تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
قیمت یک میلیون تومانی قطار تهران-مشهد-تهران؛

افزایش ۲۲ درصدی بلیت قطار از فردا

با اعمال افزایش متوسط ۲۲ درصدی بلیت قطار از فردا، نرخ بلیت تهران-مشهد به طور متوسط بین ۱۵۲ تا ۵۳۶ هزار تومان فروخته خواهد شد. رفت و برگشت این مسیر ریلی برای هر نفر ۳۰۵ هزار تا یک میلیون و ۷۲ هزار تومان می‌شود.

افزایش ۲۲ درصدی بلیت قطار از فردا

رویداد۲۴ یکشنبه گذشته مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از اعمال افزایش متوسط ۲۲ درصدی قیمت بلیت قطار از روز یکشنبه (فردا ۱۹ خرداد) خبر داده و گفته بود: بر اساس تصویب شورای‌عالی ترابری به‌طور متوسط قیمت قطار‌های مسافری ۲۲ درصد افزایش می‌یابد.

سعید رسولی با یادآوری این‌که از سال ۹۴ تا تیر ۹۷ افزایش قیمت قطار‌های مسافری نداشتیم و در تیرماه سال گذشته ۱۰ درصد قیمت بلیت افزایش یافت، تصریح کرد: با توجه به افزایش هزینه‌ها، شرکت‌های حمل ونقل ریلی درخواست افزایش قیمت بیش از ۲۲ درصد را داشتند که شورای‌عالی ترابری با همین رقم موافقت کرد.

بلافاصله پس از این اظهارت، برخی از نمایندگان عضو کمیسیون عمران مجلس با افزایش قیمت بلیت قطار مخالفت و اعلام کردند که برای اجرایی نشدن این برنامه دولت تلاش خواهند کرد.

این در حالی است که مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا که بیش از ۶۰ درصد از ناوگان ریلی مسافری کشور را در اختیار دارد گفته است: از ۱۹ خرداد قیمت بلیت قطار‌های بین شهری مشمول افزایش قطعی ۲۲ درصدی می‌شوند.

 به‌عنوان مثال هم‌اکنون قیمت هر صندلی قطار کوپه‌ای چهار نفره برای مسیر تهران-مشهد حدود ۱۲۵ هزار تا ۴۴۰ هزار تومان است.

با اعمال رشد ۲۲ درصدی قیمت‌ها بهای هر صندلی قطار کوپه‌ای چهار نفره به ترتیب به حدود ۱۵۲ هزار تومان و ۵۳۶ هزار تومان افزایش می‌یابد.

البته لازم به ذکر است بلیت‌های ارزان‌تری نیز در این مسیر وجود دارد که مربوط به قطار‌های ۶ تخته و اتوبوسی (غیر از قطار‌های تندرو) است.

طی سال‌های اخیر قطار یکی از وسایل حمل‌ونقلی بوده که بیشتر از سوی اقشار کم درآمد جامعه مورد استفاده قرار گرفته است. به نظر می‌رسد با افزایش قیمت‌ها که یکی از دلایل آن عدم حمایت‌های یارانه‌ای دولت است، سفر‌های ریلی از سبد این خانوار‌ها خارج خواهد شد و به همان اندازه نیز تقاضا برای حمل‌ونقل جاده‌ای افزایش خواهد یافت. مسئله‌ای که به‌طور قطع هزینه‌های بالایی را در مباحث مربوط به مصرف سوخت، تلفات جانی و مالی ناشی از تصادفات رانندگی و ... به اقتصاد کشور وارد خواهد کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان