ میلیون تومان رسید.

خودروی پژوی ۲۰۷ اتومات از ۱۱۳ میلیون تومان به ۱۸۰ میلیون تومان رسید و عجیب‌ترین افزایش قیمت مربوط به سراتو بود که ناگهان ۱۶۰ میلیون تومان افزایش یافت و از ۲۰۰ میلیون به ۳۶۰ میلیون تومان رسید!

پیش از این گفته شده بود دلیل افزایش قیمت‌ها، افزایش قیمت قطعات خودرو بوده است. مهدی مطلب‌زاده قطعه ساز به رویداد۲۴ می‌گوید: رشد قیمت خودرو در این مدت کوتاه ارتباطی با قیمت قطعات خودرو ندارد، زیرا هنوز قیمت قطعات در سال جدید تغییری نسبت به سال گذشته نداشته است.

سعید موتمنی رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو درباره افزایش یکباره قیمت خودرو به رویداد۲۴ می‌گوید: علت اصلی عرضه قطره‌چکانی خودرو از سوی خودروسازان است چراکه این موضوع باعث رشد بیش از ۳۰ درصدی قیمت‌ها طی یک هفته گذشته در بازار شده و خودروساز به اندازه نیاز بازار خودرو تزریق نمی‌کند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران با تاکید بر اینکه امروز تقاضا برای خرید خودرو به شدت کم شده، می‌گوید: به دلیل کاهش عرضه خودرو تعیین قیمت‌ها هم سلیقه‌ای شده و همه برای فروش خودروی خود دست نگه داشته‌اند.

او ادامه می‌دهد: استارت افزایش قیمت‌ها از شرکت کرمان خودرو آغاز شد که خودروی جک را که تا ۱۹ فروردین ۲۱۹ میلیون تومان فاکتور می‌کرد و در بازار ۲۲۵ میلیون تومان به فروش می‌رفت، ۲۴۵ میلیون تومان فاکتور کرد.

موتمنی می‌گوید: پس از اقدام کرمان خودرو، نمایندگی‌های سایپا هم اقدام به افزایش قیمت کردند و ۱۰ روزه خودروی سراتو را ۳۳۰ میلیون تومان فاکتور کردند؛ در حالی که قیمت سراتو تا ۲۰ فروردین ۲۴۵ میلیون تومان بود و امروز در بازار آزاد ۳۶۰ میلیون تومان شده است.
 
عبدالله رضیان نماینده مجلس و عضو کمیسیون صنعت نیز با اشاره به افزایش بی دلیل قیمت‌ها، می‌گوید وزارت صنعت توان کنترل زیرمجموعه خود را ندارد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت خودرو
نظرات شما
پیشخوان