تاریخ انتشار: ۱۵:۵۳ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

بازدید سلیمانی از شرکت‌های بیمه/ عملکرد رئیس کل چه تاثیری در صنعت بیمه داشته است؟

غلامرضا سلیمانی امیری رئیس کل بیمه مرکزی ظهر امروز از شرکت بیمه سرمد بازدید کرده است.

بیمه

رویداد۲۴ صنعت بیمه در ایران صنعت غریبی است؛ صنعتی که با توجه به اهمیت و کارکرد کمتر کسی آن را جدی می‌گیرد. گزارش‌های پیشین رویداد۲۴ درباره وضعیت این صنعت نشان می‌داد که حتی شرکت‌های بزرگ بیمه با کمترین توان مالی و بعضا با اتکا به رانت‌های موجود در بازار سر پا هستند. بیمه مرکزی گزارش داده بود که از حدود ۳۰ شرکت بیمه، تنها ۱۴ شرکت در سطح توانگری مطلوب قرار دارند. احتمالا بتوان دلیل این ماجرا را در نحوه مدیریت بیمه‌ها جستجو کرد؛ مدیریتی که حاصل حضور منافع خانوادگی، اتفاقات پر ابهام مالی، تصمیم‌های پرحاشیه و مواردی از این دست است. موارد این‌چنینی دلیلی بود که رویداد۲۴ در گزارش‌های متعدد صنعت بیمه در دوره مدیریت عبدالناصر همتی را مورد بررسی قرار داده است و پس از حضور غلامرضا سلیمانی رئیس کل جدید، وضعیت این صنعت در ایران را به دلیل رسالت‌های خود همچنان تحلیل و البته نقد کرده است.

هرچند نگاه ما معمولا با محوریت نقد و تحلیل شرایط بوده، اما هیچگاه نمی‌توان عملکرد و طرح‌های موثر در صنعت بیمه را نادیده گرفت؛ مواردی همچون اعمال نمره منفی در پرونده اعضای هیات مدیره بیمه‌های متخلف، تجدید نظر در صلاحیت حرفه‌ای شرکت‌های بیمه، اخطار کتبی به شرکت‌ها و ... همگی مواردی بوده که بیمه مرکزی سعی کرده از طریق آن به وضعیت نابسامان صنعت بیمه سامان دهد. همچنین طرح‌هایی مانند بازدیدهای مستمر رئیس کل بیمه مرکزی از شرکت‌های بیمه یکی از همین طرح‌هاست که در دوره مدیریت غلامرضا سلیمانی انجام شده است.

رئیس کل بیمه مرکزی در ابتدای ورود به بیمه مرکزی، از «مدیریت نوین» و «لزوم نظارت بیشتر بر شرکت‌های بیمه‌ای» سخن گفته بود و به شرکت‌های بیمه هشدار داد که نمی‌گذارد با تخطی از مقررات، سرنوشت صنعت بیمه، سهامداران و بیمه‌گذاران را در معرض خطر قرار دهند. سلیمانی چندین بار به چند شرکت اخطار داد.

در موارد مختلف، حواشی ایجاد شده در بیمه‌ها، پای وزارت اقتصاد و حتی مجلس را به میان کشیده بود. آن زمان نمایندگان این سوال را مطرح کرده بودند که چرا نظارت بیمه بر شرکت‌ها نامشخص است و قدرت لازم را برای برخورد با تخلفات بیمه‌ای ندارد. سلیمانی در واکنش به این تخلفات، اخطارهای مختلفی برای شرکت‌های بیمه صادر کرده بود. اخطارهای بیمه مرکزی در دوره مدیریت جدید تا حدودی بر وضعیت آشفته صنعت بیمه تاثیرگذار بود؛ این در حالی است که شنیده شده سلیمانی قرار است به زودی از بیمه مرکزی خداحافظی کند؛ بدین ترتیب عمر مدیریت او حتی به یکسال هم نرسید تا همچنان مشکل جابجایی مدیران در ایران حل نشده باقی بماند. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که به نظر می‌رسید رویکرد جدید سلیمانی در کنار بازدیدهای متعدد و بازرسی مکرر از شرکت‌های بیمه می‌توانست منشا اثر باشد اما تغییرات مدیران همچنان جلوی برنامه‌ریزی‌های بلندمدت را گرفته است.

سلیمانی در ماه‌های گذشته از شرکت‌های مختلف بیمه همچون بیمه معلم، بیمه رازی، میهن، دانا و ... بازدید کرده و به فراخور جایگاه هر شرکت بیمه سخنانی مطرح کرده است. کما آنکه در بازدید او از بیمه معلم، موضوع «نرخ» و «شرایط قراردادهای بزرگ بیمه‌ای» مطرح شده بود؛ موضوعی که احتمالا کنایه‌ای به قرارداد پرحاشیه آن بیمه با شرکت مخابرات بود. همچنانکه سلیمانی در بازدید از بیمه میهن از کلیدواژه‌های «اهمیت نظارت بیشتر بر نمایندگان و شبکه فروش» استفاده کرد و از مدیران آن شرکت خواسته بود که نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری نشان بدهند.

غلامرضا سلیمانی امروز از شرکت بیمه سرمد بازدید کرده و در آن از موضوع «افزایش سهم بازار توسط بیمه‌های خصوصی» سخن گفته و امیدواری داشته که بیمه سرمد به عنوان نماد بیمه‌های بخش خصوصی مطرح شود.

از دیگر سخنان سلیمانی در این بازدید، موضوع «افزایش پرتفوی غیر سهامداری در شرکت‌های بیمه» بوده است. سلیمانی این اتفاق را ناشی از مدیریت و تلاش کارکنان بیمه سرمد خوانده و گفته است: یکی از مزایای صنعت بیمه بهره‌مندی از سرمایه‌های خرد برای ایجاد سرمایه‌گذاری‌های عظیم است که سیاست‌گذاران شرکت‌های بیمه باید به این امر توجه ویژه‌ای داشته باشند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان