تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۰۳ تير ۱۳۹۸
پژوهشگر حوزه آب در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

۱۵ درصد اتلاف آب به دلیل فرسودگی لوله‌هاست/ تفاوت میزان مصرف شمال و جنوب شهر، شفاف اعلام نمی‌شود

انوش نوری اسفندیاری با اشاره به پیش نیازی های اصلاح الگوی مصرف آب می‌گوید: ۱۵ درصد اتلاف آب به دلیل فرسودگی لوله‌هاست.

۱۵ درصد اتلاف آب به دلیل فرسودگی لوله‌هاست/ تفاوت میزان مصرف شمال و جنوب شهر، شفاف اعلام نم

رویداد۲۴ ندا جعفری: مدیریت مصرف آب شرب در ایران همواره از دغدغه‌های جدی مدیران به شمار می‌رود. مواردی همچون فرسودگی شبکه آبرسانی، روش‌های مناسب آبیاری برای تأمین آب فضای سبز، نحوه جلوگیری از مصرف بیش از حد مشترکان پرمصرف و مواردی از این دست، بزرگترین مشکلاتی است که بر سر راه مدیریت مصرف آب وجود دارد.

به گفته مسئولین سرانه مصرف آب در شهر‌های ایران هم اکنون ۲۲۰ لیتر در شبانه روز به ازای هر نفر است که این رقم در برخی از مناطق کلان شهر‌های کشور مانند تهران به بیش از ۳۰۰ لیتر در شبانه روز می‌رسد.

به گفته هدایت فهمی معاون مدیر کل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو؛ هم اکنون میزان هدررفت آب در شبکه‌های توزیع آب شهری کشور ۲۵،۵ درصد است که از این میزان ۱۳.۴ درصد مربوط به هدررفت واقعی است. این در شرایطی است که به گفته کارشناسان برای کاهش تنها یک درصد از تلفات آب، ۱۰۰۰ میلیارد تومان باید هزینه شود.

انوش نوری اسفندیاری پژوهشگر حوزه آب در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ می‌گوید: اتلاف آب به دلیل عدم دقت در محاسبه کنتور‌ها و ثبت درست مصرف آب و نیز فرسودگی لوله‌های انتقال به دلیل شکستگی لوله‌ها یا سوراخ شدن آن‌هاست و به صورت تقریبی می‌توان گفت بیش از ۱۵ درصد این اتلاف آب به دلیل فرسودگی لوله‌هاست که هزینه بالایی برای بازسازی آن‌ها نیاز است.

او ادامه می‌دهد: به طور کلی باید گفت که روش‌های مناسب آبیاری برای تأمین آب فضای سبز یکی از مسائل دیگری است که با توجه به کم‌آبی موجود، باید مورد توجه شهرداران و تمامی سازمان‌های ذی ربط قرار گیرد، زیرا آب شرب برای تصفیه، نیازمند هزینه زیادی است که استفاده از آن برای آب غیرشرب موجب بروز مشکلاتی می‌شود.

اسفندیاری می‌گوید: در بخش بازسازی توزیع آب، هر ساله برنامه‌های زیادی وجود دارد، اما متاسفانه این موضوع روشن نیست که چه میزان مراکز تجاری و غیرخانگی نظیر کارواش‌ها و قالیشویی‌ها و مراکز صنعتی از آب شرب لوله کشی که در نهایت با عنوان مصارف خانگی برآورد می‌شود استفاده می‌کنند.

این کارشناس صنعت آب ادامه می‌دهد: در اغلب پارک‌های سطح شهر نیز از آب لوله کشی برای آبیاری استفاده می‌شود این در حالی است که باید برای این موضوع از آب غیر شرب استفاده شود و آمار تفکیکی از میزان مصرف آب شرب در این مراکز و فضای سبز و اب غیرشرب از سوی شرکت آب و فاضلاب ارائه نشده است. در مناطق ۲۲ گانه تهران میزان مصرف آب یکسان نیست و میزان مصرف در جنوب تهران با شمال تهران فرق دارد، اما این آمار هم به صورت شفاف اعلام نمی‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان