تاریخ انتشار: ۱۳:۳۴ - ۰۲ تير ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

آیا پرواز پهپاد آمریکایی از الظفریه زمینه ساز جنگ ایران و امارات است؟ +جدول مقایسه توان نظامی دو کشور

روز پنجشنبه پهپاد جاسوسی آمریکا از پایگاه هوایی الظفریه امارات به سمت مرز‌های حریم هوایی ایران حرکت کرد و مورد هدف موشک‌های ایرانی قرار گرفت. کاردار امارات به همین مناسبت به وزارت خارجه ایران احضار شد. افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا میتواند به بروز درگیری‌های ناخواسته میان ایران و متحدان منطقه‌ای آمریکا و اتفاقاتی مثل جنگ ایران و امارات یا جنگ ایران و عربستان منجر شود.
جنگ ایران و امارات چه ابعادی خواهد داشت؟/ مقایسه توان نظامی دو کشور +جدول

رویداد۲۴ روز پنجشنبه سپاه پاسداران پهپاد گلوبال هاوک آمریکایی را در حالی که وارد حریم هوایی ایران شده بود مورد حمله قرار داده و ساقط کردند. سوالی که در همان ساعات اولیه مطرح شد این بود که این پهپاد از کدام پایگاه هوایی آمریکا به پرواز در آمده است.

ظریف وزیر خارجه ایران به سرعت اعلام کرد: در ساعت ۱۴ پهپاد آمریکایی در حالت پنهان از امارات پرواز کرد و حریم هوایی ایران را نقض کرد. در پی این اقدام تجاوزکارانه به حریم فضایی ایران از مبدا پایگاه نظامی آمریکا در امارات، کاردار این کشور روز گذشته از سوی وزارت امور خارجه ایران احضار و مراتب اعتراض شدید ایران به وی ابلاغ شد.

گفته می‌شود این پهپاد از پایگاه هوایی الظفره امارات به سمت ایران حرکت کرده است. این پایگاه هوایی، یک فرودگاه نظامی در شهر ابوظبی کشور امارات متحده عربی است که فرماندهی هوایی غرب امارات متحده عربی نیز در همانجا قرار دارد. نیرو‌های هوایی کشور‌های آمریکا و فرانسه هم در این پایگاه هواپیما‌هایی مستقر دارند.

آمریکا در جنگ علیه داعش بار‌ها از این پایگاه برای حمله به مواضع داعش استفاده کرده بود. اولین اف-۳۵ آمریکا در خاورمیانه در این پایگاه هوایی مستقر شده است.

مقایسه توان نظامی ایران و امارات

جنگ ایران و امارات چه ابعادی خواهد داشت؟/ مقایسه توان نظامی دو کشور +جدول

سوال اینجاست که در صورت بروز درگیری نظامی ایران و امارات، توان نظامی هر یک از این دو کشور در چه سطحی است و کدام یک بر دیگری تفوق خواهد داشت؟

پایگاه خبری گلوبال فایر پاور از جمله رسانه‌هایی است که سالانه قدرت نظامی کشور‌ها را بر اساس آمار‌های منتشر شده آن‌ها مورد بررسی قرار داده و رده بندی می‌کند. رده بندی این وبسایت از جمله رده بندی‌های معتبر در زمینه توان نظامی کشور‌های جهان است.

این رده بندی‌ها بر اساس مقایسه ۵۵ فاکتور متفاوت و با در نظر گرفتن شاخص قدرت ملی که خود یکی از مهمترین رده بندی‌های قدرت نظامی و اقتصادی کشور‌ها به شمار می‌رود، انجام گرفته است.

در این گزارش از اطلاعات گلوبال پاور در سال ۲۰۱۹ برای مقایسه توان نظامی ایران و امارات بهره برداری شده است. در این رده بندی توان نظامی ایران در رتبه ۱۴ از ۱۳۷ کشور و رتبه امارات ۶۲ از ۱۳۷ است. در این رده بندی گفته شده قدرت نظامی ایران با قرداد‌هایی که این کشور با روسیه منعقد کرده، همچنان ادامه دارد.

ایران با ۸۳ میلیون جعیت ۱۷ امین کشور پر جمعیت جهان به شمار می‌رود و امارات با ۹.۷ میلیون جمعیت در رتبه ۸۵ م قرار گرفته است. در این رده بندی از شاخصی به نام «مجموع نیرو‌های انسانی حاضر که در شرایط حیاتی قادر به اعزام به جبهه‌های جنگ هستند» یاد شده است. در این شاخص، ایران با ۴۷ میلیون نیروی انسانی در رتبه ۱۴ و امارات با ۵.۸ میلیون در رتبه ۷۱ قرار گرفته است.

اما همزمان شاخص دیگری تحت عنوان نیرو‌های انسانی آماده به خدمت مورد بررسی قرار گرفته و در این شاخص امارات با ۴.۹ میلیون نیروی آماده به خدمت در رتبه ۶۵ و ایران با ۳۹ میلیون نفر در رتبه ۱۴ است.

نیروی انسانی نظامی ایران و امارات

جنگ ایران و امارات چه ابعادی خواهد داشت؟/ مقایسه توان نظامی دو کشور +جدول
شاخصی تحت عنوان «نیرو‌های انسانی که سالانه برای خدمت نظامی به سن قانونی میرسند» مورد بررسی قرار گرفته. این شاخص نشان می‌دهد چه تعداد هر سال قادرند در صورت بروز جنگ در همان سال به جبهه‌های جنگ اضافه شوند.

در این شاخص نیز امارات با ۷۸ هزار نفر در هر سال و ایران با ۱.۴ میلیون نفر در هر سال به ترتیب در رتبه ۱۰۲ و ۱۸ رده بندی جهانی قرار گرفته اند.

مهمترین شاخص در نیرو‌های انسانی، شاخص تعداد پرسنل نظامی هر کشور است. این عدد برای امارات ۶۴ هزار و برای ایران ۸۷۳ هزار نفر است.

ایران همزمان ۵۲۳ هزار پرسنل فعال و ۳۵۰ هزار پرسنل ذخیره دارد در حالی که امارات ۶۴ هزار پرسنل فعال داشته و هیچ پرسنلی به صورت ذخیره ندارد.

مقایسه قدرت هوایی ایران و امارات

جنگ ایران و امارات چه ابعادی خواهد داشت؟/ مقایسه توان نظامی دو کشور +جدول
رتبه جهانی امارات در قدرت نظامی هوایی در مجموع ۲۲ از میان ۱۳۷ کشور جهان است و ایران ۲۴ مین کشور از نظر قدرت هوایی است. تعداد جنگنده‌های امارات که در حال حاضر در آشیانه‌ها قرار گرفته‌اند ۹۸ عدد است. این عدد در برابر ۱۴۲ جنگنده ایران قرار گرفته است.

تعداد هواپیما‌های جنگی‌ای که قادر به جابه جایی نیروی نظامی و ماشین آلات به سراسر جبهه‌های جنگند نیز در زمان بروز درگیری حائز اهمیت است. این تعداد برای امارات ۳۸ و برای ایران ۸۹ عدد است.

تعداد هلیکوپتر‌های جنگی هر کشور نیز در زمان بروز درگیری اهمیت به سزایی دارد. امارات در مجموع ۲۲۵ هلیکوپتر و ایران ۱۲۶ هلیکوپتر دارد. تعداد هلیکوپتر‌ها در نهایت رتبه ایران را از رتبه امارات در رده بندی جهانی پایین‌تر قرار داده است.

مقایسه قدرت نیروی زمینی ایران و امارات

امارات با در دست داشتن ۵۱۰ تانک نظامی در رتبه ۳۷ رده بندی جهانی و ایران با ۱۶۳۴ تانک در رتبه ۱۸ قرار گرفته است. تعداد جنگ افزار‌های زرهی امارات ۵ هزار و ۹۳۶ عدد و ایران ۲ هزار و ۳۴۵ عدد است.
 
جنگ ایران و امارات چه ابعادی خواهد داشت؟/ مقایسه توان نظامی دو کشور +جدول
مجموع توپخانه‌های خودکار امارات ۱۸۳ و ایران ۵۷۰ عدد است. این اعداد به ترتیب امارات و ایران را در رده ۲۸ و ۱۱ در رده بندی کشور‌های جهان قرار داده است.

مقایسه قدرت دریایی ایران و امارات

جنگ ایران و امارات چه ابعادی خواهد داشت؟/ مقایسه توان نظامی دو کشور +جدول
مجموع ادوات نیروی دریایی ایران و امارات این کشور‌ها را در رده بندی جهانی در رتبه ۴ و ۳۳ قرار داده است. بررسی این بخش از این نظر که دو کشور دارای مرز آبی در خلیج فارسند اهمیت قابل توجهی دارد.

بر اساس آمار‌های ارائه شده در وبسایت گلوبال فایر، ناوگان دریایی امارات فاقد ناو هواپیما بر، زیردریایی، تخریبگر و قایق نظامی است و این کشور تنها ۳۵ کشتی گشت زنی و ۹ رزم ناو در اختیار دارد. این در حالی است که ایران با ۳ رزم ناو، ۳۴ زیردریایی مجهز و ۸۸ کشتی گشت‌زنی از قدرت نظامی دریایی خوبی برخوردار است.

مقایسه منابع طبیعی ایران و امارات

جنگ ایران و امارات چه ابعادی خواهد داشت؟/ مقایسه توان نظامی دو کشور +جدول
امارات با ظرفیت تولید ۳.۱ میلیون بشکه در روز، مصرف روزانه ۷۰۰ هزار بشکه و ذخیره ۹۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیونی نفت، در رتبه هفتم جهان قرار گرفته در حالی که ایران با ۱۵۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون بشکه نفت و مصرف ۱ میلیون ۸۷۰ هزار بشکه در روز، در رتبه چهارم از نظر میزان ذخیره نفت قرار گرفته است. میزان تولید نفت در ایران از زمان آغاز تحریم‌های افتصادی آمریکا محرمانه بوده و امار مشخصی برای آن وجود ندارد.

مقایسه لجستیک ایران و امارات

نیروی کار ایران ۳۰.۵ میلیون نفر و امارات ۵.۳ میلیون نفر است. بنادر، هاب‌ها و ترمینال‌های اصلی ایران ۳ عدد و امارات ۶ عدد گزارش شده و میزان پوشش جاده‌ای این کشور‌ها به ترتیب ۱۷۳ هزار کیلومتر و ۴ هزار کیلومتر است. پوشش ریلی ایران ۸.۴ هزار کیلومتر گزارش شده در حالی که امارات هیچ خط آهنی در اختیار ندارد. فرودگاه‌هایی که در حال حاضر در امارات در حال خدمت رسانی اند، ۴۳ عدد و ایران ۳۱۹ فرودگاه است.

مقایسه بودجه نظامی ایران و امارات

بودجه نظامی هر کشور بخش مهمی از توان نظامی آن کشور به شمار می‌رود. به طور عمده سالانه با مقایسه بودجه نظامی هر کشور، رتبه آن کشور از نظر قدرت نظامی برآورد می‌شود. در این شاخص، بودجه نظامی ایران ۶.۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ و بودجه نظامی امارات ۱۴.۳ میلیارد دلار اعلام شده است. به این ترتیب بودجه امارات بیش از دو برابر بودجه نظامی ایران است.
 
جنگ ایران و امارات چه ابعادی خواهد داشت؟/ مقایسه توان نظامی دو کشور +جدول
میزان بدهی‌های خارجی امارات ۲۳۷ میلیارد دلار و بدهی‌های خارجی ایران ۷.۹ میلیارد دلار اعلام شده است. در حالی که آمار درستی از ذخیره ارزی ایران از زمان آغاز تحریم‌ها اعلام نشده، اما وبسایت گلوبال فایر میزان ذخیره ارزی ایران را ۱۲۰ میلیارد دلار برآورد کرده است. امارات در حال حاضر ۹۵ میلیارد دلار ذخیره ارز خارجی دارد.

با همه این‌ها و با وجود برتری ایران بر روی کاغذ، زمانی که درگیری نظامی میان ایران و امارات آغاز شود، این درگیری احتمالا به این دو کشور محدود نشده و بلوک‌های مورد حمایت هر یک از این دو کشور را نیز وارد جنگ خواهد کرد. عربستان سعودی و بحرین به عنوان دو متحد اصلی امارات، در صورت بروز هر گونه درگیری از توان نظامی خود برای حمایت از امارات متحده عربی در برابر ایران استفاده خواهند کرد.

در طول تاریخ نتیجه جنگ‌ها همبستگی مستقیمی با توان نظامی طرف‌های پیروز نداشته است. بروز هر گونه در گیری در تنگه هرمز که بخش مهمی از مرز دریایی ایران و امارات است، به سرعت به یک درگیری میان کشور‌های مختلفی که تنگه هرمز را شاهراه کلیدی انرژی خود می‌دانند تبدیل خواهد شد. بسته شدن تنگه هرمز در اثر جنگ قیمت نفت را بالا برده و همه جهان را متاثر خواهد کرد.
 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان